|
| کد مطلب: ۸۳۵۸۳
لینک کوتاه کپی شد

آمریکا معافیت‌های تحریمی ایران را بازگرداند

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن تصمیم گرفته است برای تسهیل مذاکرات هسته‌ای با ایران، معافیت‌های تحریمی را ازسربگیرد.

به گزارش آیند، یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: «دولت بایدن تصمیم گرفته است برای تسهیل مذاکرات با ایران، رفع تحریم‌های تهران را ازسربگیرد.»

واشنگتن پست نوشت معافیت‌های تحریمی آمریکا به کشور‌ها و شرکت‌های خارجی اجازه می‌دهد تا با ایران در پروژه‌های نیروگاه اتمی بوشهر، نیروگاه آب سنگین اراک و رأکتور تحقیقاتی تهران همکاری کنند.

الجزیره نیز به نقل از این مقام آمریکایی اعلام کرد: «لغو تحریم‌ها باعث می‌شود که یک طرف ثالث در پروژه‌های منع اشاعه در ایران مشارکت کند. در صورت نبود این معافیت از تحریم‌ها نمی‌توان گفت‌وگوهای فنی دقیق درباره ایران انجام داد.»

آسوشیتدپرس در این باره اعلام کرد طرف‌های آمریکایی مذاکرات هسته‌ای ایران خود را برای ادامه مذاکرات وین آماده می‌کنند و این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با چند معافیت تحریمی مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران را موافقت کرده است.

آسوشیتدپرس نوشت این اقدام در راستای لغو تصمیم دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در پایان دادن به این معافیت‌های تحریمی بوده است و همچنین با هدف ترغیب ایران به بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ صورت می‌گیرد.

با صدور این معافیت‌های تحریمی، شرکت‌های چینی، روسی و اروپایی که با برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران همکاری داشتند می‌توانند بدون نگرانی از تحریم‌های آمریکا، به این همکاری ادامه دهند.

پیش از این نیز واشنگتن فری بیکن نوشت گروهی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا خواستار برگزاری جلسه استماع درباره مذاکرات وین با حضور رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران شدند.

درخواست این جلسه توجیهی در حالی صورت می‌گیرد که گزارش‌های مبنی بر آشفتگی تیم مذاکره‌کننده آمریکا همزمان با استعفای ۳ نفر از اعضای این تیم به گوش می‌رسد. جمهوری‌خواهان همچنین نگران این هستند که رابرت مالی درخواست‌های ایران مبنی بر کاهش تحریم‌ها را قبول کند.

هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران اوایل دی ماه در وین ازسرگرفته شده است. در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای، طرف‌های مذاکرات بار‌ها اعلام کرده‌اند که امیدوارند طی چند هفته آینده به توافق دست یابند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

پربازدیدترین