|
| کد مطلب: ۷۹۰۱۷
لینک کوتاه کپی شد

۲ زمستان در فراق «حاج قاسم»

۲ زمستان در فراق «حاج قاسم»

دومین سالگرد شهادت «حاج قاسم»، یادآور دو زمستان در فراق سرداریست که داغی بر سینه مردم کشورمان گذاشته است.

به گزارش آیند، امروز در دومین سالگرد عروج ملکوتی و تاریخ‌ساز پرچم‌دار اسلام و انقلاب، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی قلم به تکاپو می‌افتد تا شاید عبارات و واژه‌هایی در خور شأن "سردار دل‌ها"بیابد.

سردار دل‌ها که بود؟

۲۰ اسفند ماه سال ۱۳۳۵، در ایل عشایر سلیمانیِ روستای قنات ملک رابُر از توابع استان کرمان، کودکی چشم به جهان گشود که نامش را قاسم گذاشتند.

حال و هوای کرمان در فراق حاج قاسم

حال و هوای کرمان در فراق حاج قاسم

۲ زمستان سخت در فراق «حاج قاسم» / داغی که همچنان تازه است!

۲ زمستان سخت در فراق «حاج قاسم» / داغی که همچنان تازه است!

سوابق شغلی قاسم سلیمانی

در ۱۸ سالگی به استخدام اداره آب کرمان درآمد. وی در حوادث انقلاب اسلامی ایران با روحانی مشهدی به نام رضا کامیاب آشنا شد و او را وارد جریانات انقلاب کرد. به نقل از سهراب سلیمانی، برادرش یکی از گردانندگان اصلی راهپیمایی‌ها و اعتصابات کرمان در زمان انقلاب بود.

 «حاج قاسم»

 «حاج قاسم»

دوران جنگ ایران و عراق

قاسم سلیمانی پس از انقلاب اسلامی ایران، در سال ۱۳۵۹ عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و هم‌زمان با شروع جنگ ایران و عراق، چند گردان را در کرمان آموزش داده و به جبهه‌ها فرستاد.

وی در دوره‌ای فرماندهی سپاه آذربایجان غربی را بر عهده داشت. سلیمانی در سال ۱۳۶۰ با حکم محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران، به عنوان فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله منصوب شد.

«حاج قاسم» در جنگ عراق علیه ایران، از فرماندهان عملیات‌های والفجر ۸، کربلای ۴ و کربلای ۵ بود. عملیات کربلای ۵ از مهم‌ترین عملیات‌های ایران در دوران جنگ دانسته شده که تضعیف موقعیت سیاسی و نظامی ارتش بعث عراق و تثبیت اوضاع به سود قوای نظامی ایران از نتایج آن ارزیابی شده است.

فعالیت‌های پس از دفاع مقدس

سلیمانی پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷، به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرز‌های شرقی ایران هدایت می‌شدند.

سردار سلیمانی

سردار سلیمانی

سردار سلیمانی تا قبل از انتصاب به فرماندهی سپاه قدس، با باند‌های قاچاق مواد مخدر در مرز‌های ایران و افغانستان می‌جنگید. او در بهمن سال ۱۳۸۹ از سوی مقام معظم رهبری، فرمانده کل قوای نظامی ایران درجه سرلشکری (بالاترین درجه نظامی در ایران) را دریافت کرد.

فرماندهی سپاه قدس

قاسم سلیمانی در سال ۱۳۷۹ از سوی مقام معظم رهبری، به فرماندهی سپاه قدس منصوب شد. سردار سلیمانی پس از احمد وحیدی دومین فرمانده سپاه قدس ایران شد.

۲ زمستان سخت در فراق «حاج قاسم» / داغی که همچنان تازه است!

۲ زمستان سخت در فراق «حاج قاسم» / داغی که همچنان تازه است!

حضور در عراق و سوریه و مبارزه با داعش

سردار حاج قاسم سلیمانی از فرماندهان مبارزه علیه داعش در عراق و سوریه است. داعش گروهی سلفی بود که پس از سقوط صدام در عراق و خلاء قدرت در این منطقه، پدید آمد.

ایران برای حفظ امنیت و کنترل منطقه، مبارزه با این گروه را آغاز کرد. در سال ۲۰۱۱ نیرو‌های تحت فرمان سردار سلیمانی از جمله لشکر فاطمیون و تیپ زینبیون برای مبارزه با داعش و نیرو‌های شورشی راهی سوریه شدند.

همچنین در سال ۲۰۱۴ شهر موصل به تصرف داعش درآمد و بغداد، پایتخت عراق نیز تا مرز سقوط پیش رفت؛ قاسم سلیمانی با سازماندهی بخشی از نیرو‌های حشد الشعبی نقش مؤثری در اخراج داعش از عراق داشت.

پایان سیطره داعش

حیدر العبادی نخست‌وزیر وقت عراق، از قاسم سلیمانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین متحدان عراق در مبارزه با داعش نام برد.

تلاش سردار سلیمانی برای نابودی داعش

تلاش سردار سلیمانی برای نابودی داعش

سلیمانی در نامه‌ای خطاب به رهبر انقلاب که ۳۰ آبان ۱۳۹۶ در رسانه‌های ایران منتشر شد، پایان داعش را اعلام کرد و از برافراشته شدن پرچم سوریه در البوکمال از شهر‌های سوریه در نزدیکی مرز عراق خبر داد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص، سردار سلیمانی را متهم به حضور در عملیات موشکی علیه اسرائیل و اقدام علیه یهودیان دنیا کرده است. فعالیت‌های سپاه قدس ایران در کنار دیگر مبارزان ضد گروه‌های تروریستی در نهایت سبب شد تا داعش در کشور‌های عراق و سوریه نابود شود.

بخشی از پاسخ رهبر انقلاب به نامه حاج قاسم درباره پایان سیطره داعش

رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه حاج قاسم سلیمانی درباره پایان سیطره داعش نوشت، "شما با متلاشی ساختن توده سرطانی و مهلک داعش، نه‌فقط به کشور‌های منطقه و به جهان اسلام، بلکه به همه ملت‌ها و به بشریت خدمتی بزرگ کردید. "

دریافت نشان ذوالفقار

۲ زمستان سخت در فراق «حاج قاسم» / داغی که همچنان تازه است!

۲ زمستان سخت در فراق «حاج قاسم» / داغی که همچنان تازه است!

در ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ رهبر انقلاب، نشان ذوالفقار - عالی‌ترین نشان نظامی ایران - را به سلیمانی اهدا کرد. طبق آئین‌نامه اهدای نشان‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران، این نشان به فرماندهان عالی‌رتبه و رؤسای ستاد‌های عالی‌رتبه در نیرو‌های مسلح اهدا می‌شود که تدابیر آن‌ها در طرح‌ریزی و هدایت عملیات‌های رزمی موجب حصول نتایج مطلوب شده باشد.

سردار سلیمانی و نقش محوری او در شکل‌گیری گروه‌های مقاومت

سردار سلیمانی شخصیتی بود که در عینِ فعالیت در کسوت یک فرمانده نظامیِ تمام‌عیار، یک دیپلمات برجسته نیز بود. در واقع شخصیتی بود که همگان به نقش آفرینی ویژه، محوری و راهبردی او در شکل‌گیری گروه‌های مقاومت و یکپارچگی آن در سراسر منطقه اذعان دارند.

سردار سلیمانی به عنوان فرمانده ارشد جبهه مقاومت نقش مهمی در توسعه امنیت، عدالت و صلح منطقه‌ای و جهانی داشت. نقش‌آفرینی‌های او در جبهه‌های مختلف نبرد با تروریسم، وی را به مرکز محور مقاومت تبدیل کرده بود.

حضور حاج قاسم در بین نیروهای حشدالشعبی

حضور حاج قاسم در بین نیروهای حشدالشعبی

نقش راهبردی سردار سلیمانی در امنیت کشور و منطقه

سردار سلیمانی در امنیت کشور و منطقه که آثار آن را در جای جای ایران و به طور کلی سطوح ملی و بین‌المللی قابل مشاهده است، سهم بسیار مهمی داشت؛ مهم‌ترین دستاورد سردار در عرصه امنیتی که برای همه مردم ایران و منطقه به خصوص زنان، جوانان و نیرو‌های ارزشمند و تأثیرگذار در آینده کشور و منطقه نتیجه‌بخش بود، ایجاد ترتیبات جدید سیاسی ـ امنیتی در منطقه است.

توانمندی‌های دیپلماتیک و سیاسی سردار سلیمانی

سردار سلیمانی ابعاد شخصیتی مختلف و متنوعی داشت؛ در مباحث نظامی و فرماندهی اداره جنگ‌های نامتقارن، کم نظیر بود. او در عرصه سیاست‌ورزی نیز یک دانشمند و دیپلمات ورزیده بود که می‌دانست تأمین امنیت ایران با ابزار نظامی صرف ممکن نیست.

وی به دلیل پیچیدگی شرایط منطقه و جهان، مطالعه می‌کرد و بسیار به مطالعات دانشگاهی و اندیشکده‌ای متکی بود و بسیاری از یافته‌هایی که در اندیشکده‌های غربی و منطقه‌ای ارائه می‌شد را مطالعه و استراتژی و راهبرد طرف‌های منطقه را درک و بر مبنای امنیت ایران و منطقه برنامه‌ریزی می‌کرد.

شهادت

بامداد جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ در حمله موشکی بالگردهای آمریکایی به دو خودرو در اطراف فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی و تنی چند از اعضای حشدالشعبی در این حمله هدف قرار گرفتند و به درجه پرفیض شهادت نائل آمدند.

محل شهادت سردار سلیمانی

محل شهادت سردار سلیمانی

استقبال بی نظیر مردم از پیکر مطهر سردار شهید سلیمانی و همرزمانش

سردار قاسم سلیمانی ۴۱ سال درحال جهاد و مبارزه با دشمنان نظام و انقلاب بود تا اینکه ولایت مداری او چنان مهری در دل محبان او انداخت که در مراسم تشییع او شاهد حضور میلیون‌ها نفر بودیم و بدین ترتیب، این استقبال مردم از پیکر مطهر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش برای همیشه در تاریخ جاودانه شد.

تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی در کاظمین عراق

تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی در کاظمین عراق

تشییع پیکر مطهر سردار حاج قاسم سلیمانی و همرزمانشد، شنبه ۱۴ دی در عراق آغاز و با حضور گسترده و دشمن‌شکن مردم شهر‌های کاظمین، بغداد، کربلای معلی و نجف اشرف همراه شد.

شعار‌های «نه به آمریکا»، «مرگ بر آمریکا» و «اخراج تروریست‌های رژیم آمریکا» پرتکرارترین شعار‌های مردم عراق به هنگام تشییع ابدان مطهر شهدا بود.

سپس پیکر‌های مطهر این شهدا وارد کشور شد و پس از تشییع در اهواز، به ترتیب به ۴ شهر مشهد مقدس، تهران، قم و کرمان منتقل شد.

با پایان یافتن مراسم تشییع در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در مشهد مقدس، پیکر این سردار سربلند و همرزمش سردار پورجعفری به تهران منتقل و مراسم وداع در مصلی تهران برگزار شد.

تشییع پیکر مطهر حاج قاسم در تهران

تشییع پیکر مطهر حاج قاسم در تهران

رهبر انقلاب بر پیکر سردار حاج قاسم سلیمانی و همراهانش در دانشگاه تهران نماز گذارد و پس از آن پیکر وی از مقابل مسجد دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی تشییع شد.

پس از تشییع پیکر‌ها در تهران، مراسمی در حرم حضرت معصومه(س) در قم برگزار شد و سپس پیکر حاج قاسم و همرزمش به زادگاهش در کرمان منتقل شد.

پس از سخنرانی سردار سرلشکر حسین سلامی در میدان آزادی کرمان، آئین تشییع پیکر مطهر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حسین پورجعفری با حضور میلیونی مردم عزادار استان کرمان و استان‌های همجوار آغاز شد.

تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی در کرمان

تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی در کرمان

جمعیت عزاداران آنقدر زیاد بود که بر اثر ازدحام و تراکم انبوه جمعیت تشییع کننده، ۶۱ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و ۲۱۳ نفر نیز مصدوم شدند.

جانباختگان مراسم تشییع سردار سلیمانی شهید شناخته شدند

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس وقت قوه قضائیه، ۲۷ بهمن ماه ۹۸ در جریان سفر به استان کرمان به منظور سخنرانی در مراسم اربعین سردار حاج قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت، به اتفاق خانواده سردار سلیمانی با خانواده جمعی از جانباختگان حادثه تشییع پیکر سردار سلیمانی در محل بیت الزهرا (س) دیدار و گفت و گو کرد و در این دیدار قول پیگیری برای شهید محسوب شدن این جانباختگان را داد.

در نهایت با پیگیری حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، رهبر معظم انقلاب با شهیدشناختن جانباختگان مراسم تشییع پیکر مطهر سردار شهید سلیمانی موافقت کردند.

تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی در کرمان

تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی در کرمان

اشک کرمانی‌ها در فراق یار

دو سال است اهالی دیار کریمان در سوگ و فراق از دست دادن فرزند برومند این خطه، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، همان ابرمردی که مرهم دردهایشان بود، اشک ماتم می‌ریزند و امروز در دومین سالگرد شهادت آن بزرگمرد، کرمان غرق در ماتم و اندوهی دوچندان است.

مرقد مطهر سردار شهید سلیمانی در کرمان

مرقد مطهر سردار شهید سلیمانی در کرمان

گلزار شهدای کرمان به رغم اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی به دلیل شیوع ویروس کرونا، مکانی برای خاموش کردن آتش دوری و فراق سردار دل‌ها برای دلدادگان به این فرزند دلاور و رشید ایران اسلامی است.

بغض‌های در گلو مانده یک ملت در نبود یار

این روز‌ها از پله‌های گلزار شهدای کرمان گرفته تا دامنه کوه‌های مسجد صاحب الزمان (عج)، از محوطه گلزار شهدا گرفته تا خیابان‌های اطراف منتهی به آن، همه و همه میعادگاه عاشقان «حاج قاسم» است.

هیچ ساعتی از شبانه روز را نمی‌توانی مرقد مطهر «حاج قاسم» را خالی از جمعیت ببینی و اندکی را در تنهایی با او بگذارنی، انگار همه منتظر فرصت هستند، شب و روز نمی‌شناسند و هیچ گاه گلزار شهدا را رها نمی‌کنند.

حضور چشمگیر مردم در گلزار شهدای کرمان

حضور چشمگیر مردم در گلزار شهدای کرمان

امروز‌ ای مرد تکرارنشدنی تاریخ، اگر چه جـهـان بـعد تو زیبا شدنی نـیـست؛ اما عهد می‌بندیم که این‌جا جمهوری اسلامی ایران است و برای همیشه جمهوری اسلامی ایران باقی خواهد ماند. قسم به قاصم جبارین که اجازه نخواهیم داد، دشمن هرگز حتی نگاه چپ به ایران و منطقه داشته باشد.

حوادث زیادی از اول انقلاب تاکنون از ترور و شهادت بزرگان و دلتمردان و مردم کوچه و بازار گرفته تا هشت سال دفاع مقدس، تحریم‌های بیرحمانه و کارشکنی‌های متعدد در نظام جهانی اتفاق افتاد، اما با وجود همه این‌ها سرزمینمان همچنان امن ماند.

شاید استکبار جهانی وجود شهید قاسم سلیمانی را در دنیای ستم‌زده روا نمی‌داشت، اما جهان خواهد دید تفکر سلیمانی و امثال سلیمانی به یک فرد محدود نبوده و ضمیر نوجوانان، کودکان و جوانان این سرزمین برای مقابله با هر آنچه ناعدالتی و ظلم در این جهان است آماده شده و تا ظهور امام عصر حضرت مهدی (عج) راه هدایت و مبارزه با استکبار به رهبری مقتدرانه رهبر فرزانه انقلاب را همواره ادامه خواهند داد.

حاج قاسم

حاج قاسم

آری، این قصه ناتمام است و باز ما می‌نویسیم از یاران انقلاب، از سردار سلیمانی‌ها، از همت و باکری و حججی‌ها، از شهید کاظمی‌ها و این راه تا رساندن انقلاب به دستان مبارک آقا حجت بن الحسن (عج)، همچنان ادامه دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

پربازدیدترین