|
| کد مطلب: ۹۳۶۲۷
لینک کوتاه کپی شد

اولین بار چه کسی از عبارت خلیج عربی استفاده کرد؟

عطاالله مهاجرانی: ازجمله سیئات مرحوم جمال عبدالناصر رییس‌جمهور فقید مصر، همین عنوان و ترکیب جعلی «خلیج عربی» است که گهگاه مطرح می‌شود و جلب‌توجه می‌کند.

اولین بار چه کسی از عبارت خلیج عربی استفاده کرد؟
منبع: اعتماد |

 البته برخی سیاستمداران یا نویسندگان عرب، دیدم که در توجیه کشورهای خلیج عربی، می‌گفتند این وصف عربی به کشور‌ها بر می‌گردد و نه به خلیج.

ولی در بسیاری موارد که صرفا خلیج مطرح می‌شود و می‌خواهند آن را معین کنند می‌گویند خلیج عربی. همه کشورهای عربی چنین می‌کنند! یادم هست، برای نخستین‌بار در اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای غیرمتعهد، در همان ماه نخست وزارت در مهر ماه ۱۳۷۶ به کلمبیا سفر کرده بودم، خانم نجاح عطار وزیر فرهنگ سوریه بود.

ادیب و خوش‌سخن و درآن هنگام بیش از بیست سال بود که وزیر فرهنگ سوریه بود و مورد توجه حافظ اسد. دعوت کرد که به سوریه بروم.

گفتم همه وزیران فرهنگ و ارشاد ایران به سوریه آمده‌اند، اما شما به ایران نیامده‌اید، اول شما سفر کنید بعدا نوبت من. برنامه سفر ایشان را همزمان با نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت ماه تنظیم کردیم. پیشنهاد کردم در نمایشگاه سخنرانی کند. در سخنرانی گفت: «خلیج عربی!» و غوغا یا واویلا شد. مات و متحیر مانده بود. اصلا گمان نمی‌کرد که چنان واکنشی که از سوی حاضران در سخنرانی طبیعی بود اتفاق بیفتد.

 

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین