|
| کد مطلب: ۱۱۰۸۴۵
لینک کوتاه کپی شد

این میز چوبی پدر جد کیبورد است!

تجهیزات قدیمی چاپ و صحافی شامل دستگاه پرس، طلاکوب و گارسه در غرفه آرویج سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نمایش گذاشته شد.

این میز چوبی پدر جد کیبورد است!
منبع: ایرنا |

عبدالرحمن ذکایی، مدیر انتشارات آرویج از پیشکسوتان صنعت چاپ است. او ۷۱ سال سن دارد و ۵۸ سال از عمرش را در کنار دستگاه‌های قدیمی و جدید چاپ سپری کرده است. ذکایی امسال در غرفه‌اش بازدیدکنندگان را دعوت به تماشای تجهیزاتی می‌کند که حدود صد سال عمر دارند.

هنگام گذر از کنار غرفه آرویج میز چوبی بزرگ با شبکه‌های منظم خودنمایی می‌کند. میزی قدیمی که گارسه نام دارد و داخلش حروف برجسته سربی با نظم و ترتیب چیده شده است.

ذکایی درباره کارکرد گارسه توضیح می‌دهد: از نظر من گارسه پدرجد کیبوردهای امروزی است. در زمان های قدیم حروف برجسته سربی را داخل ۶۴ خانه این میز قرار می‌دادند. حروف الفبا و تمام شکل‌های آن (اول، آخر و چسبان) و اعداد و علامت‌های معمول (مانند ویرگول و نقطه و ...) با ترتیب خاصی در گارسه قرار می‌گیرد. برای چاپ یک جمله حروف را کنار هم می‌گذاشتند و اصطلاحا به آن حروفچینی دستی می‌گفتند. ماشین‌های چاپ لترپرس کار چاپ را انجام می‌دادند.

او دو نسخه کتاب لغت نامه دهخدا هم در غرفه قرار داده که ۷۲ سال پیش منتشر شده‌اند. هر دو کتاب به شیوه حروفچینی دستی چاپ شده اند. هنگامی که بر روی صفحات کتاب دست می‌کشم، متوجه برجستگی حروف و تفاوت‌ش با چاپ‌های امروزی می‌شوم.

گارسه و طلاکوبی که ذکایی با خودش به نمایشگاه آورده، هر کدام حدود صد سال عمر دارند. او درباره دستگاه پرس موجود در غرفه می‌گوید: کتاب را در مرحله صحافی بعد از چسب زدن زیر این دستگاه پرس می‌گذاشتند تا متورم نشود و صاف بماند.

بازدیدکنندگانی که با دیدن این دستگاه‌ها کنجکاو می‌شوند، درباره زیر و بم چاپ‌های قدیمی از ذکایی سوال می‌پرسند. او با اشتیاق به سوالات پاسخ می‌دهد و هر بار خاطره‌ای از دوران جوانی را برایشان بازگو می‌کند.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین