|
| کد مطلب: ۸۵۳۹۸
لینک کوتاه کپی شد

تصاویر/ دیوار نویسی روی آثار باستانی و تاریخی اصفهان!

تصاویر/ دیوار نویسی روی آثار باستانی و تاریخی اصفهان!

متاسفانه در کشور ما آموزش‌های لازم درباره اهمیت حفظ و نگهداری از آثار باستانی داده نشده است. خیلی از افراد حتی از اینکه یادگاری نوشتن آن‌ها چقدر می‌تواند به اثر لطمه بزند بی‌خبر هستند.

دیوار نویسی می‌تواند زودتر از هر تهدیدی سرمایه‌های تاریخی کشور را از بین ببرد. در تخریب آثار تاریخی و باستانی به ویژه دیوارنویسی که بیشتر تحت عنوان یادگاری به چشم می‌خورد، افراد بدون توجه به ارزش فرهنگی و قدمت یک اثر باستانی اقدام به تخریب ناخواسته آن می‌کنند. باید خود مردم در این باره حساس شوند و فرهنگ سازی‌ها افزایش یابد تا شاهد تخریب فضا‌های تاریخی و میراثی کشور نباشیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، گفت، دیوارنویسی و نوشتن یادگاری توسط برخی افراد در محوطه‌های تاریخی از جمله سی و سه پل، پل خواجو، معضلی است که اکنون میراث فرهنگی با انجام اقداماتی برای برطرف کردن این عمل ناپسند، آن را از اهداف مهم خود قرار داده است.

او با بیان اینکه جلوگیری از رفتار ناپسند این افراد در فضای تاریخی کار سختی نیست، افزود: برای پاک سازی این آثار تاریخی هنوز بودجه‌ای متمرکزی در نظر گرفته نشده، اما برای شروع باید تمامی نقاشی‌ها و آثار ایجاد شده به طور کامل حذف و پاک شود. متاسفانه در کشور ما آموزش‌های لازم درباره اهمیت حفظ و نگهداری از آثار باستانی داده نشده است. خیلی از افراد حتی از اینکه یادگاری نوشتن آن‌ها چقدر می‌تواند به اثر لطمه بزند بی‌خبر هستند.

راه اندازی دیواری یا تابلویی در کنار یک اثر فرهنگی برای ثبت یادگاری‌های بازیدکنندگان می‌تواند تا حدودی به حل این معضل کمک کند، و با کسانی که اصرار به نوشتن یادگاری بر روی آثار تاریخی دارند، برخورد جدی صورت گیرد.

درگذشته با فرهنگ سازی صورت گرفته در بعضی از جا‌ها دیوار نویسی بر روی آثار تاریخی کمتر شده، ولی متاسفانه اخیرا در بعضی جا‌ها این موضوع خیلی بدتر شده است.

بدیهی است فرهنگ سازی مناسب از طریق دستگاه‌های فرهنگی و یاری رسانی به سازمان میراث فرهنگی می‌تواند نقش مهمی در آگاه سازی عموم مردم و به حداقل رساندن این معضل بزرگ اجتماعی و فرهنگی داشته باشد. این روند زیبنده کشورمان با فرهنگ و تمدن غنی و کهن همچون ایران زمین نمی‌باشد.

ارسال نظر

پربازدیدترین