|
| کد مطلب: ۹۸۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد

از دومین پاپیروس بلند مصری رونمایی شد +عکس

دومین پاپیروس بلندی که تاکنون در مصر کشف شده است، در جریان مراسمی واقع در «موزه مصر قاهره» ‌ رونمایی شد.

از دومین پاپیروس بلند مصری رونمایی شد +عکس
منبع: بیتوته |

به گزارش ایسنا به نقل از نشنال، ‌ «پاپیروس وزیری شماره یک» ‌ ۱۶ متر طول دارد و روی آن عباراتی از «کتاب مردگان» ‌ مصریان باستان نوشته شده است. این پاپیروس توسط گروهی متشکل از باستان‌شناسان مصری در بیست ودوم ماه مه سال ۲۰۲۲ در «گورستان سقاره» واقع در قاهره کشف شد.

12-109t602

«کتاب مردگان» در حقیقت مجموعه‌ای از طلسم‌هاست که مصریان باستان گمان می‌کردند به فرد متوفی در سفر به جهان زیرین یاری می‌رساند.

12-109t603

به رغم این که کشف این طومار باستانی سال گذشته اعلام شده بود، ‌ اما تا روز دوشنبه از آن رونمایی نشده بود. «مصطفی وزیری»، ‌ دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر از این پاپیروس در جریان نمایشگاه جدید «موزه مصر» ‌ رونمایی کرد. این پاپیروس به افتخار «مصطفی وزیری»، «پاپیروس وزیری شماره یک» ‌ نام گرفته است.

12-109t604

از ماه مه تاکنون متخصصان مشغول مرمت این پاپیروس بوده‌اند. باستان‌شناسان این پاپیروس را به همراه تابوت‌دان مردی به نام «اهمسه» کشف کردند و معتقدند قدمت طومار به ۵۰ سال پیش از میلاد می‌رسد. عبارات آن بر اساس نوعی مختصرنویسی مصر باستان نوشته شده است که اغلب توسط کاهنان استفاده می‌شد و ۱۳ بخش از «کتاب مردگان» ‌ را شامل می‌شود.

12-109t605

عبارات این طومار در قالب ۱۵ ستون به همراه تصویرگری و هیروگلیف نوشته شده‌اند. نام «اهمسه» ‌ ۲۶۰ بار در این پاپیروس پیدا شده است.

علاوه‌بر این، ‌ پاپیروس دیگری نیز اخیرا در سقاره کشف شد که هنوز مراحل مرمت آن تمام نشده است. به گفته «وزیری» ‌ از این پاپیروس نیز به‌زودی رونمایی خواهد شد. نام این طومار «پاپیروس وزیری شماره دو» ‌ خواهد بود.

ارسال نظر

پربازدیدترین