|
| کد مطلب: ۹۷۹۲۴
لینک کوتاه کپی شد

آوار برداری از هجوم های سیاسی به برجام

عباس عراقچی همچنان با شدت از برجام و مذاکرات با امریکا و اروپا حمایت می کند.

آوار برداری از هجوم های سیاسی به برجام
منبع: جماران |

او ضمن دفاع از عملکرد تیم مذاکره، از قدرتمندبودن طرف خارجی سخن می گوید و همزمان تاکید دارد که طرق ایرانی هم سرسخت و مقتدر برخورد  کرده است.

او می گوید:  «این روزها این بحث زیاد شده که برنامه هسته‌‌‌ای ما چه فایده‌‌‌ای داشت؟ ما وارد موضوع گفت‌وگوهای هسته‌‌‌ای شدیم به این دلیل که زیر تحمیل و سلطه غربی‌‌‌ها نرویم. آنها حرف‌‌‌شان این بود که ما از برنامه هسته‌‌‌ای شما نگرانیم و باید متوقفش کنید.

ما ایستادگی کردیم و این قدرت ما بود که زیر بار حرف زور آنان نرفتیم. نه اینکه فقط بخواهیم هسته‌‌‌ای را حفظ کنیم؛ البته که انرژی هسته‌‌‌ای خیلی مهم است و تکنولوژی بسیاری به کشور آورده ولی شروع این مقابله از اینجا بود که آنها می‎‌‌‌گفتند ما نگرانیم و نباید هسته‌‌‌‌‌‌ای داشته باشید.»  

معاون سابق وزیر امور خارجه با بیان اینکه صحبت‌‌‌هایی که با آمریکایی‌‌‌ها و اروپایی‌‌‌ها داشتیم، همیشه می‌‌‌گفتند که این همه هزینه‌‌‌ای که دادید، این هیچ توجیهی ندارد جز اینکه شما دنبال سلاح هسته‌‌‌ای هستید، توضیح داد: «پاسخ ما هم همیشه این بود که ما نمی‌‌‌خواهیم زیر بار حرف زور شما برویم. ما که دنبال سلاح هسته‌‌‌ای نیستیم و فتوا هم داریم که حرام است ولی اینکه ما قدرت این را داریم که جلوی شما پنج، شش ابر‌قدرت دنیا بایستیم و بگوییم نه، سلاح اتمی ما در اصل این است.»

عضو سابق تیم مذاکره‌‌‌کننده هسته‌‌‌ای در خصوص دشواری شرایط مذاکرات نیز بیان کرد: «من همیشه آرزو می‌‌‌کردم ‌ای کاش مذاکرات ما فیلمبرداری و به مردم نشان داده می‌‌‌شد تا ببینند چگونه ما ایستادگی می‌‌‌کردیم. چرا که دیپلمات‌‌‌های آمریکایی کم کسانی نبودند. برای مثال ویلیام برنز بود که الان مدیر سی‌آی‌ای است؛ دیگری، خانم شرمن بود که در حال حاضر معاون وزیر خارجه است و نفر دیگرشان آقای جیک سالیوان بود که الان دبیر شورای عالی امنیت ملی آمریکاست.»

وی افزود: «اینها طرف مقابل ما بودند و ما واقعا با اعتماد به نفس مذاکره می‌‌‌کردیم. من این را از آموزش‌‌‌هایی می‌‌‌دانم که مکتب امام و رهبری به ما داد که در مقابل قدرت‌‌‌های بزرگ کم نیاوریم و بایستیم. به نظر من یکی از مولفه‌‌‌های قدرت جمهوری اسلامی، قدرت دیپلماسی آن است که نباید آن را دست کم بگیریم.»

عراقچی در ادامه با اشاره به اینکه اصل «نه شرقی، نه غربی» میراث گرانبهای امام (ره) بود، تصریح کرد: «این مکتب را امام (ره) وارد سیاست خارجی ما کرد و استوار ماند و هنوز هم هست. ما به خاطر این هم هزینه‌‌‌های زیادی دادیم.» وی خاطرنشان کرد: «البته در هر زمان و بنا به مصالح و مقتضیات، ممکن است با یک طرفی بیشتر و نزدیک‌تر کار کنیم و سیاست‌‌‌هایمان به هم نزدیک‌تر شود ولی اینکه این منافع برای ما موجب وابستگی به آن قدرت شود، هیچ وقت مدنظر نبوده و نیست.

دیپلمات‌‌‌ها تابع دستورالعمل هستند

دبیر شورای راهبردی وزارت امور خارجه در خصوص نوع رفتارهای دیپلماتیک در مواجهات بین‌المللی با اشاره به این سخن حضرت امام (ره) که فرمودند «مراقب باشید با دشمن خود دوستی نکنید و او را به عنوان دوست اشتباه نگیرید زیرا مسیر شما انحراف پیدا می‌کند»، اظهار کرد: «دوستی کردن یک نوع خیانت است؛ اگر او را به دشمنی قبول دارید. منتها نکته‌‌‌ای که وجود دارد، این است که برخی از دوستان خودمان گفت‌وگو و تعامل را با دوستی یکی می‌کنند. اینها برخی تاکتیک‌‌‌های مذاکراتی را فکر می‌کنند که علامت دوستی است که ممکن است بعضی جاها باشد ولی تشخیص این مصلحت با شخص دیپلمات نیست. دیپلمات‌‌‌ها تابع دستورالعمل هستند.»

موشک یکی از مولفه‌‌‌های قدرت ما در مذاکرات بود

عراقچی قدرت موشکی را یکی از مولفه‌‌‌های قدرت ایران خواند و تاکید کرد: «موشک‌‌‌های ما بود که اجازه نمی‌‌‌داد کسی به تاسیسات هسته‌‌‌ای ما حمله کند. اگر قدرت علمی ما نبود، در مذاکرات هسته‌‌‌ای کسی نبود با ما مذاکره کند. ما به خون دانشمندان هسته‌‌‌ای و دانشمندان موشکی که ما را تقویت کردند، تا ابد مدیونیم.»

عراقچی اهریمن‌‌‌سازی اروپا و آمریکا در قضیه برجام، هواپیمای اوکراینی یا پهپادها را بستر فشارهای بعدی به ایران دانست و گفت: «من نمی‌‌‌گویم جلوی این فشارها کم می‌‌‌آوریم. اما چرا باید اجازه دهیم هزینه ایجاد شده و فشار به جمهوری اسلامی و مردم بیشتر شود. باید با آن مقابله کنیم و این امر مستلزم این است که هم در دیپلماسی، هم در کار فرهنگی و هم در سیاست داخلی تدابیری را اتخاذ کنیم و نگذاریم چهره جمهوری اسلامی را مخدوش و بدنام کنند.»

او سفر مسوولان چین و کره‌جنوبی به کشورهای حاشیه خلیج فارس را در همین پازل خواند و گفت: «این در پازل منافع ملی هرکشوری تعریف می‌شود اما در این فضا امکان مانور بهتری پیدا می‌کند. وقتی شما منافع خود را جای دیگر ببینی، فضا که تخریب شده باشد، راحت‌‌‌تر می‌توانی از این کارها بکنی. دوستان ما در وزارت امور خارجه این امر مهم را برعهده دارند و باید اجازه دهیم در آرامش با این شرایط سخت و مهم مقابله کنند و  آن را بگذرانند.»

باید امیدوار باشیم

عراقچی در خصوص احتمال اقدام ایران برای خروج از ‌ان‌پی‌تی نیز گفت: «در دیپلماسی نباید خیلی سراغ گزینه‌‌‌هایی رفت که هنوز موعد آن نشده است. الان در سیاست خارجی، میدان کار هنوز به اندازه‌‌‌ای بسته نشده که سناریوهای خیلی خاصی را در نظر داشته باشیم. به نظر من هنوز گزینه‌‌‌های بهتری وجود دارد.»  او درباره احتمال بازگشت طرفین مذاکرات به گفت‌وگوهای برجامی نیز ابراز امیدواری کرد و گفت: «به‌عنوان یک دیپلمات معتقدم که باید امیدواری را همیشه حفظ کرد؛ مشهور است که دیپلمات‌‌‌ها همیشه امیدوارند، چون اگر امیدوار نباشند نمی‌توانند کاری بکنند.»

 

ارسال نظر

پربازدیدترین