|
| کد مطلب: ۹۶۷۶۹
لینک کوتاه کپی شد

بالون چینی، نوک کوه یخ

به گفته دیپلمات ارشد آمریکایی، چین در تمام پنج قاره، فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی دارد. جو بایدن نیز می‌گوید که اسقاط بالون چینی ضربه‌ای به روابط آمریکا و چین نزده است.

 بالون چینی، نوک کوه یخ
منبع: اکوایران |

 ایالات متحده اعلام کرد بالون چینی که هفته گذشته در ارتفاع بالا از ایالات متحده عبور کرد، تنها بخشی از یک برنامه جاسوسی طولانی‌مدت پکن بود که چنین دستگاه‌هایی را در سراسر جهان مستقر کند. کارزار جاسوسی چین که به طور فزاینده‌ای تهاجمی‌تر می‌شود، توجه مقامات را به خود جلب کرده است.

به نوشته بلومبرگ، سخنگوی پنتاگون گفت که جاسوسی چین چندین سال در جریان بوده و تنها چهار بالون را به ایالات متحده فرستاده است. آنتونی بلینکن - وزیر امور خارجه آمریکا - در یک کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده ده‌ها کشور را در مورد گستردگی این عملیات آگاه کرده است.

چین اتهامات جاسوسی را رد کرده و مدعی شده که این دستگاه یک بالون هواشناسی سرگردان بود.

وزیر امور خارجه ایالات متحده سفر این هفته خود به پکن را به تعویق انداخت و گفت که این سفر پیام نامناسبی در مورد اقدامات اخیر چین خواهد داشت. در عین حال، بلینکن گفت که دولت می‌خواهد به سایر کشورها اطمینان دهد که رقابت با چین را مسئولانه مدیریت خواهد کرد.

جو بایدن - رئیس‌جمهور ایالات متحده - نیز ترس بدتر شدن روابط با چین را کم‌اهمیت جلوه داد.

او در پاسخ به سؤال گزارشگری در مورد صدمه‌دیدن روابط دو کشور گفت: نه، نه.

روز سه‌شنبه، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا به خبرنگاران گفت: فهمیدن اینکه چرا آنها این کار را کردند، بسیار دشوار است؛ چراکه چین می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد ایالات متحده را از ماهواره‌های خود به دست آورد.

رید گفت که آمریکا احتمالاً بیشتر از چینی‌ها از این عملیات، اطلاعات کسب خواهد کرد؛ بنابراین این یک اتفاق نامیمون برای چین است.

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین