|
| کد مطلب: ۱۰۵۸۸۳
لینک کوتاه کپی شد

یوسف حاتمی‌کیا: لطف پدرم این بود که از من دور ایستاد!

آثار اغلب فیلمسازان اول که برای نخستین بار به جشنواره فیلم فجر راه پیدا می‌کنند، معمولا از نگاه تند و تیز منتقدان سینمایی دور نمی‌ماند و حالا اگر این فیلمساز اولی، پسر یک کارگردان شناخته شده، کارکشته و باتجربه باشد قطعا توجه منتقدان بیشتری را به خود جلب می‌کند تا او را در مقایسه با پدرش به چالش بکشند. یوسف حاتمی‌کیا فرزند ابراهیم حاتمی‌کیاست که برخلاف پدرش به عنوان یک فیلمساز آثار جنگی و دفاع مقدسی، نخستین فیلم بلند سینمایی خود را در جهان دیگری به تصویر کشید و در دنیای فیلمسازی با فاصله معناداری از پدرش ایستاد تا به این ترتیب خود را از همان ابتدا از زیر سایه پدر فیلمسازش بیرون بکشد.

یوسف حاتمی‌کیا: لطف پدرم این بود که از من دور ایستاد!

حاتمی‌کیا درباره ایده اولیه فیلم شب طلایی گفت: در تکاپوی نوشتن فیلمنامه دیگری بودم که خیلی اتفاقی با ایده شب طلایی مواجه شدم و طبق عادت آن را در دفترچه‌ای نوشتم. چند سالی گذشت و در اوج ناامیدی از ساختن فیلم سینمایی بودم که چشمم به نوشته چند خطی شب طلایی در دفتر‌چه‌ام افتاد. کلمه به کلمه‌اش، در آن لحظات طوری به جانم نشست که احساس کردم غار تنهایی خود را پیدا کرده‌ام اما تصمیم داشتم آن را به رمان تبدیل کنم. موضوعی داشت که باعث می‌شد خود را واکاوی کنم. باید مفهوم خانواده را درون خودم جست‌وجو می‌کردم. وقتی حرف و زاویه دید خودم را پیدا کردم، کلمات به سرعت روی کاغذ آمد و بر حسب عادت داستان فیلم شب طلایی را شبیه به طرح سینمایی نوشتم. 

فرزند ارشد ابراهیم حاتمی‌کیا با بیان اینکه از تجربه‌های پدرش برای ساخت فیلم استفاده کرده است گفت: بدون شک من فیلمسازی را از پدرم آموختم و هر لحظه در کنار او بودن برای من همانند کلاس درس بوده‌ است. 

وی افزود: در روند نوشتن فیلمنامه نکات ارزشمندی را برای بهبود فیلمنامه به من انتقال دادند اما لطف بزرگی که به من کردند، این بود که با تمام قوا تلاش کردند من جهان خود را بسازم و روایت کنم. به همین دلیل، چه در روند فیلمنامه و چه فیلمبرداری، سعی کردند با فاصله از من بایستند و اعتماد کنند تا این جهان شکل بگیرد. 

یوسف حاتمی‌کیا درباره انتخاب بازیگران فیلم «شب طلایی» نیز گفت: به دلیل تعداد بالای کاراکترهای فیلم و محدود بودن روایت قصه در یک خانه، تصمیم داشتیم از تلفیقی از بازیگران مطرح سینمایی و تئاتری استفاده کنیم. 

وی درباره سانسور در شب‌طلایی افزود: پلان‌ها و دیالوگ‌‌هایی بود که برای عزیزان سوءبرداشت به وجود آورده بود اما با مذاکراتی به تفاهم رسیدیم.

وی با اشاره به وضعیت اکران فیلم نیز گفت: اکران فیلم به شکلی که تصور می‌‌کردیم، رضایت‌بخش نبود اما نیم‌نگاهی به اکران آنلاین داریم و امیدواریم که مجموع این دو، اتفاق خوبی را رقم بزنند

ارسال نظر

پربازدیدترین