|
| کد مطلب: ۹۷۰۴۵
لینک کوتاه کپی شد

سرمقاله روزنامه فرهیختگان

مسیر تداوم عفو، با طرح صیانت هموار نمی‌شود/ مشکل معیشت هم با حضور رئیسی در جمع مردم حل نمی شود

امتداد مسیر عفو از مسیر انتزاع نمی‌گذرد و باید عینیت بخشیده شود. این عینیت هم زمانی محقق می‌شود که اقدامات و مسیری که برای انجام اقدامات در نظر گرفته شده با یکدیگر هم‌پوشانی داشته باشند.

مسیر تداوم عفو، با طرح صیانت هموار نمی‌شود/ مشکل معیشت هم با حضور رئیسی در جمع مردم حل نمی شود
منبع: روزنامه فرهیختگان |

ازجمله اقدامات دولت که بایستی در عمل به آن با مسیری که در نظر گرفته، همپوشانی وجود داشته باشد، مساله اینترنت است.

این روزها که بخش عظیمی از زندگی مردم با اینترنت گره خورده، محدود کردن دسترسی مردم به فضای مجازی و مسیر عفو باهم نه‌تنها همپوشانی ندارد بلکه متناقض نیز هست.

اگرچه مسیر محدود کردن اینترنت بیشتر از مجرای مجلس و شورای عالی فضای مجازی دنبال می‌شود اما دولت به‌عنوان مجری اقدامات بایستی خود به مساله اینترنت ورود می‌کرد، نه اینکه وزیر ارتباطات تا مدت‌های مدیدی هیچ اظهارنظری درباره فضای مجازی و صیانت نداشته باشد و بعد از ناآرامی‌ها در کشور تمایل خود به محدودسازی اینترنت را تلویحا و کم‌کم به اطلاع افکار عمومی برساند.

این تضاد موجود در مسیر عفو و نحوه مواجهه با مسائلی مثل دسترسی‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، تبعات جبران‌نشدنی بسیاری دارد ازجمله اینکه در بدیهی‌ترین و قابل‌انتظارترین مورد، اعتماد عمومی را ذره‌ذره آب می‌کند و دوم اینکه باعث می‌شود اثر مثبت دیگر اقدامات دولت دیده نشود. هرچه دولت تلاش بکند تا زندگی مردم را بهبود ببخشد، این بهبود زمانی حس می‌شود که وابستگی زندگی مردم حتی معیشت و کسب‌وکارهای نوپا به اینترنت از سوی دولت درک شود و اقدامی از سوی دولتمردان صورت نگیرد که به این دو ضربه وارد کند.

در عینیت‌بخشی به مسیر عفو و امتداد آن اولین اولویت، معیشت مردم است و معیشت مردم صرفا با حضور رئیس‌جمهور بین مردم تامین نمی‌شود، بلکه در کنار این حضور مردم بایستی روشن و رو به پیشرفت بودن راه پیشروی مجموعه مسائلی که در روزمره خود با آن درگیر هستند را لمس کنند.

سرعت اینترنت که باری به هر جهت بالا و پایین می‌شود و هربار دلیلی غیرقانع‌کننده از سوی دولت اعلام می‌شود، موجب شده تا مردم برخی از دیگر تلاش‌های دولت برای بهبود شرایط کشور را از آنها نپذیرند. اینترنت تنها یکی از مهم‌ترین مصادیقی است که در مسیر امتداد عفو، بایستی با رفع محدودیت‌ها به عینیت‌ هرچه بیشتر آن تدبیر(عفو) کمک کند.

الان که دیگر اقدامات صیانتی در پشت پرده و بدون شفافیت انجام می‌شود، دولت بایستی به این مساله ورودی عینی داشته باشد و با اقداماتی عینی نشان دهد که مسیر عفو و برداشتن محدودیت‌ها امری واقعی است نه انتزاعی؛ چراکه این روزها چشم‌اندازی برای آینده محدودیت‌های سرعت و کیفیت دسترسی‌ها به اینترنت علنا اعلام نشده و همین مساله و اصلاح برخی سازوکارهای مرتبط با آن می‌تواند برای دولت فرصتی باشد تا با برداشتن محدودیت‌های غیرلازم از فضای مجازی، مسیر عفو که برداشتن محدودیت‌های گفت‌وگویی است را با جنس دیگر اقدامات خود تطبیق دهد.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین