|
| کد مطلب: ۸۴۰۳۰
لینک کوتاه کپی شد

واکنش‌های مثبت ‌و منفی به فیلم «موقعیت مهدی»

واکنش‌های مثبت ‌و منفی به فیلم «موقعیت مهدی»

واکنش‌های مثبت ‌و منفی به «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی‌فر در ادامه بخوانید.

ایزد مهرآفرین(منفی): «میوه کال و نارسی بین «ایستاده در غبار» و «آتابای».تازگی و بکارتی نه در اجرا وجود دارد نه در متن.پراکنده و غیر منسجم است.حجازی فر رگه و وجه ظاهری فیلم را مد نظر قرار داده و عمق و خلاقیتی در قصه،روایت و شخصیت ها وجود ندارد.»

آریا قریشی(مثبت): ««موقعیت مهدی» می‌تواند یکی از غافلگیری‌های جشنواره امسال لقب گیرد. در این فیلم با روایتی از یکی از شخصیت‌های مشهور جنگ روبه‌روییم اما حجازی‌فر به درستی فیلم را به‌شکل ترکیبی از ابعاد مختلف زندگی مهدی باکری روایت می‌کند. این اقدام (روایت داستان در قالب شش برش از زندگی شهید باکری و اطرافیانش) البته (با توجه به این‌که فیلم در واقع نسخه سینمایی یک مجموعه است) احتمالا ناگزیر بوده اما در مجموع به نفع فیلم تمام شده است. همچنین فیلم اول حجازی‌فر یکی از معدود تلاش‌های موفق سینمای ایران در راه خلق یک قهرمان باورپذیر دوران جنگ بدون وابسته‌کردن او به یک حزب و گروه سیاسی است.
اما اصلی‌ترین برگ برنده فیلم را باید در اجرای حجازی‌فر جست. این دقیقا همان اجرایی است که می‌تواند با ایجاد تعادل میان موقعیت‌های آرام و ملتهب، تاثیر مهیب موقعیت‌های جنگی را دوچندان کند (برخلاف آن‌ها که فکر می‌کنند تأثیرگذاری عاطفی بر تماشاگر در یک فیلم جنگی تنها از طریق انفجارهای پیاپی میسر می‌شود). یکی از غافلگیری‌های اصلی فیلم، کنترل حجازی‌فر در مقام کارگردان بر جزییات فیلم است. تغییرات جزیی در لحن فیلم حساب‌شده است؛ استفاده از برداشت بلند بی‌دلیل نبوده و فرصت مقایسه میان موقعیت‌های مختلف را برای ما فراهم می‌کند؛ و تسلط کارگردان در امر فضاسازی و توجه به جزییات میزانسن قابل توجه است. با توجه به این ویژگی‌ها، «موقعیت مهدی» فیلمی است که می‌تواند در گذر زمان جایگاه قابل توجهی در سینمای جنگی ایران پیدا کند.»

منبع: سینما دیلی

ارسال نظر

پربازدیدترین