|
| کد مطلب: ۷۳۶۹۶
لینک کوتاه کپی شد

نظر عجیب محمدرضا باهنر در مورد شفافیت

نظر عجیب محمدرضا باهنر در مورد شفافیت

در دنیا و در دموکراسی این حرف پذیرفته شده است که آرا افراد مخفی باشد. اگر انتخابات را در نظر بگیریم، می‌گویند هرکس که می‌خواهد رأی بدهد، می‌تواند مخفیانه این کار را بکند و هیچ‌کس حق ندارد دیگری را وادار کند که رأی خود را علنی کند.

به گزارش آیند به نقل از روزنامه جوان، محمدرضا باهنر، نماینده سابق مجلس در اظهاراتی علیه طرح شفافیت آرا که در مجلس در جریان است، گفته که «در دنیا و در دموکراسی این حرف پذیرفته شده است که آرا افراد مخفی باشد. اگر انتخابات را در نظر بگیریم، می‌گویند هرکس که می‌خواهد رأی بدهد، می‌تواند مخفیانه این کار را بکند و هیچ‌کس حق ندارد دیگری را وادار کند که رأی خود را علنی کند. البته این جزو حقوق هر فرد است و اگر خودش بخواهد می‌تواند رأی خود را افشا کند، اما هیچ مقامی نمی‌تواند کسی را وادار کند که رأی خود را علنی و افشا کند.»

به نظر می‌رسد باهنر دچار خلط مبحث در حقوق افراد حقیقی و اختیار عمل افراد حقوقی شده است. یک شهروند عادی می‌تواند و حتی اصل بر این است که رأیش مخفی باشد، اما وقتی او یک مسئولیت حقوقی را پذیرفت و بخشی از حاکمیت و وکیل ملت شد، طبعاً باید آرای او برای مردم علنی باشد و مردم در جریان جزئیات عملکرد او قرار بگیرند تا بتوانند ناظر بر او بوده و از عملکرد او ارزیابی درستی داشته باشند. فرض کنیم محمدرضا باهنر برای انجام کاری، نیاز به استخدام یک وکیل داشته باشد، آیا آن وکیل می‌تواند در انجام امور محوله از سوی باهنر، آرای خود را پنهان کرده و بگوید که «هیچ‌کس حق ندارد دیگری را وادار کند که رأی خود را علنی کند.»‌در نظام مردم‌سالار، مقامات وکلای ملت برای پیشبرد امورشان در کشور هستند و نمی‌توان آن‌ها را یک شهروند عادی دانست که کسی نمی‌تواند آن‌ها را وادار به افشای رأی کند. به لحاظ دینی هم در حکومت اسلامی، آرای بزرگان دین و حکومت، ائمه همواره برای مردم شفاف بوده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین