|
| کد مطلب: ۸۸۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد

معاون وزیر خارجه آمریکا: به توافق با ایران نزدیک هستیم

معاون وزیر خارجه آمریکا: به توافق با ایران نزدیک هستیم

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا درباره مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ اظهار داشت: فکر می‌کنم به توافق نزدیک هستیم.

به گزارش آیند، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه به وقت محلی در گفت و گو با فاکس نیوز افزود: فکر می کنم به یک توافق نزدیک هستیم و می خواهیم همه طرف ها از جمله روسیه از خود جدیت نشان دهند.

معاون وزیر خارجه آمریکا در تداوم سیاست هراس از پیشرفت‌های برنامه هسته ای صلح آمیز ایران اضافه کرد: بسیار نگران اقدامات ایران هستیم و تصور کنید ایران یک سلاح هسته‌ای داشته باشد.

شرمن تصریح کرد: بنابراین باید این مسأله را حل کنیم و به رفتار ایران در منطقه رسیدگی کنیم. بنابراین ما به همه این امور رسیدگی خواهیم کرد اما ابتدا باید این توافق را بدست آوریم.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا با هراس از نفوذ منطقه ای ایران مدعی شد اگر ایران سلاح هسته ای داشته باشد، قدرت آن در منطقه و توانایی آن برای مقابله با ما و متحدان ما بسیار افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: جو بایدن رئیس جمهوری و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و من بسیار مصمم هستیم که ایران هیچگاه به سلاح هسته ای دست پیدا نکند و پس از آن ما می توانیم به رفتار تهران در منطقه رسیدگی کنیم.

شرمن درباره توافق احتمالی پیش رو گفت که مذاکرات به اتمام نرسیده اند. ما از همه طرف ها می خواهیم جدی باشند.

معاون وزیر خارجه آمریکا بدون کوچکترین اشاره ای به تعهدات واشنگتن برای بازگشت دوباره به پایبندی به برجام مدعی شد بخش زیادی به تصمیم گیری ایران مبنی بر اینکه می خواهد به پایبندی به برجام بازگردد یا خیر، بستگی دارد.

شرمن در پاسخ به سوال دیگری درباره نفوذ منطقه ای ایران گفت: بدون شک این یک اولویت برای ما است. ما درحال همکاری با متحدان و شرکای خود برای رسیدگی به این امور هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تهدید علیه جان بولتون مشاور امنیتی سابق آمریکا گفت که وظیفه داریم از جان آمریکایی ها، مقامات کنونی و سابق دولت در هر کجا که باشند محافظت کنیم و این یک اولویت برای ما است.

مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن روز یکشنبه به وقت محلی در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی بی اس نیوز درباره مذاکرات وین گفت: اوضاع کنونی به این شکل است که مذاکره کنندگان مختلف به پایتخت های خود بازگشته اند و ما باید ببینیم روزهای آینده در رابطه با دیپلماسی پیرامون توافق هسته ای چه اتفاقی می افتد.

این مقام ارشد کاخ سفید با تکرار اتهام پراکنی ها علیه پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران ادعا کرد: باید این نکته را اعلام کنم که خطرناک‌تر از ایران مجهز به موشک‌های بالستیک و توانایی‌های نظامی پیشرفته، ایرانی است که همه آن توانایی ها و سلاح هسته‌ای را داشته باشد.

دور هشتم مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در حالی دنبال می‌شود که مذاکره‌کنندگان ایران و کشورهای ۱+۴ دوباره برای مشورت و تصمیم‌گیری راهی پایتخت‌های خود می‌شوند؛ این در حالیست که یک منبع نزدیک به تیم مذاکرات ایران، واشنگتن را عامل توقف موقت مذاکرات معرفی کرده است.

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این توقف به دلیل "عوامل خارجی" رخ داده، اما متن نهایی آماده و روی میز است. او تاکید کرد که در مدت استراحت مذاکرات، به همراه همکارانش در تماس با تمامی اعضای برجام و آمریکا خواهد بود تا توافق نهایی حاصل شود.

«انریکه مورا» نماینده جوسپ بورل در مذاکرات وین نیز گفت: متنی داریم که همه چیز در آن انجام شده است و ما در محدوده پانوشته های مذاکراتی هستیم. وی با بیان اینکه «برای حفظ فضا و روح مثبت و سازنده مذاکرات، خوب است که وقفه‌ای داشته باشیم»، افزود: من با همه هیاتها کار خواهم کرد تا بر این شرایط فایق آییم.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز بلافاصله در مورد اعلام تنفس در مذاکرات وین در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به‌ موفقیت در گفتگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

همزمان حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز در گفتگوی تلفنی با جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اهتمام و تلاش های وی در مذاکرات وین و پیشرفت های حاصله قدردانی کرد و گفت: اگر واقع بینی بر رفتار همه طرف‌ها حاکم باشد، همچنان به نقطه وصول توافق خوب و قوی نزدیک هستیم. طرح برخی درخواست های جدید از سوی آمریکا هیچ گونه توجیه منطقی نداشته و با مواضع این کشور در مورد دستیابی سریع به توافق در تناقض می باشد.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه "برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ما است، قابل مذاکره نیست" افزود: موضوعات اصلی و لغو موثر تحریم ها نباید تحت تاثیر زیاده خواهی طرف آمریکایی قرار گیرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

پربازدیدترین