|
| کد مطلب: ۱۰۹۵۶۲
لینک کوتاه کپی شد

۵ نمایشنامه‌ کلاسیک یونانی با محوریت زنان

تراژدی‌ها شکلی از نمایش در یونان باستان بودند که در تئاترهایی با فضای باز و ابعاد بسیار بزرگ و به عنوان بخشی از جشنواره‌های مذهبی اجرا می‌شدند. اغلب این نمایشنامه‌ها بر مضامینی مثل رنج انسان، اخلاقیات و تقدیر خدایان و نقش آن‌ها در زندگی انسان تاکید می‌کردند.

۵ نمایشنامه‌ کلاسیک یونانی با محوریت زنان

تراژدی‌های یونانی اغلب کاراکترهایی را نشان می‌دادند که در شرایطی سخت گرفتار شده‌اند و وضعیتی غم‌انگیز دارند. این نمایشنامه‌ها با به‌میان‌کشیدن معضلات اخلاقی پیچیده و بررسی آن‌ها، ماهیت عدالت و نقش سرنوشت و جبر در زندگی انسان را زیر سوال می‌برند.

اغلب کاراکترهای تراژدی‌های یونان، برگرفته از اساطیر یونانی هستند. همین مسئله، خواندن این نمایشنامه‌ها را جذاب‌تر هم می‌کند. چرا که با خواندن آن‌ها، علاوه بر درگیرشدن با داستان‌های پرکشش و جذاب، با اسطوره‌های یونانی هم آشنا می‌شویم.

علاوه بر اساطیر انسانی، خدایان یونانی هم نقشی محوری در این نمایشنامه‌ها دارند. همیشه ردپای آن‌ها در دیالوگ‌های کاراکترها هست. کاراکترهای نمایشنامه‌های کلاسیک یونان، دائماً به درگاه خدایانشان دعا می‌کنند تا مورد بخشش و راهنمایی قرار بگیرند. گاه حضور این خدایان فراتر رفته و آن‌ها را در قامت یکی از کاراکترهای اصلی، در نمایشنامه می‌بینیم.

به طور کلی، تراژدی‌های یونانی راهی برای یونانیان باستان بوده تا مسائل مهم فلسفی و اخلاقی را عمیق‌تر بشناسند. مفاهیمی که به دلیل خصلت انسانی‌شان، هنوز هم به روز هستند و برای مخاطب جذابیت دارند.

نکته‌ی جالبی که در بسیاری از نمایشنامه‌های یونانی مشهود است، حضور پررنگ کاراکترهای زن است. زنان در نمایشنامه‌های یونانی علیه تقدیر شومشان شورش می‌کنند و عاملیت دارند. آن‌ها بر شاه جبار یا همسر خائن یا دشمن خارجی می‌شورند و از خود و حقوق طبیعی‌شان در مقابل آن‌ها دفاع می‌کنند. در ادامه‌ی این مطلب، به معرفی ۵ نمایشنامه‌ی کلاسیک یونانی می‌پردازیم که قهرمان زن دارند.

۱) آنتیگونه اثر سوفوکل

۲) مده‌آ اثر اوریپید

۳) الکترا اثر سوفوکل

۴) هکابه اثر اوریپید

۵) زنان تروا اثر اوریپید

ارسال نظر

پربازدیدترین