|
| کد مطلب: ۸۸۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد

ضرغامی: ملت آپلود بودیم، اما تبدیل به ملت دانلود شده‌ایم!

ضرغامی گفت: فناوری‌های نوین و فضای سایبری آسیب‌های خود را دارد چراکه تولیدات به سمت تولیدات هیجانی و زودگذر رفته و تولیدات محتوایی کمتر به چشم می‌خورد. باید درخصوص میراث‌فرهنگی محتوایی با عمق ییشتر تولید کنیم. ما ملت آپلود بودیم، اما در این سال‌ها تبدیل به ملت دانلود شدیم.

ضرغامی: ملت آپلود بودیم، اما تبدیل به ملت دانلود شده‌ایم!

ایلنا نوشت: نخستین نشست خبری عزت‌الله ضرغامی (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) صبح امروز (اول خرداد) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

ضرغامی با اشاره به آنکه امروز در هفته میراث‌فرهنگی به آثار ثبت جهانی اختصاص دارد، گفت: میراث‌فرهنگی هویت و شناسنامه و مایه تشخص ماست و مهمترین عامل وحدت و انسجام ملی است. بسیاری از افراد تلاش کردند تا با درست کردن دو قطبی‌های نادرست کشور را جبهه بندی کنند که نادرست است. میراث‌فرهنگی ناملموس ما که از گذشته در گفتار و کردار و پندار نیک تعریف شده، در هویت کشور نهادینه شده.

او ادامه داد: اکنون که یکی از رسالت‌های رسانه‌ها کوبیدن بر طبل بی هویتی است. این هویت می‌تواند برای جوانان ارزشمند باشد. فناوری‌های نوین و فضای سایبری آسیب‌های خودرا دارد چراکه تولیدات به سمت تولیدات هیجانی و زودگذر رفته و تولیدات محتوایی کمتر به چشم می‌خورد. باید درخصوص میراث‌فرهنگی محتوایی با عمق ییشتر تولید کنیم. ما ملت آپلود بودیم، اما در این سال‌ها تبدیل به ملت دانلود شدیم.

او درخصوص اکتشاف، حفاری و ... نیز گفت: نقاط ضعفمان را احصا کردیم. ۱۰ سال در رسانه ملی بودم و غفلت کردم. نگاه‌ها باید به گونه‌ای شود که علاوه بر حفظ آثار آنرا معرفی و حتا به درستی تفسیر کنیم تا بازدیدکنندگان چیزی یاد بگیرند. اگر در نیاوران هر روز صبح باید لباس شاه و فرح را اتو کنند و ترمیم کنند و... برای آن است که اگر کسی برای بازدید می‌آید برای او توضیح داده شود که این آثار برای چه کسانی است که چه اتفاقی برای آن‌ها افتاده و کشور را واگذاشتند و فرار کردند. اگر از کاخ موزه‌ها بازدید می‌شود باید بخشی از تاریخ که در آنجا رخ داده تعریف شود.

ما نباید آثار دوره‌های قبل را سانسور کنیم. ما نگاه مهندسی داریم و با نگاه درست باید به آثار تاریخی نگاه کرد. من آمده‌ام نگاه‌ها را برهم بزنم. هزینه هم دارد، اما باید نگاه درست به میراث‌فرهنگی داشت. مشکلی داشتیم که مردم نمی‌توانستند هدایای خود را به وزات میراث بدهند که با مصوبه دو هفته پیش دولت این مهم رفع شد و می‌توانیم انجمن خیرین میراث‌فرهنگی را داشته باشیم و اساسنامه آن تدوین شده.

ارسال نظر

پربازدیدترین