|
| کد مطلب: ۶۴۵۰۷
لینک کوتاه کپی شد

سایه چالش قیمت شکر برسر صنایع غذایی

سایه چالش قیمت شکر برسر صنایع غذایی
افزایش قیمت جهانی شکر، نارضایتی چغندرکاران از قیمت تضمیمنی و ابهام تحقق خودکفایی در این صنعت خبر از چالش گرانی پیش روی این صنعت دارد که گریبان گیر تمامی شاخه های صنایع غذایی می شود.

شکر فارغ از اینکه به عنوان یک محصول نهایی سبد مصرف خانوارا قرار می گیرد کارکرد صنعتی دارد که در اینن دو بازار با قیمت های متفاوتی نیز عرضه می شود.

براساس آخرین گزارش رسمی وزارت صمت طی سال منتهی به شهریورماه سال 1400 با رشد بیش از 71 درصدی قیمت رکورد دار گرانی میان کالاهای اساسی است این رشد مربوط به مصرف کنندگان خانگی است، اما همانطور که اشاره شد شکر کارکردهای صنعتی فراوانی نیز دارد و بزرگترین مصرف کنندگان این کالا صنایع غذایی هستند.

قیمت کالاهای اساسی در پایان شهریورماه سال 1400 به گزارش صمت

قیمت کالاهای اساسی در پایان شهریورماه سال 1400 به گزارش صمت

منابع بین المللی گزارش می­دهند که متوسط قیمت جهانی شکر در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته بالغ بر 22 درصد رشد پیدا کرده و از هر کیلوگرم 28 سنت (صدم دلار) به 34 سنت رسیده است. البته موج این افزایش همانطور که اشاره شد در بازار ایران و در سبد مصرف خانوارها تشدید و به حدود 72 درصد رسید ولی دامنه این بحران تنها دامنگیر خانوار نمانده و در ماههای آتی نگرانی از تشدید این روند افزایش قیمت برای مصرف کنندگان صنعتی نیز وجود دارد.

متوسط قیمت شکر در بازار جهانی طی سالهای 2014تا 2025

متوسط قیمت شکر در بازار جهانی طی سالهای 2014تا 2025

بهمن دانایی دبیر انجمن کارخانجات قند و شکر در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر در مردادماه با بیان اینکه نگران مزارع نیشکر که تحت تاثیر بحران آب قرار دارند هستیم، گفت: کشور در آستانه خودکفایی مجدد در حوزه شکر قرار دارد.

به فاصله سه ماه از اظهارات بهمن دانایی، در سوم آبانماه جاری پیمان حصادی مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرگزاری ایلنا ضمن تائید افزایش سطح زیرکشت چقندرقند از نارضایتی چقندرکاران خبر می دهد.

همه این اظهار نظرها در کنار روند جهانی قیمت که به پیش بینی می شود تا سال 2025 میلادی (1404شمسی) تثبیت شود خبر از احتمال افزایش قیمت شکر در نیمه دوم سال، بیش از آنچه برای نیمه نخست سال گزارش شده را می دهد به خصوص آنکه ابهام در خودکفایی کشور در زمینه تولید شکر با توجه به نکته ای که بهمن دانایی در مورد نیشکر به آن اشاره کرده و همچنین نارضایتی چقندرکاران از قیمت های تضمینی نشان از تداوم نیاز به واردات دارد. بنابراین مصرف کنندگان صنعتی شکر و به خصوص صنایع غذایی باید برای مدیریت این چالش تا پایان سال برنامه ریزی کنند.

ارسال نظر

پربازدیدترین