|
| کد مطلب: ۱۱۶۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد

تصاویر| عروس مجهز به سم اعصاب

ژله‌فیش که ایرانیان آن‌را عروس دریایی می‌نامند از زیباترین و خطرناک‌ترین جانوران خلیج‌فارس است.

تصاویر| عروس مجهز به سم اعصاب
منبع: همشهری |

هنوز دایناسورها به وجود نیامده بودند که این جانوران زندگی در زیر آب‌های کره زمین را تجربه کردند و البته تا امروز هم نسل خود را حفظ کرده‌اند؛ یعنی ۶۵۰ میلیون سال قبل. ژله‌فیش‌ها که ایرانی‌ها عموما آنها را به نام عروس‌دریایی می‌شناسند، در اصل ماهی نیستند و اشتباه به کار رفتن نام فیش (ماهی) در انتهای اسم آنها به ‌خاطر این است که قدیمی‌ها هر جانوری را که زیر آب حرکت می‌کرد ماهی می‌نامیدند.

این عروس دریایی بزرگ به ژله‌فیش کلمی شکل مشهور است. معمولا ژله‌فیش‌ها به رنگ‌های قهوه‌ای، قرمز، یاسی و صورتی شفاف یا نیمه‌شفاف هستند.

عکاس می‌گوید  که در حال آمدن روی سطح آب بودم که این ژله‌فیش را دیدم و سریع برای عکاسی به دنبالش رفتم. آن‌قدر محو تماشایش شدم که نزدیک‌های غروب شد و قایق همراهم را هم گم کردم.

این‌ یک تجمع خانوادگی نیست،   اینها لاشه‌های ژله‌فیش‌هایی‌است که جریان آب آنها را  کنار صخره‌ای زیر آب‌های جزیره فارور آورده است.

نکته جالب در نامگذاری این جانور آبزی زیبا این است که همیشه آدمی را مبهوت زیبایی خود کرده و در بعضی از نقاط دنیا نامی به فراخور فرهنگ و دید مردمان آن منطقه گرفته است.

وقتی عروس دریایی در حال مکش آب است به این شکل درمی‌آید. این جانور آبزی آب را با حفره‌ دهانی خود داخل بدن می‌کند، جانوران ریز دریایی را با فیلتر خود نگه می‌دارد و سپس با فشار،  آب را بیرون می‌دهد.

غواص با احتیاط دور این عروس دریایی زیبا می‌چرخد و کاملا مراقب است تا به بازوهای دهانی یا تنتاکول‌های آن برخورد نکند.

اواسط تیرماه 1388 بود که ناخدای یکی از کشتی‌های صیادی ترال میانی با مراجعه به اداره شیلات چابهار از وجود بیش از حد ژله‌فیش‌ها در تور صیادی خود در منطقه پسابندر خبر داد.

این هم یک نمونه عروس دریایی است که لاشه آن روی آب آمده و یکی از محلی‌ها آن‌را به دست گرفته.

ارسال نظر

پربازدیدترین