|
| کد مطلب: ۷۷۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد

ایرنا: غیبت فرانسه در مذاکرات باعث پیشرفت پیش‌نویس‌ها شد

ایرنا: غیبت فرانسه در مذاکرات باعث پیشرفت پیش‌نویس‌ها شد

بعد از بازگشت نمایندگان فرانسه از کنفرانس لیورپول و مخالفت آن‌ها با پیش‌نویس‌ها، مسیر مذاکرات مختل شد؛ این امر باعث شد که در جلسه داخلی بین کشور‌های ۱+۴، بحث‌هایی شکل بگیرد.

به گزارش آیند، ایرنا نوشت: یک منبع با اشاره به مانع‌تراشی تیم مذاکره کننده فرانسه در وین گفت: پیش‌نویس وین در زمانی که فرانسوی‌ها نبودند، پیشرفت داشت، اما به محض بازگشت آنها، کند شدن روند گفتگو‌ها محسوس بود.

یک منبع آگاه درباره عملکرد برخی از کشور‌های اروپایی در دور پیشین مذاکرات وین گفت: تیم مذاکره کننده فرانسه نقش سازنده‌ای در مذاکرات ایفا نمی‌کرد و عمدتا با سنگ‌اندازی‌های خود سرعت پیشرفت در گفتگو‌ها را تا حد قابل توجهی پایین آورده بود.

در همین حال، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان نیز روز پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی، در پاسخ به سوال خبرنگار درباره جدیدترین وضعیت گفتگو‌های وین گفت: در مذاکرات قبلی در مجموع رویکرد برخی کشور‌های اروپایی به طور مشخص فرانسه را سازنده ندیدیم؛ انتظار ما این است که طرف فرانسوی در مذاکرات بر نقش سازنده تمرکز و کمک کند.

این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، گفت: حضور نمایندگان فرانسه در اجلاس وزاری خارجه گروه ۷ در لیورپول و غیبت دو روزه آن‌ها حین کار بر روی پیش‌نویس‌ها در دور قبلی مذاکرات، باعث شد که متن‌ها پیشرفت زیادی داشته باشد؛ اما دوباره بعد از بازگشت آن‌ها از لیورپول، مجددا روند اخلال‌گری آغاز شد.

این منبع آگاه افزود: پیش‌نویس‌ها تا حد قابل قبولی پیشرفت کرده بود؛ ولی بعد از بازگشت نمایندگان فرانسه از کنفرانس لیورپول و مخالفت آن‌ها با پیش‌نویس‌ها، مسیر مذاکرات مختل شد؛ این امر باعث شد که در جلسه داخلی بین کشور‌های ۱+۴، بحث‌هایی شکل بگیرد.

البته این اولین بار نیست که فرانسه قصد برهم زدن مذاکرات و بازی در نقش پلیس بد را دارد. فرانسوی‌ها در مذاکرات هسته‌ای قبل از ۲۰۱۵ نیز مواضع مشابهی را اتخاذ کرده و به طور خاص دیدگاه‌های رژیم صهیونیستی را در قبال برجام، مدنظر قرار داده بودند.

فرانسه سال گذشته نیز در یک موضع‌گیری عجیب خواستار حضور کشور‌های منطقه، به ویژه عربستان در مذاکرات شده بود. مذاکرات ایران و ۱+۴ قرار است روز دوشنبه ۶ دی در وین از سرگرفته شود.

این گفتگو‌ها که از ۸ آذر شروع شده بود، تا کنون با دو وقفه همراه بوده است؛ بار اول کشور‌های اروپایی که از دریافت پیشنهادی مکتوب و جدی ایران متعجب شده بودند، درخواست تنفس و مشورت با پایتخت‌های خود شدند

بار دوم هم، بر اساس اجماع تیم‌های مختلف، طرف‌های پس از رسیدن به دستور کار مشخص و مشترک به پایتخت‌ها رفتند تا اینکه پس از تعطیلات مربوط به سال نو میلادی در شهر وین گفتگو‌ها را ادامه دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه در این باره گفت: با صراحت اعلام می‌کنیم با حسن نیت و جدیت و با نگاه به رسیدن به یک توافق خوب مذاکرات جدی خودمان را در وین دنبال خواهیم کرد و امیدوار هستیم طرف‌های مقابل هم با همین رویکرد وارد شوند.

وی افزود: این که طرف‌های مقابل دائم مصاحبه و اعلام کنند ما نگران پیشرفت هسته‌ای ایران هستیم با صدای بلند اعلام می‌کنیم اگر می‌خواهید نگرانی شما در موضوع هسته‌ای صلح‌آمیز ایران برطرف شود تمام تحریم‌های برجامی باید برطرف شود.

جمهوری اسلامی ایران با منطق قوی خود مذاکرات را تا رسیدن به توافق خوب ادامه می‌دهد و زمانی که طرف‌های مقابل اراده جدی خودشان را نشان دهند روزی است که می‌توانیم از بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام سخن بگوییم.

ارسال نظر

پربازدیدترین