|
| کد مطلب: ۸۴۰۵۹
لینک کوتاه کپی شد

نمره بالای فراستی به اولین فیلم آقازادهِ ابراهیم حاتمی‌کیا

نمره بالای فراستی به اولین فیلم آقازادهِ ابراهیم حاتمی‌کیا

مسعود فراستی به تمجید از فیلم «شب طلایی» ساخته پسر ابراهیم حاتمی‌کیا پرداخت و گفت: یوسف حاتمی‌کیا تکنیک بلد است.

میز نقد برنامه «هفت» یکشنبه شب 17 بهمن ماه، اختصاص به بررسی فیلم های «هناس» و «شب طلایی» داشت.
مسعود فراستی با اشاره به اینکه فیلم «شب طلایی» فیلم خوبی است، گفت: موضوع آن گم شدن 2 شمش طلاست که هیچ چیزی نیست اما چرا مهم می شود و فیلم هم از پسش بر می‌آید؟ این درست آن چیزی است که با سینما، اجرا و فرم و موضوع به مثابه محتوا، محتوا نیست و تا زمانی که اجرا درست نباشد، محتوایی در کار نخواهد بود. محتوا، همان اجرایی است که انجام می دهید و حرف هایی است که مطرح می شود.

فراستی افزود: اولین حُسن فیلم یوسف حاتمی کیا این است که مخاطب را تا آخر نگه می‌دارد و این الف سینماست که همه را مستقل از نگاه‌ها، ایدئولوژی و … نگاه می‌دارد و سرگرم می‌کند. البته بازی خوب هم دارد؛ بعد از مدت‌ها حسن معجونی در سینما بازی خوب دارد. یکتا ناصر که همه جا بد ظاهر می شود، اینجا خوب است. مریم سعادت خوب است. فیلم برای فیلم اول یک فیلمساز، نمره بالایی می گیرد، چون تکنیک بلد است و به سینما احترام می گذارد.

محمدرضا مقدسیان درباره «شب طلایی» بیان کرد: یک حس خوب و بد دارم؛ حسم بد است از این بابت که ویژگی های مثبت به این فیلم را در این جشنواره برجسته کنم به این دلیل که بقیه فیلم‌های جشنواره بد هستند، صرف اینکه در «شب طلایی» یوسف حاتمی کیا موفق شده است شیوا حرف بزند و حرفش شفاف است. اما مشکلی که با فیلم دارم.
محمدتقی فهیم با بیان اینکه ساختار «شب طلایی» ریشه در فیلم‌فارسی دارد، گفت: فیلم فارسی به این معنی که قصه ریشه در تصادف و اتفاقات دارد. فیلم نشان می دهد یوسف حاتمی کیا، تکنیک بلد است و از عهده فیلم برآمده و این، بسیار مهم است. فیلم کوتاه اول یوسف حاتمی کیا، اساساً تکنیکال است و به نظر می رسید که جایی به سینمای بلند می‌رسد، چراکه در سینما اگر فیلمساز تکنیک بلد نباشد، هیچی نمی‌شود.
جمعیت زیادی را در داستان دارد و باید بتواند در بین این جمعیت، حداقل شخصیت 3 آدم را شکل دهد. یوسف حاتمی کیا نمی تواند به آدم‌هایش در فیلم، دلبسته باشد و همه در نهایت بد می‌شوند؛ این نگاه در کار کسی که شناخت را دارد و به این مرحله از فیلمسازی رسیده است، به نظرم نمی تواند ادعا کند که این اتفاق، شکاف بین نسلهاست! 3 گره در فیلم ایجاد می شود و خوب بازشان می‌کند که این موضوع، نشان از توانایی یوسف حاتمی کیا می‌دهد ولی همه اینها علیه آدم‌های داستان تمام می‌شود و هر گره‌ای که باز می‌شود آدم‌ها فرو می‌ریزند.

ارسال نظر

پربازدیدترین