|
| کد مطلب: ۷۷۷۴۹
لینک کوتاه کپی شد

امروز آغاز می شود؛ دور هشتم مذاکرات در وین

امروز آغاز می شود؛ دور هشتم مذاکرات در وین

دور هشتم مذاکرات وین (برجام) برای لغو تحریم‌ها امروز (دوشنبه) در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه ایران و ۱+۴ در وین آغاز می‌شود.

به گزارش آیند، علی باقری رییس تیم مذاکره کننده ایران بامداد روز دوشنبه در راس هیات سیاسی و کارشناسی درحوزه‌های مختلف حقوقی، اقتصادی و تجاری و هسته‌ای راهی وین شد.

قرار است پس از برگزاری نشست هماهنگی میان باقری و مورا، نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ تشکیل شود. هیات مذاکره کننده آمریکا به سرپرستی رابرت مالی نیز در وین حضور دارد.

در مذاکرات دور هفتم دو طرف توانستند با وجود اختلافات شدید بر سر متون مشترک مذاکراتی به لحاظ شکلی به جمع‌بندی برسند.

هیات مذاکره‌کننده ایران ۸ آذرماه پس از سه ماه وقفه در مذاکرات و در حالی که کشورهای ۱+۴ به ویژه آمریکا و سه کشور اروپایی تصورش را نمی‌کردند، با متونی آماده وارد وین شد. ایران در میان جوسازی سه کشور اروپایی مبنی بر اینکه هیات ایرانی بدون برنامه مشخص و برای وقت کشی به وین آمده است، دو متن بازبینی شده منطبق بر روح و متن برجام را روی میز قرار داد. این اقدام هیات‌های دیپلماتیک ۱+۴ به ویژه اروپایی ها را غافلگیر کرد تا جایی که آنها برای مشورت و بررسی این متون مجبور شدند به پایتخت‌هایشان بازگردند.
اکنون دو پیش‌نویس جدید داریم؛ یکی درخصوص لغو و برداشت تحریم‌ها و دیگری درباره اقدامات هسته‌ای که ایران در صورت برداشته شدن تحریم‌ها اجرا خواهد کرد.
به این ترتیب بحث های شکلی درباره مذاکرات و چگونگی انجام آن در هماهنگی میان هیات ها انجام گرفته و اکنون در دور هشتم قرار است دو طرف وارد مباحث محتوایی و موضوعات کلیدی شوند.

از آنجا که آمریکا بزرگترین نقض کننده برجام و سه کشور اروپایی نیز واشنگتن را در اجرا نکردن تحریم ها همراهی کرده اند و با توجه به متن های پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در مورد لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و موضوع هسته‌ای، حالا توپ در زمین آنهاست و سرنوشت مذاکرات به دست آنها رقم خواهد خورد. برای این که مشخص شود که این کشورها آمادگی پذیرش مسئولیت و تعهدات خود طبق برجام را دارند یا نه، باید در انتظار زمان و رفتار عملی آنها ماند.

ارسال نظر

پربازدیدترین