|
| کد مطلب: ۸۹۸۶۲
لینک کوتاه کپی شد

شورای نگهبان: بیشتر ایرادات طرح شفافیت برطرف شد

طحان نظیف گفت: مجلس درباره شفافیت آرای مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیات عالی نظارت بر سیاست های کلی نظام عملا اصلاحی را انجام نداده است.

شورای نگهبان: بیشتر ایرادات طرح شفافیت برطرف شد

باشگاه خبرنگاران نوشت: سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای نشست خبری خود با بیان اینکه از نشست خبری قبلی تا کنون ۱۰ طرح و لایحه در جلسه شورای نکهبان مورد بررسی قرار گرفت، گفت: ۳۵ استعلام نیز از دیوان عدالت اداری در جلسه فق‌های شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی در جلسه روز چهارشنبه این شورا بررسی شد، گفت: بیشتر ایرادات متعدد این طرح با اصلاحات صورت گرفته از سوی مجلس برطرف شده است.

به گفته طحان نظیف، مجلس درباره شفافیت آرای مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیات عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام عملا مجلس اصلاحی را انجام نداده، بنابراین ایرادات شورای نگهبان نسبت به این دو مورد باقی است.

سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه نظر این شورا درباره ارجاع لایحه «معاهده انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی بلژیک» برای بررسی بیشتر به مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست با اشاره به اینکه شورای نگهبان در گذشته هم نسبت به این نوع مصوبات ایراداتی را داشته اظهار داشت: معمولا در این موارد فقهای شورای نگهبان اشکالات شرعی دارند که ما آن را به مجلس اعلام کردیم و همین چهارشنبه اخیر موضوع به مجمع ارجاع شد.

 بررسی طرح مانع زدائی از صنعت برق در شورای نگهبان

وی در ادامه اظهار داشت، طرح بعدی که در شورا بررسی شد طرح مانع زدائی از صنعت برق بود که شورای نگهبان در ماده ۳ این طرح با توجه به تعیین ضابطه برای مصرف مشترکین ابهام تشخیص داد.

به گفته طحان نظیف، در ماده ۶ و در تبصره ۲ عبارت کم مصرف برای مصارف خانگی به کار رفته بود که بنا به نظر شورای نگهبان، منظور دقیق از واژه کم مصرف باید مشخص شود؛ ضمن اینکه در ماده ۸ این مصوبه هم ایراداتی وجود دارد.

وی در ادامه این بخش از توضیحات خود گفت: در ماده ۱۱ این مصوبه معیار عدم تولید در داخل کشور از این جهت که شامل مواردی می‌شود که امکان تولید آن در داخل وجود دارد ابهاماتی وجود داشت و این برخلاف مسئله حمایت شورای نگهبان از تولید داخلی محسوب می‌شود.

اصلاح قانون انتخابات مطالبه همیشگی شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دولت درباره لایحه جامع انتخابات با شما مکاتبه داشته و چرا این روند کند است؟ با بیان اینکه اصلاح قانون انتخابات مطالبه همیشگی ما بوده، گفت: از طرف دولت چیزی مطرح نبوده که فکر می‌کنم طرح در مجلس در حال بررسی باشد و ما به محض دریافت طرح نظر خود را اعلام خواهیم کرد، البته امیدواریم که انتخابات آینده با این طرح برگزار شود.

طحان نظیف در پاسخ  پرسشی مبنی بر اینکه مطالبه شورا از مجلس در تسریع اصلاح قانون انتخابات با توجه به‌ سیاست‌های کلی انتخابات چیست؟ گفت: موارد متعددی در سیاست‌های کلی انتخابات آمده که اگر بندهای متعدد این سیاست‌ها بخواهد اجرا شود مستلزم دسته بندی ریزتر و جزئی‌تر موضوعات در قانون است.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، برای مثال مهلت رسیدگی بررسی صلاحیت‌ها، شفاف سازی تأمین مالی هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها، بهره گیری از فناوری‌های نوین در انتخابات از جمله این موارد متعدد است.

وی در پایان این بخش از سخنان خود گفت: ما در شورای نگهبان هیچ دسته‌بندی در زمینه سیاسی نداریم و حضور همه گرایش‌های سیاسی را در چارچوب قانون در انتخابات مغتنم می‌دانیم.

تصمیم گیری در شورای نگهبان جمعی است

طحان نظیف با تاکید بر اینکه شورای نگهبان برای انجام وظایف خود از نظرات کارشناسی و نظرات نخبگان استقبال می‌کند، اظهار داشت: نکات کارشناسی را می‌شنویم اما حدود کار شورای نگهبان در چارچوب شرع و قانون اساسی است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره دلیل هجمه ها به آیت‌الله جنتی گفت: آیت‌الله جنتی از یاران امام و رهبری و مبارزین قبل انقلاب هستند و خیلی وقت‌ها وقتی می‌خواهند به شورای نگهبان حمله کنند به ایشان هجمه می‌شود در حالی که شورای نگهبان متشکل از ۱۲ نفر است و تصمیم گیری در این نهاد جمعی است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه از نظر شورای نگهبان توافقی که در چارچوب برجام در حال نهایی شدن است باید در مجلس تصویب شود؟ گفت: از نظر قانونی شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی می‌کند البته تاکنون چیزی در مجلس تصویب نشده است.

طحان نظیف همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه از نظر شورای نگهبان توافقی که در چارچوب برجام در حال نهایی شدن است باید در مجلس تصویب شود؟ گفت: از نظر قانونی شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی می‌کند البته تاکنون چیزی در مجلس تصویب نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان و در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه نظر شورای نگهبان درباره طرح دو فوریتی استفساریه قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار درخصوص آزمون وکالت نیز گفت: این استفساریه در آخرین جلسه مجلس (چهارشنبه هفته پیش) به تصویب رسیده ولی هنوز به دست‌ ما نرسیده که بعد از دریافت نسبت به آن اظهارنظر می‌کنیم.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین