|
| کد مطلب: ۸۷۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه: ارز ترجیحی حذف نشده است

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه: ارز ترجیحی حذف نشده است

رحیم زارع به بیان توضیحاتی درباره جزئیات تصمیم مجلس برای ارز ترجیحی پرداخت.

به گزارش آیند، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با تکذیب حذف ارز ترجیحی گفت: این ارز حذف نشده بلکه با مصوبه مجلس، اگر دولت بخواهد ارز ترجیحی را حذف کند باید مابه التفاوت آن را به صورت کالابرگ الکترونیکی به مردم پرداخت کند.

مجلس صبح امروز مصوب کرد در صورتی که دولت قصد حذف کالایی را از سبد ارز ترجیحی داشته باشد، ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کنندگان را برای کالا‌های اساسی با کالابرگ الکترونیکی انجام دهد. همچنین برای امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و با راه‌های جایگزین مطمئن به حذف ارز ترجیحی این کالا‌ها اقدام شود؛ به طوریکه افراد بتوانند این کالا‌ها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.

زارع تاکید کرد که مجلس مصوبه‌ای برای حذف ارز ترجیحی نداشته و این ارز حذف نشده است، بلکه بر اساس مصوبه امروز صبح مجلس این اختیار به دولت داده شده تا به تشخیص خود این ارز را حفظ یا حذف کند.

پیش از مصوبه امروز مجلس، کمیسیون تلفیق مجلس ۹ میلیارد دلار برای تأمین کالا‌های اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی بر اساس «نرخ ارز ترجیحی» تعیین کرده بود.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق، اگر دولت بخواهد ارز ترجیحی را در سال ۱۴۰۱ حذف کند بر اساس مصوبه مجلس، موظف است مابه تفاوت آن‌را از طریق کالابرگ الکترونیک به مردم اختصاص دهد به نحوی که قیمت کالا‌های اساسی و دارو به نرخ شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد.

دولت سیزدهم پاییز امسال لایحه‌ای دو فوریتی را برای تغییر شیوه اختصاص ارز ترجیحی ارائه داد، اما نمایندگان به علت «پیش بینی نشدن راهکار‌های جبرانی» با فوریت‌دهی به آن مخالفت کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

پربازدیدترین