|
| کد مطلب: ۸۹۸۰۴
لینک کوتاه کپی شد

هنرمند پیشکسوت نگارگری درگذشت

مهین افشان‌پور از هنرمندان تراز اول و پیشکسوت نگارگری که یونسکو به او لقب «گنجینه زنده بشری» داده بود، درگذشت.

هنرمند پیشکسوت نگارگری درگذشت

ایرنا نوشت: مهین افشان‌پور از هنرمندان تراز اول و پیشکسوت نگارگری که یونسکو به او لقب گنجینه زنده بشری داده بود ، صبح امروز در سن ۸۱ سالگی پس از چندسال مبارزه با بیماری و زندگی نباتی در منزل خود درگذشت.

سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت نیز در پیامی درگذشت این هنرمند پیشکسوت را تسلیت گفت .

مهین افشان‌پور متولد شهریور ۱۳۲۰ در تهران است. او از دوران نوجوانی و جوانی به نقاشی و صورت‌گری علاقه داشت و در سال ۱۳۴۸ به هنرستان کمال‌الملک وارد شد و نزد استادانی مانند حسین شیخ طبیعت، مشیری، یوسفی(تذهیب)» و الطافی(گل و مرغ) به تحصیل هنر پرداخت؛ اما علاقه زیادش به نگارگری (مینیاتور) او را به مکتب مرحوم استاد جلالی سوسن‌آبادی کشاند و نزدیک به ۳۰ سال در این زمینه به خلق بیش از ۱۰۰ اثر منحصربه‌فرد پرداخت.

افشانپور نشان درجه یک هنری داشت و از طرف یونسکو گنجینه زنده بشری محسوب می‌شد .

او سبک‌های مختلفی را از جمله بغداد، مغول، تیموری یا هرات و سرانجام مکتب اصفهان را در نگارگری تجربه کرده است. از جمله مهمترین آثار او می‌توان به سواری از غیب، شیخ صنعان و دختر ترسا، سمند تیزپای، مجلس بنداندازی عروسان و آهوان خمار چشم اشاره کرد.

همچنین مجموعه آثار او با نام بانوی خیال در زمان بیماری این نگارگر فقید توسط موسسه هنرمندان پیشکسوت به چاپ رسید.

آذر ماه ۱۳۹۹ همزمان با ثبت جهانی نگارگری در فهرست جهانی یونسکو، پنج نگارگر مشهور ایران استاد محمود فرشچیان، استاد مجید مهرگان، استاد مهین افشان‌پور، استاد اردشیر مجرد تاکستانی و استاد محمدباقر آقامیری به عنوان گنجینه‌های زنده بشری لقب گرفتند.

ارسال نظر

پربازدیدترین