|
| کد مطلب: ۹۴۹۰۰
لینک کوتاه کپی شد

به یاد دلاورمردان نیروی دریایی ارتش که از عرشه ناوچه های سبلان و سهند،به آسمان شهادت پرکشیدند

یکی از سخت ترین و بحرانی ترین مقاطع دفاع مقدسروز ۲۹ فروردین سال ۶۷ مصادف با اول ماه مبارک رمضان آن سال بود.آن روز ناوگان جنگی آمریکا با ایران وارد جنگ شد،

 «امیردریادار عبدالله معنوی»که در آن زمان فرمانده ناوشکن سبلان بود در مصاحبه ای گفته است:

در آن زمان ناوهای سبلان، سهند، البرز و الوند روی آب بودند .آن روز ما حول و حوش جزیره قشم بودیم که سهند با هواپیماهای آمریکایی درگیر شد. ظاهرا صبح آن روز ناوهای آمریکایی یک برنامه‌ای چیده بوده و ساختار نظامی به ناوگان داده بودند، ناوهای هواپیمابر، ناوهای نیروبر و واکنش سریع و هواپیماهای آواکس را آورده بودند و به تلافی اینکه یکی از ناوهای‌شان روی مین رفته بود سکوهای نفتی ما را در جزیره سیری زده و زمانی که ناو جوشن به آنها نزدیک شد آن را نیز محاصره کرده و هواپیماهای آمریکایی با سهند نیز درگیر  شدند و یکی از وحشیانه‌ترین اتفاقات را که در طول جنگ‌های دنیا مثال‌زدنی است  شکل دادند.
برای آمریکایی‌ها قابل باور نبود که  یک گروه به تنهایی جلوی آنها بایستند و تنها دلیل این اتفاق این بود که ما جز خدا نداشتیم و آنها همه چیز داشتند جز خدا.

همچنبن ناخدا دوم بازنشسته «نادر مبارکی» از بازماندگان ناو سهند  در خصوص این عملیات گفته است: ناوهای آمریکایی با ناو جوشن و هواپیماها با ما درگیر شدند، سهند آن روز مورد اصابت  ۹ موشک و ۲۰ راکت قرار گرفت و غرق شد. موشک اول به زیر موتورخانه اصابت کرد و پنج نفراز همرزمان ما شهید شدند، اما بقیه تنها به فکر نجات یکدیگر بودند.خیلی از پرسنل ما در اتاق‌ها گیر کردند و زنده زنده زیر آب رفتند. موشک هشتم ، من را به روی عرشه پرتاب کرد. پس از به هوش آمدنم متوجه شده همرزمانم اکثرا داخل آب بودند و من یکی از دوستانم با تخته‌ای روی آب بودیم که دوباره موشک زدند و آن دوستم هم شهید شد.  

وی با اشاره به اینکه از ۴۵ شهید آن حادثه تنها توانستیم هفت نفر را برگردانیم، گفت: مادر شهید نظری از شهدای آن حادثه به من می‌گفت مرا به بندرعباس ببرید، قبر پسر من آب‌های نیلگون خلیج فارس است، اگر امروز خلیج فارس، خلیج فارس است، اگر امروز این امنیت را داریم، مدیون خون شهدا و دلاورمردی‌های رزمندگان هستیم.  

ناخدا مبارکی می گوید:  افتخارم این است که ارتشی‌ام و توانستم از کشورم دفاع کنم، آن ترسی که به آمریکایی‌ها داده شد باعث شده که گزینه‌های روی میزش را پنهان کند، ما از آمریکا نمی‌ترسیم، از کاسه‌لیسانی که وطن‌فروشی می‌کنند نگرانیم  

امیر دریادار معنوی در پایان در خصوص فرجام ناو سبلان گفت: سبلان که آسیب دید برگشت و روی حوض خشک ماند و دو سال بعد  به چرخه عملیات برگشت و آن باعث شد که پایه ساخت شناور را پایه‌گذاری کنیم.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین