|
| کد مطلب: ۸۴۶۹۸
لینک کوتاه کپی شد

نظر بعضی مشاهیر جهان درباره امام خمینی(ره)

نظر بعضی مشاهیر جهان درباره امام خمینی(ره)

نلسون ماندلا، رئیس جمهور فقید آفریقای جنوبی در مورد امام خمینی گفته‌ است: خمینی‌ فرزند مشهور اسلام بود. او در امرِ نشان دادن راه درست به نسل‌های حاضر و آینده مسلمانان سهم به سزایی داشت.

امیر مؤمنان علیه السلام در مورد عالمان حقیقی اسلام می‌فرماید: «هجم بهم العلم علی حقیقة البصیرة، و باشروا روح الیقین، واستلانوا مااستوعره المترفون. و انسوا بمااستوحش منه الجاهلون و صحبوا الدنیا بابدان ارواحها معلقة بالمحل الاعلی. اولئک خلفاء الله فی ارضه و الدعاة الی دینه، آه آه، شوقا الی رؤیتهم.» آنان با نور دانش به حقیقت ادراک و بصیرت رسیدند و جوهره یقین را با جان خود دریافته‌اند و آنچه را که بر افراد رفاه طلب دشوار می‌نمود راحت و آسان گرفته و با آنچه که ناآگاهان از آن بیم داشتند، مانوس شدند. با بدن‌هایی همنشین دنیا گشتند که روح‌های آن‌ها به [قله‌های رفیع] عالم ملکوت پیوند خورده است. آنان جانشینان خدا در زمین او و دعوت‌کنندگان مردم به سوی دین اویند. آه! آه! چقدر مشتاق دیدارشان هستم!»

امام خمینی به عنوان یکی از اثرگذار‌ترین شخصیت‌های قرن بیستم، جهان اسلام و تشیع از نیمه دوم قرن بیستم تا زمان حال حاضر همواره کانون بحث‌ و گفت‌وگو‌های بسیاری واقع شده است. هرکس از اندیشمندان و صاحب‌نظران دنیا، از چشم‌اندازی که خود دارد به امام خمینی و نهضت او می‌نگرد تا شخصیت و سیره عملی او را تجزیه و تحلیل کند.

فارغ از صاحبان اندیشه و متولیان گفتمان علمی در ایران، تعداد زیادی از متفکران دنیا در مورد حضرت امام صحبت‌هایی کرده‌ و بر قدرت نظری و عملی او صحه و انگشت تأکید گذاشته‌اند. در این مختصر بر آن شدیم نظرات برخی از این شخصیت‌های شهیر دنیا از سیاستمداران تا دانشمندان علوم انسانی را در مورد امام امت برای مخاطبان بیاوریم.

فرزند حقیقی اسلام
نلسون ماندلا، رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی و قهرمان مبارزه با نژادپرستی آپارتاید می‌گوید: خمینی‌فرزند مشهور اسلام بود. او در امر نشان دادن راه درست به نسل‌های حاضر و آینده مسلمانان سهم به سزایی داشته است.

او از جای دیگر الهام می‌گرفت
هنری کیسینجر، استراتژیست و مشاور یهودی‌الاصل رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته است: آیت‌الله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامه‌ریزی مواجه کرد. تصمیمات او آن‌چنان رعدآسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامه‌ریزی را از سیاستمداران و نظریه‌پردازان سیاسی می‌گرفت. هیچ‌کس نمی‌توانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند. او با معیارهای دیگری، غیر از معیارهای شناخته‌شده در دنیا سخن می‌گفت و عمل می‌کرد؛ گویی از جایی دیگر الهام می‌گرفت. دشمنی آیت‌الله خمینی(ره) با غرب، برگرفته از تعالیم الهی او بود. او در دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت.

اثر‌گذار در سطح تاریخ جهان
میخائیل گورباچف، رهبر شوروی کمونیستی هم گفته است: امام خمینی(ره) فراتر از زمان می‌اندیشید و در بعد مکان نمی‌گنجید. او توانست اثر بزرگی در تاریخ جهان به جای بگذارد.

او صدای اسرائیل را درآورد
حافظ اسد رئیس‌جمهور سابق سوریه درباره امام خمینی (ره) چنین اظهار نظر کرده است: دشمنان ملت عرب و ملل تحت ستم دنیا و حتی خود رژیم اشغالگر قدس بارها و بارها از انقلاب اسلامی ایران که تحت لوای امام خمینی(ره) به پیروزی رسید به وحشت افتاده و بارها از اربابش یعنی آمریکا گله کرد که چرا نمی‌تواند جلوی نفوذ و تأثیر انقلاب اسلامی ایران را که منجر به پیروزی فلسطین می‌شود، بگیرد.

او یک آیت حقیقی از الله بود
پروفسور حامد الگار، استاد اسلام‌شناسی در دانشگاه کالیفرنیای آمریکا گفته است: یک مسلمان هرچه قدر بخواهد از یک شخصیت بزرگ معنوی تعریف و تمجید کند، به خاطر آنکه بزرگی و عظمت تنها از آن خداست و نمی‌توان شخصی غیر از خداوند را با این صفات خواند، بهتر است در عوض به کارگیری چنین لفظی گفته شود که عظمت و بزرگی خداوند به نحو نادری در آن فرد جلوه پیدا کرده و او را به آیتی از «الله» مبدل ساخته است. امام خمینی رحمةالله قطعا چنین آیتی بود. هرکس که سعادت حضور درکنار او را داشته باشد می‌داند، زیارت وی حتی هنگامی که او یک کلمه سخن نیز نمی‌گفته، عمیق‌ترین تاثیر را بر روی آدمی می‌گذاشت. راز این تاثیر در همان ویژگی الهی نهفته است.

غربی‌ها نمی‌تواند در مورد انقلاب خمینی تئوری ارائه دهند
ادریس کتانی، نویسنده معروف مراکشی و از اعضای مجمع کبار العلماء مغرب گفته است: به عقیده من مهم‌ترین کار امام خمینی حفاظت از اسلامی ماندن انقلاب پس از پیروزی بود. برای توضیح مطلبم نیاز دارم قسمتی از تاریخ معاصر را که، خود شاهد آن بوده‌ام برای شما بازگو کنم. من در متن انقلاب بزرگ مردم الجزایر بودم. در آن انقلاب همه مردم مسلمان بودند و با شعارهای اسلامی و با دست خالی استعمار ۱۳۰ ساله فرانسه بر ماورءالبحر را پایان دادند. اما بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب، سوسیالیست‌ها مسلمانان را کنار زدند و حاکمیت خود را بر مردم تحمیل کردند. زیرا انقلاب مردم اسلامی الجزایر کادر رهبری اسلامی نداشت. همان روزها، درست چند روز پس از پیروزی، «تیتو»، «ناصر» و «نهرو» به الجزایر آمدند تا رسما سوسیالیست بودن مبارزات مردم را اعلام کنند. ولی نکته مهم در انقلاب اسلامی ایران، اصرار امام خمینی رحمه الله بر اسلامی ماندن حکومت بود. رمز موفقیت امام هم در این بود که با تکیه بر مردم مسلمان، گروه‌های مقاومت تشکیل داد و از نیروی انقلابی آنان کمک گرفت ونگذاشت صاحبان قدرت نظامی و سیاسی، حکومت را از دست مسلمانان بگیرند. تشکیل سپاه مردمی، دفاع از انقلاب وحضور مردم مسلمان در صحنه و استفاده از کادرهای اسلامی و مقاومت امام در رهبری اسلامی باعث شد تا غربی‌ها در تحلیل‌های خود دچار شکست شوند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یکی از افرادی که برای بررسی و دیدار از انقلاب ایران به کشور شما سفر کرد، یک وکیل دادگستری مغربی و دبیر کل حزب اتحاد سوسیالیستی مراکش بود که در بازگشت نوشت که انقلاب و رهبری امام به نحوی است که غربی‌ها حتما در مورد آن نمی‌توانند تئوری‌های درستی ارائه کنند.

عشق عمیق یک ملت
دکتر فوسبری، کشیش و رئیس دانشگاه‌های کاتولیک آمریکای لاتین هم معتقد است: امام خمینی با استفاده از ریشه‌های فرهنگی اسلامی موجب حرکت تاریخی ملت خویش شد. وی توانست با یک انقلاب مذهبی سیاسی، حرکت عظیمی در کشورهای اسلامی به وجود آورد. او راهی را به روی ما گشود که مهم‌ترین پیام آن امکان بازیابی ماهیت معنوی و قدرت الهی و ایمان به خدا بوده است. امام با بازگشایی این راه، وجدان معنوی غرب را شدیدا به لرزه در آورد هرچند رسانه‌های گروهی غرب سعی در پوشاندن و مخفی ساختن آن داشته باشند. عکس العمل میلیونی مسلمانان در غم از دست دادن تنها یک سیاستمدار نبود، بلکه درد جدایی کسی بود که ماهیت فرهنگی یک ملت را به وی بازگرداند و راه آزادگی را به جهانیان آموخت.

امام خمینی چراغ راه هدایت مسلمانان است
بی‌نظیر بوتو نخست وزیر فقید پاکستان هم به عنوان یکی دیگر از شخصیت‌های موثر جهان اسلام می‌گوید: جمهوری اسلامی برای ما از اهمیت بسیاری برخودار است. پیام‌های امام خمینی‌(س) در آینده نیز چراغ هدایت مسلمانان است و ملت‌های مسلمان در آینده نیز از پرتو نورانی افکار و اندیشه‌های والای حضرت امام استفاده خواهند کرد.

منبع: فارس

ارسال نظر

پربازدیدترین