|
| کد مطلب: ۱۰۴۲۵۰
لینک کوتاه کپی شد

در کنار آن همه فیلم خوب، "برادران لیلا"ی بد را هم تحمل می کردید

این روزها به طعنه و گلایه زیاد شنیده ایم که در مملکت ما همه شده اند منتقد فیلم. مشخصا هم به فیلم برادران لیلا اشاره می کنند که از زمان پخشش در فضای مجازی کم تر کسی درباره اش اظهار نظر نکرده است.

در کنار آن همه فیلم خوب، "برادران لیلا"ی بد را هم تحمل می کردید
منبع: خبر آنلاین | نویسنده: سید عبدالجواد موسوی |

البته وقتی چیزی در این حد گسترده پخش می شود و ظاهرا دیدنش از سوی سازندگان و تهیه کنندگانش هم حلال! اعلام می شود یعنی مانعی برای اظهار نظر وجود ندارد. یعنی این فقط یک فیلم نیست و حرف هایی است که شنیدنش برای همگان مجاز است و به همین ترتیب اظهار نظر از سوی همگان نیز بلامانع.

اما آن چه حقیقتا سبب چنین اوضاعی می شود چیست؟ اگر فقط قرار باشد یک دلیل برای چنین وضعیتی بیاوریم باید گفت در زمانه ای که هیچ چیزی سر جایش نیست توقع این که نقد و منتقد سینمایی سر جایش باشد توقع چندان به جایی نیست. فیلم را در سالن سینما نمایش می دهند و منتقدان سینمایی هم در رسانه های سینمایی نقدهایشان را منتشر می کنند اما وقتی فیلمی به هر دلیل امکان نمایش در جای خودش را ندارد و با اکران خودخواسته تهیه کنندگانش به صورت قاچاق مواجه می شود یعنی نه یک جای کار بلکه کلا خیلی از جاهای کار می لنگد. یعنی فیلم از معنا و مفهوم اصلی اش دور می شود و اصلا کارکرد دیگری پیدا می کند.

این جا دیگر ما با یک فیلم سر و کار نداریم. رفتار تهیه کنندگان فیلم هم به رفتار حرفه ای فیلمسازها شبیه نیست، پس چرا توقع داریم بینندگان فیلم هم که مدت هاست در یک فضای عجیب و غریب و شرایط حساس کنونی! زندگی می کنند جا پای منتقدان سینمایی نگذارند؟

 امروز  نقد فیلم برادران لیلا تقریبا امری ناممکن شده است و آن ها که بی پروای خوش آمد و بد آمد سیاست زدگان درباره خود فیلم حرف می زنند حقیقتا آدم های جسوری هستند.

چه کسی مقصر است؟ این که حتی نمی توانیم درباره یک فیلم به راحتی صحبت کنیم و هرچه بگوییم از دل آن ممکن است چیزهایی دربیاید که هیچ ربطی به عقاید ما ندارد قطعا اوضاع جالبی نیست اما چه کسی این شرایط را پدید آورده است؟

قطعا کسانی فکر کرده اند اگر حرف هایی که در فیلم برادران لیلا زده شده به گوش تماشاگران سالن سینما برسد اتفاق بدی می افتد. بدون شک آن ها خودشان را دلسوز این آب و خاک می دانند اما نمی دانم حالا که فیلم برادران لیلا را تقریبا همه مردم دیده اند با خودشان چه فکری می کنند؟ اگر آن فیلم در شرایط عادی اکران می شد و آن چهار کلمه ای هم که ممیزان عزیز فکر می کردند اساس ملک و حکومت را ممکن است بلرزاند پخش می شد چه اتفاقی می افتاد؟

این همه فیلم خوب و بی عیب و مثبت دارید بگذارید یکی هم مثل برادران لیلا کنارشان باشد تا جنستان جور شود. اصلا این فیلم های تلخ و سیاه نما باید باشند تا ارج و اعتبار آن فیلم های به قول شما ارزشی دیده شود یا نه؟

متن کامل یادداشت اینجا

 

ارسال نظر

پربازدیدترین