۸ حقیقت تلخ درباره پرنسس های دیزنی
با اینکه انیمیشنهایی همچون «موانا» و «یخزده» تعریف پرنسسهای دیزنی را تغییر دادهاند اما طرفدار این فیلمها بودن حقیقتاً ایراد دارد.
با اینکه دیزنی در سالهای فعالیتش بسیار متنوع عمل کرده است، پرنسسها همچنان مهرهی اصلی انیمیشنهایش هستند. فیلمهایی مثل «دیو و دلبر» و «سیندرلا» همچنان در فرهنگ عامه نفوذ دارند، و انیمیشنهای تازه هم با قصههایی مشابه تنها شکل دیگری از همان پرنسسهای آشنای دیزنی را به نمایش میگذارند.
پرنسسهای مدرنی مثل موانا و السای «یخزده» البته نگاه مخاطبان را به فیلمهای پرنسسمحور عوض کردهاند، و بعضی تعاریفِ از نگاه امروز مسئلهساز و مورددار فیلمهای کلاسیک را اصلاح کردهاند. اما در واقع، در طول سالها هنوز نتوانستند تمام جنبههای این فیلمها را اصلاح کنند، به طوری که مخاطب مدرن خوشش بیاید. البته فیلمهای پرنسسمحور دیزنی از بعضی لحاظ جالبند، اما امروز دیگر طرفدارشان بودن چشمپوشی بر پارهای حقایق تلخ است که دربارهی این فیلمها و پرنسسها صدق میکند.
مخاطب سختگیر امروز، چون به دنبال جهانی بهتر است، دیگر کلیشههای مخرب این شخصیتها را برنمیتابد. چراکه از اساس آنها را الگوی مناسبی برای کودکان نمیداند. و دیزنی اگر میخواهد همهی مخاطبانش را حفظ کند، ناچار است خودش با خواستههای مخاطب امروزی وفق دهد. البته این کار را کرده اما اینطور که پیداست هنوز به طور کامل موفق نشده است.
با اینکه دیزنی در سالهای فعالیتش بسیار متنوع عمل کرده است، پرنسسها همچنان مهرهی اصلی انیمیشنهایش هستند. فیلمهایی مثل «دیو و دلبر» و «سیندرلا» همچنان در فرهنگ عامه نفوذ دارند، و انیمیشنهای تازه هم با قصههایی مشابه تنها شکل دیگری از همان پرنسسهای آشنای دیزنی را به نمایش میگذارند.
پرنسسهای مدرنی مثل موانا و السای «یخزده» البته نگاه مخاطبان را به فیلمهای پرنسسمحور عوض کردهاند، و بعضی تعاریفِ از نگاه امروز مسئلهساز و مورددار فیلمهای کلاسیک را اصلاح کردهاند. اما در واقع، در طول سالها هنوز نتوانستند تمام جنبههای این فیلمها را اصلاح کنند، به طوری که مخاطب مدرن خوشش بیاید. البته فیلمهای پرنسسمحور دیزنی از بعضی لحاظ جالبند، اما امروز دیگر طرفدارشان بودن چشمپوشی بر پارهای حقایق تلخ است که دربارهی این فیلمها و پرنسسها صدق میکند.
مخاطب سختگیر امروز، چون به دنبال جهانی بهتر است، دیگر کلیشههای مخرب این شخصیتها را برنمیتابد. چراکه از اساس آنها را الگوی مناسبی برای کودکان نمیداند. و دیزنی اگر میخواهد همهی مخاطبانش را حفظ کند، ناچار است خودش با خواستههای مخاطب امروزی وفق دهد. البته این کار را کرده اما اینطور که پیداست هنوز به طور کامل موفق نشده است.
با اینکه دیزنی در سالهای فعالیتش بسیار متنوع عمل کرده است، پرنسسها همچنان مهرهی اصلی انیمیشنهایش هستند. فیلمهایی مثل «دیو و دلبر» و «سیندرلا» همچنان در فرهنگ عامه نفوذ دارند، و انیمیشنهای تازه هم با قصههایی مشابه تنها شکل دیگری از همان پرنسسهای آشنای دیزنی را به نمایش میگذارند.
پرنسسهای مدرنی مثل موانا و السای «یخزده» البته نگاه مخاطبان را به فیلمهای پرنسسمحور عوض کردهاند، و بعضی تعاریفِ از نگاه امروز مسئلهساز و مورددار فیلمهای کلاسیک را اصلاح کردهاند. اما در واقع، در طول سالها هنوز نتوانستند تمام جنبههای این فیلمها را اصلاح کنند، به طوری که مخاطب مدرن خوشش بیاید. البته فیلمهای پرنسسمحور دیزنی از بعضی لحاظ جالبند، اما امروز دیگر طرفدارشان بودن چشمپوشی بر پارهای حقایق تلخ است که دربارهی این فیلمها و پرنسسها صدق میکند.
مخاطب سختگیر امروز، چون به دنبال جهانی بهتر است، دیگر کلیشههای مخرب این شخصیتها را برنمیتابد. چراکه از اساس آنها را الگوی مناسبی برای کودکان نمیداند. و دیزنی اگر میخواهد همهی مخاطبانش را حفظ کند، ناچار است خودش با خواستههای مخاطب امروزی وفق دهد. البته این کار را کرده اما اینطور که پیداست هنوز به طور کامل موفق نشده است.
۸. عشق تم تکرارشوندهی در انیمیشنهای پرنسسمحور دیزنی است
۷. با پرنسسهای دیزنی استانداردهای زیبایی تعیین میشود
۶. پرنسسهای دیزنی حتماً باید آواز بخوانند
۵. پرنسسهای دیزنی معمولاً خام و بیتجربهاند
۴. همیشه یک تراژدی برایشان اتفاق میافتد
۳. هنوز هم از کلیشهی دوشیزهی درمانده تبعیت میکنند
۲. ترقیخواهی شخصیتهای مدرنش ردپای گذشته را پاک نمیکند
۱. بعد از پایان خوش «زندگی در کنار شاهزادهی جذاب» چه میشود؟
ارسال نظر