|
| کد مطلب: ۱۱۰۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد

تعداد مسافران در جهان دو برابر شدند

گردشگری بین‌المللی در مسیر بازگشت به سطح قبل از همه‌گیری است، به طوری که در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، شمار گردشگران دوبرابر شده است.

تعداد مسافران در جهان دو برابر شدند
منبع: ایسنا |

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد در سه‌ ماه نخست سال ۲۰۲۳، ورودی گردشگران بین‌المللی به ۸۰ درصد سطح قبل از همه‌گیری کرونا رسیده و تخمین زده می‌شود در سه ماه نخست سال جاری، ۲۳۵ میلیون گردشگر به خارج از کشور سفر کرده‌اند که بیش از دو برابر مدت زمان مشابه سال ۲۰۲۲ است.

 گردشگری همچنان مقاومت خود را نشان داده است؛ داده‌های اصلاح شده برای سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که بیش از ۹۶۰ میلیون گردشگر در سال گذشته به خارج از کشور سفر خود کرده‌اند، به این معنی که دو سوم (۶۶درصد) از آمار قبل از همه‌گیری کرونا بهبود یافته است.

خاورمیانه می‌تازد

خاورمیانه تنها منطقه‌ای است که از آمار سال ۲۰۱۹ (+ ۱۵ درصد) فراتر رفته و نخستین منطقه‌ای است که آمار قبل از همه‌گیری کرونا را در طول سه ماه کامل بازیابی می‌کند. اروپا به ۹۰ درصد سطوح قبل از همه‌گیری رسیده که ناشی از تقاضای قوی درون منطقه‌ای است. آفریقا به ۸۸ درصد و قاره آمریکا حدود ۸۵ درصد از سطوح ۲۰۱۹ رسیده است. آسیا و اقیانوسیه (که در دسته‌بندی سازمان جهانی گردشگری ایران در این منطقه قرار داده شده است) با رسیدن به ۵۴ درصد از سطوح قبل از همه‌گیری کرونا سرعت بهبود خود را تسریع کرده، اما این روند صعودی قرار است با بازگشایی بیشتر مقاصد به ویژه چین، شتاب بیشتری بگیرد.

داده‌های جدید منتشرشده از سوی سازمان جهانی گردشگری همچنین بهبود را بر اساس منطقه فرعی و مقصد، تجزیه و تحلیل می‌کند: اروپای مدیترانه جنوبی و شمال آفریقا نیز در سه ماه نخست ۲۰۲۳ سطوح پیش از همه‌گیری کرونا را بازیابی کرده‌اند، در حالی که اروپای غربی، اروپای شمالی، آمریکای مرکزی و دریای کارائیب همگی به این سطح نزدیک شده‌اند.

«زوراب پولولیکاشویلی» ـ دبیر کل سازمان جهانی گردشگری ـ می‌گوید: «شروع سال بار دیگر توانایی منحصربه‌فرد گردشگری را در بازگشت دوباره نشان داده است. در بسیاری از نقاط، ما به سطوح قبل از همه‌گیری کرونا نزدیک شده یا حتی به بالاتر از ورودی‌ها رسیده‌ایم. با این حال، باید نسبت به چالش‌ها، از ناامنیِ ژئوپلیتیکی و کمبود نیروی انسانی گرفته تا تأثیر بالقوه بحران هزینه زندگی بر گردشگری هوشیار باشیم. باید اطمینان حاصل کنیم که بازگشت گردشگری به عنوان راه‌حلی برای شرایط اضطراری آب و هوایی و به عنوان یک محرک توسعه فراگیر، مسؤولیت‌های خود را به انجام می‌رساند.»

درآمد گردشگری جهان به یک تریلیون دلار رسید

درآمدهای گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ دوباره به رقم یک تریلیون دلار رسید و در مقایسه با سال ۲۰۲۱ به طور واقعی ۵۰ درصد رشد کرد که ناشی از بازگشت مهم سفرهای بین‌المللی بود. هزینه بازدیدکنندگان بین‌المللی به ۶۴ درصد از سطوح قبل از همه‌گیری رسیده است (-۳۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹).

بر اساس مناطق نیز اروپا در سال ۲۰۲۲ با نزدیک به ۵۵۰ میلیارد دلار درآمد گردشگری (۵۲۰ میلیارد یورو) یا ۸۷ درصد از سطوح قبل از همه‌گیری، بهترین نتایج را به خود اختصاص داد و آفریقا ۷۵ درصد از دریافتی‌های قبل از همه‌گیری کرونا، خاورمیانه ۷۰ درصد و قاره آمریکا ۶۸ درصد درآمد خود را بازیابی کردند. به دلیل تعطیلی طولانی‌مدت مرزها، مقاصد آسیایی حدود ۲۸ درصد درآمد پیش از کرونا را کسب کردند.

نتایج سه ماه نخست ۲۰۲۳ مطابق با چشم‌انداز سازمان جهانی گردشگری برای سالی است که پیش‌بینی می‌شود ورودی‌های بین‌المللی ۸۰ تا ۹۵ درصد از سطوح قبل از همه‌گیری را بازیابی کند. گروه کارشناسان سازمان جهانی گردشگری اطمینان خود را نسبت به فصل اوج گردشگری (می تا آگوست) در نیم‌کره شمالی ابراز کرده‌اند که در آخرین شاخص اعتماد سازمان جهانی گردشگری منعکس شده است و نشان می‌دهد عملکرد این دوره در مسیر بهتر شدن از سال ۲۰۲۲ است.

ارسال نظر

پربازدیدترین