|
| کد مطلب: ۸۷۸۲۱
لینک کوتاه کپی شد

شیرجه ترانه علیدوستی در استخر خالی!

شیرجه ترانه علیدوستی در استخر خالی!

ترانه علیدوستی که قرار بود برای چنین فیلمی، در نقش یک شناگر حرفه‌ای ظاهر شود، آیا هیچ تحقیقی درباره ورزش شنای زنان ایران کرده است؟ می‌شود باور کرد او هیچ اطلاعاتی درباره شنای بانوان ایران ندارد؟

به گزارش آیند به نقل از وطن امروز، باز هم یکی از اهالی سینمای ایران در خارج از کشور برای جلب توجه رسانه‌های غربی، صحبت‌هایی را مطرح کرد که حقیقتا هیچ ارتباطی به واقعیت ندارد. این بار قرعه به نام دختر یکی از بهترین مهاجمان تاریخ فوتبال ایران افتاد؛ «ترانه» دختر حمید علیدوستی؛ فوتبالیستی که دهه 60 یکی از بهترین‌های ایران به شمار می‌رفت. با این وجود دختر این پیشکسوت فوتبال درباره ورزش زنان در ایران و همچنین شنا، ادعایی را مطرح کرده که باعث تعجب بسیاری از اهالی شنای ایران و همچنین جامعه ورزش شده است. ورزش بانوان در ایران پا به پای ورزش مردان، در حال رشد و گسترش است. اگر ادعای علیدوستی واقعیت داشته باشد و اساسا ورزشکار زن ایرانی هویت نداشته باشد، چگونه پیش از این کیمیا علیزاده موفق به کسب مدال المپیک شد؟ نکته تلخ ماجرا اینجاست که همان کیمیا هم بعد از آن همه توجهی که به او شد و فضایی که خلق شد تا او و دیگر دختران ایران بتوانند در میادین جهانی و المپیک حاضر شوند، بعد از رفتن، حرف‌هایی زد که دل همه را به درد آورد. نمی‌دانیم شاید این خاصیت آب و هوای آن سوی مرزهاست که به محض خروج از ایران، باعث چنین مصاحبه‌هایی می‌شود. در این میان ترانه علیدوستی اساسا حرف غلطی زده و طبیعتا شنونده آن در غرب، تصویری بسیار بسته و عجیب از کشورمان در ذهن خود خواهد ساخت. وقتی این سیاه‌نمایی از سوی یک هنرپیشه ایرانی مطرح ‌شود، دیگر چه انتظاری از منتقد مغرض آن سوی آب می‌توان داشت؟

* ترانه علیدوستی چه گفت؟
ترانه علیدوستی که به آمریکا سفر کرده، طی گفت‌وگویی، ادعایی عجیب را درباره ورزش زنان در ایران مطرح کرده است. هنرپیشه سینما و تئاتر که این روزها در آمریکا حضور دارد، در اظهاراتی عجیب مدعی شد ورزش شنا در ایران برای بانوان کشورمان ممنوع است. ترانه علیدوستی که در فیلمی به نام «اورکا» با این مضمون و محتوا که یک ورزشکار زن با ثبت ۳ رکورد گینس در دنیا، در کشور خودش دچار محدودیت است، ایفای نقش کرده و اکنون برای اکران این فیلم در آمریکا به سر می‌برد، طی گفت‌وگویی، مدعی شد در ایران هویت ورزشی برای بانوان وجود ندارد و شنا برای زنان در ایران رسما ممنوع است! ترانه علیدوستی در حالی این ادعای بشدت عجیب را مطرح کرده که فدراسیون شنای ایران همیشه برگزاری مسابقات شنا را در رده‌های پایه و بزرگسالان و باشگاه‌ها و تیم‌ملی برای بانوان در استان‌های مختلف در نظر داشته و اخبار آن نیز با جست‌وجویی ساده در فضای مجازی قابل مشاهده است. برای نمونه همین چندی پیش، مسابقات شنای دختران استان گلستان به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر به همت هیات شنای شهرستان گرگان روز 14 بهمن برگزار شد. همچنین مسابقات شنای رده سنی 7 تا 17 سال دختران در منطقه آزاد اروند، مسابقات شنای مسافت کوتاه جام ری، مسابقات واترپلو رده سنی بالای 14 سال جام فجر، مسابقات رکوردگیری شنای بانوان در اصفهان و انجام مسابقات لیگ برتر واترپلوی زنان و… از جمله رویدادهایی بوده که در همین ماه‌های اخیر برگزار شده است. ماه گذشته نیز همایش معرفی بانوی اخلاق ورزش کشور توسط کمیسیون زنان و ورزش کمیته ملی المپیک برگزار شد و از محبوبه مشهدی‌شریف و نیایش اسکندری به عنوان مربی و ورزشکار برتر اخلاق فدراسیون شنا تقدیر به عمل آمد.

* دعوت فدراسیون ایران از ترانه علیدوستی برای حضور در مسابقات
از سوی دیگر فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو از ترانه علیدوستی برای حضور در مسابقات شنای زنان در ایران دعوت کرد. شهرناز ورنوس، نایب‌رئیس بانوان فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در واکنش به اظهارات هنرپیشه سینما گفت: ابتدا تشکر می‌کنم از خانم ترانه علیدوستی که به این رشته علاقه دارند و دغدغه‌مند هستند ولی بسیار متعجبم چرا با وجود این حجم از دغدغه‌مندی اخبار مربوط به این رشته را پیگیری نمی‌کنند. ما در ۲ سال گذشته که با وجود کرونا تمام استخرها بسته بودند، فعالیت‌های‌مان را خیلی محدود نکردیم و همین اخیرا فقط در رشته شنا ۴ مسابقه را در بخش بانوان به صورت جام و جشنواره برگزار کردیم که اتفاقا استقبال خوبی هم شد. روزهای 19 و 20 اسفند سال جاری مسابقات رکوردگیری داریم که به شخصه از خانم علیدوستی دعوت می‌کنم بیایند و از نزدیک فعالیت زنان ایران را در رشته شنا تماشا کنند. وی افزود: فعالیت بانوان در رشته شنا فقط مربوط به چند سال اخیر نیست، من شخصا از سال 71 عضو تیم‌ ملی شنای بانوان بودم و حالا هم به عنوان نایب‌رئیس بانوان فدراسیون به فعالیتم ادامه می‌دهم. ما حتی در سال 1371 میزبان مسابقات بازی‌های کشورهای اسلامی بودیم که شنای بانوان هم در این رویداد حضور داشت و اتفاقا از سایر کشورها نیز در ایران حاضر بودند. حالا اینکه در یکسری مسابقات برون‌مرزی حضور نداریم به دلیل موازین و شرایطی هست که برای شنای بانوان ایران تعریف شده و این دلیل بر این نیست که فعالیت بانوان ایران در شنا با مشکلاتی روبه‌رو باشد.

تحقیق کردی یا نه؟
طبیعتا هر هنرپیشه‌ای قبل از قبول هر نقشی، ابتدا یک تحقیقات کلی و در صورت پذیرش نقش، سپس تحقیقات جزئی را درباره آن حرفه انجام می‌دهد تا بتواند از اجرای ریزه‌کاری‌های آن نقش بر آید. ترانه علیدوستی که قرار بود برای چنین فیلمی، در نقش یک شناگر حرفه‌ای ظاهر شود، آیا هیچ تحقیقی درباره ورزش شنای زنان ایران کرده است؟ می‌شود باور کرد او هیچ اطلاعاتی درباره شنای بانوان ایران ندارد؟ اگر حالت سخت را باور کنیم و بگوییم او بعد از قبول کردن این نقش حتی یک جست‌وجوی ساده اینترنتی هم درباره نقشش انجام نداده و اصولا هیچ اطلاعاتی از ورزش شنا در بخش بانوان ندارد که باید درباره حرفه‌ای بودنش در سینما، حقیقتا تردید کرد! اما اگر او واقعا اصول کار را می‌دانسته و درباره نقشش اطلاعاتی را کسب کرده، چرا باید در آمریکا آن مصاحبه را انجام دهد و بگوید در ایران شنا برای زنان ممنوع است؟ هر چه سعی کردیم خوش‌باورانه به این مصاحبه کوتاه نگاه کنیم، نتوانستیم. شاید هم ترانه علیدوستی حقیقتا در ترجمه افکارش و به زبان آوردن آن به انگلیسی دچار اشتباه شده باشد. مگر می‌شود در ایران زندگی کرد و این همه استخر مخصوص بانوان را ندید؟! این همه خبر درباره ورزشکاران شنا در بخش زنان را دید و دست آخر گفت شنا در ایران برای زنان به صورت رسمی ممنوع است؟!

ارسال نظر

پربازدیدترین