|
| کد مطلب: ۹۸۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد

چیدمان سیاسی وزارت خارجه باید تغییر کند؛ وضعیت فعلی مناسب گفتگو و توافق نیست

حشمت الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم از ضرورت بازگشت پرونده هسته‌ای به شورای عالی امنیت ملیمی گوید.

چیدمان سیاسی وزارت خارجه باید تغییر کند؛ وضعیت فعلی مناسب گفتگو و توافق نیست

او با اشاره به مطرح شدن پلن B توسط مسئولان دیپلماسی کشور معتقد است:زمانی که مسئولان سیاست خارجه یک کشور از پلن بی ‌سخن به میان می‌آورند، به این معناست که در اجرای برنامه محوله  موفق‌ نبوده‌اند. مشخصا در موضوع هسته‌ای پلن بی‌ توسط برخی از مسئولان سیاست خارجه مطرح می‌شود که در معنای شکست دیپلماسی هسته‌ای است.

فلاحت پیشه  اظهار می دارد:پرونده هسته‌ای به مهم‌ترین چالش سیاست خارجه کشور یعنی تحریم ارتباط دارد. به همین علت حل این پرونده موضوع مهمی است. در چنین شرایط مهمی بحث تغییر رویکرد در سیاست خارجی و به تبع آن تغییر برخی کارگزاران سیاست خارجه باید در دستور کار قرار گیرد.معتقدم دولت از  ضعف در سیاست‌های خود برخوردار است. این ضعف در سایر بخش‌ها از جمله سیاست خارجه خود را نشان می‌دهد. این ضعف؛ ضعف دوگانگی است. دوگانه‌هایی که در کشور ما شکل گرفته نه تنها باعث ایجاد پیشرف نشده بلکه در برخی موارد باعث ضعف هم شده است مانند دوگانه تعهد و تخصص یا در سیاست خارجه دوگانه میدان و دیپلماسی. مدیریت سیاسی موفق باید بتواند این دوگانگی‌ها را در قالب یک برنامه مشخص، قابل پیش‌بینی و توام با پاسخگویی از میان بردارد.

او ادامه می دهد:در حوزه سیاست خارجی وقتی میدان و دیپلماسی تبدیل به دوگانه شود، نقش کاهنده ایفا خواهند کرد . این دوگانه باعث تحمیل دو نگاه جهانی و منطقه‌ای شده است. دولت گذشته مورد انتقاد قرار می‌گرفت که در مورد منطقه بی‌تفاوت عمل می‌کند و به دولت کنونی هم این نقد وجود دارد که نگاه میدان محور دارد و به رفع چالش هسته‌ای کشور و تحریم توجهی ندارد. عملا مسئولان وزارت خارجه خود را تنها در چند کشور منطقه می‌بینند در حالی در سطح بین‌المللی بالاترین سطح تصمیمات و رفتارها علیه زندگی ایرانی در حال اتخاذ است.

فلاحت پیشه اظهار می کند: در شرایط کنونی باید رویکرد تغییر کند. کشور باید به این نتیجه برسد که به سمت تنش‌زدایی پیش رود و منافع ملی کشور قربانی تنش بین قدرت‌ها نشود.من قبل از روی کار آمدن دولت روحانی اعلام کردم که باید پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه منتقل شود. شاهد بودیم که این کار هم صورت گرفت و نتیجه آن شکل‌گیری برجام بود. در حال حاضر من عکس این نظر را دارم و باید پروند هسته‌ای از وزارت خارجه به شورای عالی امنیت ملی منتقل شود و در آنجا یک تیم فراجناحی و فرا دولتی مسئولیت دیپلماسی هسته‌ای را در دستور کار قرار دهد.واقعیت آن است که دوگانگی میدان و دیپلماسی در وزارت حارجه اثر گذاشته و اکنون دیپلماسی در حاشیه قرار گرفته‌. در حالی که میدان در کنار دیپلماسی در یک سیاست تلفیقی بهتر می‌تواند منافع ملی را تامین کند.

او می گوید چیدمان وزارت خارجه در حال حاضر به گونه‌ای است که امکان رسیدن به توافق را به حداقل رسانده، کما اینکه بخشی از فرصت‌های سیاست خارجی از دست رفته است.

ارسال نظر

پربازدیدترین