|
| کد مطلب: ۸۴۱۳۸
لینک کوتاه کپی شد

سخنگوی وزارت خارجه: آمریکا نمی‌تواند هزینه تصمیمات غلط خود را از جیب ملت ایران بپردازد

سخنگوی وزارت خارجه: آمریکا نمی‌تواند هزینه تصمیمات غلط خود را از جیب ملت ایران بپردازد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آمریکا بداند که هزینه تصمیمات مخربش در خروج غیرقانونی از برجام و نقض تعهداتش را از جیب ملت ایران نمی‌تواند بپردازد.

سعید خطیب زاده گفت: هیئت مذاکرات جمهوری اسلامی ایران که برای مشورت های لازم در تهران چند روزی در تنفس بود، فردا عازم وین خواهد شد. انتظار است که همه هیئت ها فردا برگردند و گفت‌وگوها از سر گرفته شود. جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که تصمیم‌های لازم و ضروری در طرف های مقابل به ویژه واشنگتن اتخاذ شده باشد.

به گفته خطیب زاده موضوع رفع تحریم‌ها خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و مقامات ایالات متحده باید بدانند که هزینه تصمیمات مخرب و غلط‌شان در خروج غیرقانونی از برجام و نقض تعهداتش در برجام ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ را از جیب ملت ایران نمی‌تواند بپردازد. بلکه باید اعتماد ملت ایران را کسب کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره بازگشت برخی معافیت‌های تحریمی گفت: تمرکز جدی ما بر انتفاع اقتصادی ایران و مردم از برجام است در آن حوزه هیچ حرکتی انجام نشده است آمریکا تصمیم گرفته در حوزه‌ای که خودش می‌خواهد اقدامات را انجام دهد. اینها مواردی نیست که ارزش پرداختن جدی داشته باشد وقتی هیأت آمریکایی به وین برمی‌گردد با دستورکار مشخص و گرفتن تصمیمات لازم برگردد.

شامگاه جمعه، آمریکا معافیت‌های تحریمی علیه برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران را بازگرداند. وزارت خارجه آمریکا گفت :« هدف از این کار تسهیل "مذاکرات فنی" در وین با شرکای بین‌المللی است.»

امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به این اقدام آمریکا گفته است: «هیچ ابتکار جدی و قابل ملاحظه‌ای از طرف آمریکا ندیده‌ایم.»

هیچ چیز توافق نمی‌شود، مگر همه چیز توافق شود

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که «اجازه دهید درباره آنچه در میزهای مذاکره در حال گفت‌وگو است و بسیاری از آنها نیز نهایی شده صحبت نکنم. ابعاد مختلف اخذ تضامین اعم از سیاسی و حقوقی و با راهکارهای خلاقانه‌ای بحث شده است. هیچ چیز توافق نمی‌شود، مگر همه چیز توافق شود و تا آن روز هیچ توافقی را نخواهیم داشت.»

انگلیس لندن را به صحنه‌ اقدامات ضد ایرانی تبدیل کرده است

خطیب‌زاده درباره برگزاری دادگاه نمایشی در لندن درباره حوادث آبان ۹۸ گفت: دولت انگلیس و مقامات در لندن باید بدانند که لندن را به صحنه تمرکزی در اقدامات ضد مردم ایران تبدیل کردند. لندن باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد تا چه زمانی به این رفتار خود بر ضد ملت ایران ادامه دهد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه این رفتارهای انگلیس پیشتر هم سابقه داشته است هیچ دولت مسئولی چنین رفتار خصمانه‌ای را در دستورکار خود قرار نمی‌دهد که فضاهایی را برای رسانه‌هایی که سر در آخور تروریست‌ها دارند ایجاد کند.اعتراضات جدی خود را به مقامات انگلیسی اعلام و گفته‌ایم این رفتاهاری نابخردانه متناسب با عمل مسئولانه یک دولت در نظام بین‌الملل نیست.

جنگ بر ضد زبان فارسی از پیش شکست خورده است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره اقدام برخی رسانه‌های معاند علیه زبان فارسی گفت: تلاش‌ها بر علیه مردم بزرگ ایران امر جدیدی نیست. نیت آنهایی که این دسیسه‌ها را می‌کنند بر کسی پوشیده نیست. آنها وارد جنگی شدند که از قبل شکست خورده است. اینکه برخی خناسان بخواهند فکر کنند به ریشه‌های قوی چند هزار ساله و تمدنی خدشه‌ای بیندازند اساسا جایگاهی ندارند. زبان پارسی پیوند دهنده ما به تاریخ است. همه با زبان فارسی خاطرات مشترک یک ملت را تکرار می‌کنیم. آنهایی که اندک آشنایی با ادبیات جهان داشته باشند جایگاه زبان فارسی را در بین ملت‌ها می‌دانند.

سیزدهم بهمن‌ماه بود که اکانتی به نام «سویل سلیمانی» در توئیتر ضمن درج هشتگ «منوفارسی» از مخاطبان خود خواست تا با نقل تجربه‌های خود از محوریت زبان فارسی در کشور، خواستار پایان دادن به آنچه سلطه زبان فارسی بر سایر گویش‌های اقوام می‌خواند، شوند.

حالا دیگر پنج روز شده که رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور به محوریت شبکه منوتو در یک عملیات مشترک و گسترده، زبان فارسی را به عنوان تکیه‌گاه واحد ایرانیان و حتی کشورهای حوزه فارسی زبان هدف قرار داده‌اند.

آمادگی ادامه گفت‌وگوها را در بغداد داریم

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت:در چارچوب دوره‌های قبلی آمادگی ادامه گفت‌وگوها را در بغداد داریم. تاریخ و زمان آن منوط به اراده در ریاض است و زمانی این اراده در ریاض شکل بگیرد شاهد برگزاری این نشست خواهیم بود.

تاکنون چهار دور گفت‌وگو بین ایران و عربستان سعودی در بغداد برگزار شده و ماه گذشته نیز ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق گفت که «پنجمین دور گفت‌وگو‌ها به زودی برگزار خواهد شد.»

در آخرین موضع گیری، حجت الاسلام رئیسی روز شنبه ۱۶ بهمن در گفت‌وگوی تلفنی با مصطفی‌ الکاظمی، نخست وزیر عراق، گفت که جمهوری اسلامی آماده است این مذاکرات را ادامه دهد، «به شرط آنکه مقامات عربستان در فضای تفاهم و احترام متقابل حاضر به ادامه مذاکرات باشند»

تلاش می‌کنیم شهروندان افغانستانی با غرور در کشور خود زندگی کنند

خطیب زاده درباره سفر اتباع افغانستان به ایران و امکان تمدید روادید آنها گفت: در بازه زمانی که افغانستان در ناآرامی به سر می‌برد با حضور همسایگان به مرزهای خود مواجه هستیم. تلاش کردیم چه آنهایی که قانونی و غیرقانونی وارد شدند در وضعیت مناسب در ایران حضور داشته باشند؛ زیرا ایران میزبان چند میلیون آواره افغانستانی شده و با هیچ کمک قابل توجهی از نهادها و سازمانهای بین‌المللی روبرو نیستیم. تلاش می‌کنیم که افغانستان کشوری باشد که شهروندانش با غرور در کشور خودشان زندگی محترمانه‌ای داشته باشند.

طرح ساماندهی اتباع خارجی در مجلس ارائه شده که در این طرح ورود اتباع خارجی و فعالیت‌شان در کشور ما و مالکیت‌شان نسبت به اموال در کشور ما مورد توجه قرار داده شده است.

وزارت کشور سامانه ای راه اندازی کرده تا اتباع افغانستانی برای شرکت در طرح بازشماری دارای رسید سرشماری به راحتی نوبت بگیرند.

روابط ایران و جمهوری آذربایجان از برخی سوءتفاهمات رسانه ای عبور کرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط ایران و جمهوری آذربایجان و مشارکت شرکت‌های ایرانی در بازسازی مناطق آزاد شده در جمهوری آذربایجان گفت: روابط دو کشور از برخی سوءتفاهمات رسانه ای عبور کرده است .کریدور خلیج فارس تا دریای سیاه کریدوری است که ایران در حال هماهنگ کردن آن است و نشان می‌دهد که ایران تلاش می‌کند که ترتیبات درون زای منطقه ای داشته باشیم.

دور ششم مذاکرات بر سر تشکیل کریدور خلیج فارس - دریای سیاه در آوریل یا می ۲۰۲۲ در صوفیه بلغارستان برگزار خواهد شد. کشور‌های شرکت کننده (ارمنستان، ایران، گرجستان، بلغارستان، یونان) توافقنامه‌هایی را به نشانه شروع پروژه امضا خواهند کرد.

طی روز‌های گذشته، اما رسانه‌های خارجی عنوان کردند تهران آشکارا اعلام کرده است عزمی جدی برای راه اندازی کریدور خلیج فارس - دریای سیاه داشته و این کریدور باید از سیونیک در ارمنستان عبور کند و نه از نخجوان، حتی اگر راه آهن در این بخش راه اندازی شود

کشورهای اروپایی ایجاد بهشتی امن برای تروریست‌ها را تمام کنند

خطیب‌زاده درباره محکوم شدن سه عضو گروهک تروریستی الاحوازیه در دانمارک گفت: به رغم اعلان قرمز برای این گروهک‌های تروریستی برخی کشورهای اروپایی در رفتاری دوگانه از اینکه این گروهک‌ هارا اخراج و تحویل ایران دهند سرباز زدند. بدیهیات حقوق بین‌الملل ایجاب می‌کند که این کشورها به ایجاد بهشتی امن این گروهک‌ها خاتمه دهند. ایران ثابت کرده که برای تامین امنیت و منافع مردم با هیچ طرفی مصالحه نمی‌کند.

گروهک‌ جدایی طلب و تروریستی الاحوازی در دو دهه اخیر جنایات متعددی از جمله آشوب های ابتدای دهه ۸۰ و حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور ماه سال ۹۷ را در کارنامه سیاه خود دارد و دست‌های عناصر آن به خون دهها شهروند بیگناه اهوازی آغشته است.

آبان پارسال حبیب اسیود ⁩سرکرده تروریستی و تجزیه‌طلب «حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز» در ترکیه بازداشت و به تهران منتقل شد.ششم بهمن دومین جلسه دادگاه او در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.

ارسال نظر

پربازدیدترین