|
| کد مطلب: ۹۶۶۶۲
لینک کوتاه کپی شد

ربط سفر گروسی با آینده برجام

همزمان با سفر گروسی به تهران رسانه‌های دولتی روایت‌های عجیبی در خصوص این سفر ارایه کردند و از اعلام رضایت قطعی گروسی در خصوص این سفر خبر دادند.

ربط سفر گروسی با آینده برجام
منبع: اعتماد | نویسنده: علی بيگدلی |

این نوع اظهارنظرها چندان ریشه در واقعیت ندارد، چراکه آقای گروسی اعلام کرده، واقعیت‌ها را در آینده و در نشست خبری وین مطرح می‌کند.

 برای آگاهی از وضعیت این سفر باید منتظر روزهای آینده بمانیم تا پس از نشست خبری گروسی ابهامات روشن شود. مشخص است که هنوز به همه ابهامات آژانس پاسخ داده نشده، گرچه ممکن است زمینه دستیابی به یک نقطه مشترک فراهم شده باشد.

اما مهم‌ترین پرسشی که افکار عمومی ایران منتظر پاسخ آن هستند، ارتباط این سفر با آینده برجام است.

تا زمانی که مساله آژانس و ابهامات آژانس حل نشود، نمی‌توان نسبت به چشم‌انداز احیای برجام امیدی داشت. آژانس و برجام پیوستگی سازمانی با هم دارند و غرب بدون چراغ سبز آژانس مذاکرات هسته‌ای را آغاز نمی‌کند.

اگر قرار باشد، ایران به سمت مذاکرات برجامی برود، امریکایی‌ها پلن B را مطرح کرده‌اند و قصد دارند آن را عملیاتی کنند. پلنی که در قطعنامه 2231 در 2015 مطرح شد و ایران هم آنها را پذیرفته است.

از جمله مهم‌ترین گزاره‌های این پلان، کاهش غنی‌سازی به سطح 3.76درصد است که در حال حاضر این رقم به 60درصد رسیده است. از سوی دیگر حجم غنی‌سازی اورانیوم ایران به حدود 90 کیلو رسیده است که با توافقات برجامی همخوان نیست. ضمن اینکه ایران از سانتریفیوژ‌های بسیار پیشرفته استفاده می‌کند که مورد اعتراض آژانس واقع شده است.

 

متن کامل اینجا

ارسال نظر

پربازدیدترین