|
| کد مطلب: ۷۵۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد

بازسازی مقبره «ناصر خسرو» توسط طالبان

بازسازی مقبره «ناصر خسرو» توسط طالبان

رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان با تاکید بر حفظ آثار تاریخی و باستانی در افغانستان از بازسازی و مرمت مقبره حکیم ناصر خسرو در این ولایت خبر داد.

به گزارش آیند به نقل از فارس، مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان اعلام کردند مقبره «حکیم ناصر خسرو» را به صورت اساسی و با در نظرداشت قدمت تاریخی آن مرمت‌کاری می‌کنند.

گفته شده است که یک تیم متشکل از مسوولان فرهنگی طالبان از مقبره حکیم ناصر خسرو بازدید کرده است.

معزالدین احمدی رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان که در راس یک تیم مذکور بوده است، بخش‌های تخریب شده این بنای تاریخی را بررسی کرده است.

وی به ساکنان محلی گفته که حفظ بناهای تاریخی هویت ملت‌ها را معرفی می‌کند و مردم باید جهت حفظ و نگهداری آن همکاری جدی نمایند.

رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت بدخشان افزوده که مافیای آثار باستانی می‌خواستند با استفاده از فرصت مقبره حکیم ناصر خسرو را تخریب و آثار موجود در آن را به سرقت ببرند که موفق به انجام آن کار نشدند.

آرامگاه حکیم ناصر خسرو ادیب، شاعر و نویسنده افغانستان که در قرن پنجم زندگی می‌کرد در روستای یمگان واقع در ولایت بدخشان است.

مقبره این شاعر بزرگ‌ در دامنه‌ای بلند، سرسبز و پوشیده از درختان و در بین تپه‌های سنگی قرار دارد که اطراف آن در اثر بارندگی‌ها و سایر عوامل طبیعی و غیر طبیعی مورد فرسایش و ریزش قرار گرفته و خطر لغزش و فروپاشی کامل آن وجود دارد.

در بالای تپه، کلبه‌ی با دیوارهای سفید قراردارد که بنا بر گفته مجاوران آن قدمت ۴۰۰ ساله داشته و تاریخ تعمیر آن در چوب‌های آن حک شده است.

در مقابل این کلبه، محوطه نسبتاً همواری با چنارهای بزرگ وجود دارد که از آنجا یک منظره زیبا از دره یمگان را در مقابل چشم بیننده قرار می‌گیرد.

تمام ستون‌ها، تیرها و دستک‌های تعمیر در محوطه ورودی و در داخل آرامگاه به طور بی‌نهایت زیبایی کنده‌کاری شده و با آیاتی از کلام‌الله مجید به رنگ‌های مختلف مزین شده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین