|
| کد مطلب: ۸۷۶۸۶
لینک کوتاه کپی شد

تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و روسیه حول برجام و اوکراین

تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و روسیه حول برجام و اوکراین

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد در تماس تلفنی وزرای خارجه روسیه و ایران درخصوص تحولات اخیر اوکراین و برجام گفتگو شد.

به گزارش آیند، وزارت خارجه روسیه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران با «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود تماسی تلفنی داشته و درخصوص تحولات اخیر اوکراین و برجام گفتگو کرده است.

در بیانیه این وزارت خانه آمده است: «تمرکز بر بازگرداندن کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در چارچوب مذاکرات جاری در وین بود. در این تماس تاکید شد توافق هسته‌ای باید برای همه اعضا، منافع مساوی آن هم در همه حوزه‌ها فراهم کند.»

براساس بیانیه وزارت خارجه روسیه وزیرخارجه کشورمان و همتای روسی‌اش در مورد تعدادی از موضوعات مهم در دستور کار منطقه‌ای و بین المللی از جمله حل و فصل مسئله سوریه و وضعیت اوکراین نیز تبادل نظر شد.

پیش از این لاوروف به طرف آمریکایی پیغام مهمی را منتقل کرده است. او از واشنگتن خواسته تا تضمین کتبی دهد که تحریم‌های ضدروسی تاثیر منفی بر تجارت با ایران نگذارد. براساس درخواست وزیرخارجه روسیه، تحریم‌های جدید آمریکا به بهانه عملیات نظامی روسیه در اوکراین، نباید منعی بر سر راه مراوده اقتصادی با ایران باشد.

در همین راستا «آنتونی بلینکن» وزیرخارجه آمریکا با انتقاد از خواسته‌ی جدید روسیه اعلام کرد تقاضا‌های جدید روسیه درباره برجام بی‌ربط است.

هشتمین دور مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های ایران پس از تعطیلات سال نو میلادی در وین از سر گرفته شد. پس از شروع دور جدید مذاکرات «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با سی ان ان اعلام کرد که اگر مذاکرات وین شکست بخورد مسئول آن آمریکایی‌ها هستند.

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در حساب کاربری توییتر خود اظهار داشت که مذاکرات وین اکنون در برهه حساسی قرار دارد. پیش از این نیز، صدراعظم آلمان، در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ با نادیده گرفتن بدعهدی طرف آمریکایی و غربی‌ها با اشاره به دور هشتم مذاکرات وین، ادعا کرد که همه عناصر برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران آماده هستند.

ارسال نظر

پربازدیدترین