|
| کد مطلب: ۱۱۲۱۸۷
لینک کوتاه کپی شد

عکس| ورود رقیب چینی تویوتا کمری به ایران

فونیکس آریزو ۸ مدل ۲۰۲۳، سدان جدید چری در ایران است که به تازگی، مراحل تست خود را در خیابان‌های تهران پشت سر می‌گذارد.

عکس| ورود رقیب چینی تویوتا کمری به ایران

این خودرو یک سدان سایز متوسط است که از نظر قد و هیکل، دقیقا تنه به تنه تویوتا کمری حرکت می‌کند؛ این مقایسه صرفا به خاطر شباهت در اندازه صورت گرفته و به هیچ وجه سعی نداریم تا چینی‌ها را با ژاپنی‌ها قیاس کنیم.

طراحی ظاهری و ابعاد

اندازه و ابعاد فونیکس آریزو ۸ شامل ۴۷۸۰ میلی متر طول، ۱۸۴۳ میلی متر عرض و ۱۴۶۹ میلی متر ارتفاع می‌شود و فاصله محورها هم به ۲۷۹۰ میلی متر می‌رسد. طول هیوندای سوناتا و تویوتا کمری، به ترتیب ۴ و ۱۰ سانتی متر بیشتر از فونیکس آریزو ۸ است و در سایر فاکتورها، آن چنان تفاوتی ندارد.

چهره و طراحی این خودرو از آخرین امضای چری بهره می‌برد و به سیستم چراغ‌های تمام ال ای دی مجهز شده است. همچنین جلو پنجره با طرح X شکل طراحی شده و هواکش‌های گلگیر هم به کناره‌ترین قسمت رفته‌اند تا سپر را حسابی درشت‌تر کنند. نمای کناری هم به ستون‌های ۲ رنگ، رینگ‌های ۱۸ اینچی (۱۹ اینچی آپشنال) با طرح مولتی اسپاک محدود می‌شود و لاستیک‌های ۲۲۵/۴۵ هم اینجا هستند تا در کنار سیستم ترمز تمام دیسک، خیال شما را از نرمی و ایمنی راحت کنند.

ورود رقیب چینی تویوتا کمری به ایران / عکس

در نمای عقبی، به دو طراحی متفاوت برمی‌خوریم. نسخه ۱.۵ و ۱.۶ لیتری با سیستم اگزوز ۲ کاناله به بازار آمده‌اند که این طراحی در نسخه ۲ لیتری به اگزوزهای ۴ کاناله ارتقا پیدا می‌کند. فرم چراغ‌های عقب هم چیز جدیدی را نشان نمی‌دهد و نمونه‌های مشابه آن را در آریزو ۵ جی تی و آریزو ۶ پرو دیده بودیم. البته اسپویلر «داک تیل» یا همان «دم اردکی» و آنتن کوسه‌ای، از جذابیت‌های جدید در نمای عقبی هستند.

مشخصات فنی و امکانات و آپشن‌های فونیکس آریزو ۸

در زیر کاپوت این خودرو، سه مدل پیشرانه مختلف را پیدا می‌کنید که هر سه آن‌ها، شانس واردات به ایران را دارند. نسخه استاندارد، به یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ ۱.۶ لیتری TGDI (با کد SQRF۴J۱۶B) مجهز شده که دقیقا همان موتور شاسی بلند چری تیگو ۸ پرو است. این پیشرانه در بهترین روز خود می‌تواند ۲۱۸ اسب بخار قدرت (در دور موتور ۶۰۰۰ RPM) و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور را (دور موتور ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ RPM) تولید کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این نسخه در بهترین حالت، تقریبا ۸ ثانیه است.

مدل پرچمدار این خودرو که فونیکس آریزو ۸ جی تی نام دارد، به موتور تیگو ۸ پرو مکس مجهز شده؛ یعنی زیر کاپوت این نسخه، یک موتور چهار سیلندر توربو شارژ ۲ لیتری با کد SQRF۴J۲۰ قرار دارد که می‌تواند ۲۵۴ اسب بخار قدرت (در دور موتور ۵۵۰۰ RPM) و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور در دور موتور (۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ RPM) را به چرخ‌های جلویی بفرستد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این نسخه طبق گفته‌های چری، فقط ۶ ثانیه است!

ورود رقیب چینی تویوتا کمری به ایران / عکس

در آخرین و ضعیف‌ترین تریم فونیکس آریزو ۸ ، موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ با کد SQRE۴T۱۵C قرار دارد که قبلا آن را در فونیکس اف ایکس هم دیده بودیم و توان آن به ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور محدود شده است. فونیکس آریزو ۸ در تریم ۱.۵ لیتری توربو شارژ، زیاد تند و تیز نیست اما مصرف سوخت آن حسابی وسوسه کننده است و در هر ۱۰۰ کیلومتر و در حالت ترکیبی به کمتر از ۶.۵ لیتر می‌رسد.

تمام این پیشرانه‌ها به استاندارد آلایندگی یورو ۶ مجهز شده‌اند و تمام قدرت خود را از طریق گیربکس اتوماتیک CVT (با ۹ دنده مصنوعی) یا گیربکس اتوماتیک دو کلاچه ۷ سرعته (با گیربکس خیس) در اختیار چرخ‌های جلویی قرار می‌دهند.

ارسال نظر

پربازدیدترین