|
| کد مطلب: ۹۱۳۳۶
لینک کوتاه کپی شد

سعید مطلبی: فردین دستمزد پایین می گرفت تا در سینمای ایران باقی بماند

سعید مطلبی از محمدعلی فردین به عنوان گرانترین بازیگر تاریخ سینما در تمام دنیا صحبت به میان آورده و گفته هیچ‌وقت نمی‌توانی بازیگری را پیدا کنی که شصت‌درصد فروش یک فیلم را دریافت کند. او گفته با این‌حال فردین حاضر شده برای بازی در فیلم «برزخی‌ها» فقط 70هزارتومان دستمزد بگیرد تا بتواند به حضورش در سینمای ایران ادامه دهد.

سعید مطلبی: فردین دستمزد پایین می گرفت تا در سینمای ایران باقی بماند

 بخشی از مستند «برزخی‌ها» ساخته عارف افشار که این روزها واکنش‌های مختلف فراوانی را برانگیخته، سعید مطلبی، نویسنده فیلم از فیلم نکات مهمی را درباره دلایل ساخت این فیلم و حضور بازیگران مطرح قبل از انقلاب بیان کرده است.

مطلبی درباره نوشتن فیلمنامه «برزخی‌ها» که به عنوان اولین فیلم توقیفی بعد از انقلاب شناخته می‌شود گفته: «اوایل انقلاب شرایطی پیش آمده بود که همه داشتند بین مردم خط‌کشی می‌کردند. فکر کردم فیلمنامه‌ای درباره انقلاب بنویسم که نشان دهم همه آدم‌ها یکی هستند. پیشنهاد کردم بیاییم از هنرپیشه‌های خیلی حرفه‌ای مثل ناصر و فردین دعوت به همکاری کنیم تا یکبار برای همیشه نشان دهند همراه انقلابند و با مردم همراه هستند.»

سعید مطلبی بعد از فیلم«برزخی‌ها» ممنوع الکار شد، اما او به عنوان فیلمنامه نویس کماکان به فعالیتش ادامه داد، منتها در تیتراژ از اسامی افراد دیگری به عنوان فیلمنامه‌نویس به جای او استفاده می‌شد

او تعریف کرده که محمدعلی فردین با وجود اینکه گرانترین بازیگر سینمای دنیا به حساب می‌آمده، اما راضی شده با قیمت پایین در «برزخی‌ها» بازی کند: «گرانترین هنرپیشه تاریخ تمام دنیا فردین است. هیچ هنرپیشه‌ای را نمی‌توانی پیدا کنی در دنیا که شریک فیلم باشد و شصت در صد بودجه یک فیلم را بگیرد. فیلم 500 هزارتومان می‌فروخت فردین 300 تومن می‌گرفت. فردینی که دستمزدش 300هزار تومان بود در فیلم برزخی‌ها 70هزار تومان گرفت.»

مطلبی دلایلش را برای نگارش فیلمنامه «برزخی‌ها» اینگونه شرح داده است : «به فردین گفتم از نوشتن فیلمنامه این فیلم دو تا هدف دارم. یکی اینکه شما با حضور در این فیلم می‌توانی در سینمای ایران باقی بمانی و هدف دومم این است که هنرپیشه‌های فیلم‌فارسی و تئاتری و … را کنار هم بگذارم و نشان دهم محمدعلی شکاورز و شجاع‌زاده هم می‌توانند کنار محمدعلی فردین و سعید راد بازی کنند.»

این فیلمنامه‌نویس درباره حذف ایرج قادری از پروژه این‌طور گفته: «وسط کار یک قاچاقچی را توی خیابان ناصرخسرو می‌زنند و توی جیبش شماره تلفن ایرج قادری را پیدا می‌کنند.ایرج تا پای اعدام می‌رود اما برمی‌گردد. آن موقع همه عوامل را از شیراز برگرداندند و بعد از مدتی دوباره گفتند برگردید سرکار دوباره هنرپیشه‌ها و عوامل جمع شدند. روز دوم بود که قادری به من زنگ زد و گفت یا بیا شیراز یا من فیلم را ول می‌کنم. وقتی رفتم فردین بهم گفت سعید، ایرج این فیلم را نمی‌سازد و با این شرایط هم من فکر نمی‌کنم بتواند این کار را بکند. ما صحبت کرده‌ایم تو بیایی فیلم را تمام کنی.»

او گفته فقط به دلیل اهمیت زیاد فیلم این پیشنهاد را قبول کرده: «آن فیلم برای من خیلی مهم بود. می‌دانستم تاثیر زیادی در سینما دارد و وقتی ساخته شود هیچ حرف و سخنی راجع به سینمای قبل از انقلاب نمی‌ماند. دو ماه آنجا کار کردم وقتی می‌آمدم شش کیلو لاغر شدم.»

فیلم برزخی‌ها در سال ۱۳۶۰ روی پرده رفت اما با فشار تندروها اکرانش متوقف شد. این فیلم در همان بازه زمانی توانست نزدیک به هشت میلیون تومان فروش کند

مطلبی درباره استقبال از فیلم توضیح داده: «برایم باورکردنی نبود. واقعا خوشحال بودم. شنیدم در تبریز روزی بیست تا بیست و دو سانس فیلم را نشان می‌دادند فقط چند دقیقه آن وسط میگذاشتند آپارات خنک شود.»

او صحبت کردن درباره بعد از توقیف برزخی‌ها را مرثیه‌سرایی دانسته و نهایتا تاکید کرده: «فیلم برزخی‌ها را توقیف کردند و روزنامه‌ها هم هرچیزی میخواستند می‌نوشتند. در سینمایی هم که فردین و بهروز و ناصر نباشند هرکسی می‌توانست بیاید بگوید من هنرپیشه نقش اولم.»

«برزخی‌ها» به کارگردانی ایرج قادری ساخته شد و در زمان اکران با هشت میلیون تومان فروش، رکورد فروش فیلم را در اکران شکست و بعد از مدتی توقیف شد. مستند «برزخی‌ها» به کارگردانی عارف افشار، این روزها با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

پربازدیدترین