|
| کد مطلب: ۹۷۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد

جزئیات سفر رئیسی به چین

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۴ بهمن ماه در نشست هغتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

جزئیات سفر رئیسی به چین
منبع: فارس |

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره سفر رئیس جمهور به چین اظهار داشت: سفر آقای رئیس جمهور در رأس هیأت عالیرتبه سیاسی و اقتصادی به چین تحول بسیار مهمی در حوزه مناسبات دوجانبه ایران و چین است. سفری که در پاسخ به دعوت رسمی رئیس جمهور چین از رئیس جمهور انجام خواهد شد و طبیعتا موضوعات مهم و مورد توجه دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی،‌اقتصادیِ، تجاری و فرهنگی مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت. نفس انجام سفر رئیس جمهور از حوزه سیاسی و از منظر سیاسی حائز اهمیت ویژه است و نشانگر وجود فضای بسیار مناسب سیاسی در مناسبات دو کشورو است و تأکیدی بر وجود عالیترین اراده سیاسی نزد رهبران دو کشور برای گسترش مناسبات دوجانبه در حوزه‌های مورد علاقه با تاکید بر منافع مشترک است.

وی گفت: ظرفیت‌ها بین دو کشور در حوزه اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. ما برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت و ۲۵ ساله دو کشور را امضا کرده‌ایم و سفر رئیس جمهور به چین می‌تواند جهش مناسبی را در اجرایی کردن برنامه‌ها و طرح‌های پیش بینی شده و مندرج در این برنامه ایجاد کند. این برنامه به منزله یک نقشه راهی است که مسیر کلی و افق بلندمدت همکاری‌های دو کشور را ترسیم کرده و در این ارتباط توافقات متعددی آماده شده و در دست نهایی شدن است و اسناد خوبی در چارچوب این سفر بین دو کشور امضا خواهد شد.

کنعانی ادامه داد: برنامه جامع همکاری‌های دو کشور تا این مرحله نتایج خوب و ملموسی را به همراه آورده و جهش در حوزه مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور علیرغم تجریم‌های ظالمان از سوی آمریکا بر ملت ایران تحمیل شده بود نتایج اولیه و مثبت خوبی را تا الان به همراه داشت و شاهد رشد ملموس همکاری‌‌های اقتصادی و تجاری دو کشور بودیم.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین داشتیم که نسبت به سال قبل ۵۸ درصد رشد داشته است. میزان واردات از چین در همین سال حدودا اندکی بیش از ۱۳ میلیارد دلار بوده و عموما در ۱۴۰۰ حدود ۴۳ درصد رشد در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور شاهد بودیم چین مقصد اول صادراتی ایران و منشا‌ دوم واردات بود. ۷ سند با هدف تعمیق همکاری‌های اقتصادی و معدنی و صادراتی امضا کردیم امیدواریم با انجام سفر رئیس جمهور و مذاکرات و اسناد امضا شده شاهد برداشتن گام‌های بلندتری به سمت جلو در تامین منافع دو کشور در حوزه‌های مختلف باشیم.

ارسال نظر

پربازدیدترین