|
| کد مطلب: ۹۵۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد

گزارش روزنامه جمهوری اسلامی از حراج دارایی های کشور به قیمت فربه شدن ثروتمندان

دولت سیزدهم هم مانند اسلاف خود راهکار قابل قبولی برای آرام کردن بازار دارایی ها نداشته و با طرح هایی مثل حراج سکه و خودرو در بورس کالا یا فروش ارز سهمیه ای دارایی ها و اموال کشور را به حراج و تاراج ثروتمندان گذاشته است.

گزارش روزنامه جمهوری اسلامی از حراج دارایی های کشور به قیمت فربه شدن ثروتمندان
منبع: جمهوری اسلامی |

در روزگاری که تورم بالای 50 درصد معیشت قشر کارمند و حقوق بگیر جامعه را به حال احتضار درآورده کالاهای سرمایه ای در سایه انفعال مسئولان روز به روز گران تر می شوند و جالب اینکه طرح های دولت برای به تعادل رساندن این بازارها بیشتر به نفع ثروتمندان می شود تا قشر نیازمند.

این روزها بازارهای ارز، طلا، خودرو و ... حسابی به کام دلالان و ثروتمندان است چراکه درآمد قشر ضعیف نه تنها کفاف خوراک روزمره را نمی دهد بلکه اصلا پولی نمی ماند که به فکر سرمایه گذاری باشد اما از سوی دیگر قشر پولدار و ثروتمند از طرح های بی حساب و کتاب دولت حامی محرومان! حسابی کیسه برای خود می دوزد.
حراج پرشمار خودرو هم در بورس کالا با کشف قیمت دو برابر نرخ پایه راهکار دولت برای سروسامان دادن به بازار خودرو است که قیمت ها پایین بیایند تا بلکه قشر ضعیف هم صاحب خودرو شوند اما تا به حال این اقدام به اسم اقشار محروم و به کام خودروسازان و ثروتمندان شده است.
از دولت یازدهم انتقاد می کردند که چرا سکه که دارایی مملکت است را به تاراج گذاشته اید تا عده ای به سودهای آنچنانی برسند اما معلوم نیست چرا همین منتقدان دوباره دارایی های مملکت را به حراج گذاشته تا عده ای ثروتمند فربه تر شوند.
در حال حاضر قیمت هر قطعه ربع سکه حدود 9 میلیون تومان است اما در حراج بانک مرکزی در روز سه شنبه 4 بهمن حدود 8 میلیون تومان خریدار داشت. قشر ضعیف که به سختی مایحتاج خود را تامین می کند از کجا چنین پولی دارد تا در لاتاری حراج سکه برنده شود و در اوضاع نابسامان اقتصادی ارزش پول خود را حفظ کند.
خودروسازان که همیشه گرفتار نرخ گذاری دستوری بوده اند بجای فکر چاره برای کاستن از قیمت ها در اقدامی تعجب آور کالای انحصاری خود را به بورس کالا برده اند تا به حساب خودشان در آنجا کشف قیمت ها صورت گیرد تا از اتهام گرانی تبرئه شوند.
تولیدکنندگان خودرو داخلی متفق القول با دیگر مسئولان روش عرضه در بورس کالا و کشف قیمت را بهینه ترین روش برای کاستن از التهاب بازار خودرو می دانند اما نگاهی به قیمت های نهایی محصولات فروخته شده در بورس نشان می دهد خودروی تولیدی را با دو برابر قیمت کارخانه فروخته اند و ادعا می کنند عادلانه ترین روش همین روش کشف قیمت در بورس است.
در میان حراج ها، خودروهایی هم عرضه می شوند که نه اصلا مناسب قشر ضعیف است و نه خودروی پرطرفدار جامعه. البته پرواضح است این کشف قیمت نیست بلکه کشف سود مخفی و مدفونی است که حالا با نقشه بورس پیدا شده و در آن طرف یعنی بازار آزاد قیمت همان نرخ های قبلی است.
عرضه خودروهایی با نشان لاماری، فیدلیتی، دیگنیتی و... که بیش از یک میلیارد تومان هم ثبت قیمت داشته اند به چه کار بازارسازی و متعادل کردن آن می آیند! عرضه این خودروها در بورس کالا فقط راه را برای پرداخت کمتر ثروتمندان بازکرده چراکه از بازار آزاد ارزانتر در می آید.
چرا مسئولان بجای کاستن از تنش های بین المللی و ایجاد گشایش های اقتصادی که ثبات بازار ارز را در پی خواهد داشت سرمایه کشور را به تاراج افرادی قرار می دهند که بیشتر به دنبال سفته بازی و نوسان گیری از مابه التفاوت نرخ سهمیه ای و آزاد هستند. کدام منطق اقتصادی قبول می کند که ارزپاشی در بازار نرخ سازی کند و مانع رشد قیمت شود.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین