|
| کد مطلب: ۶۰۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد

کودتای چپ‌ها در شبکه 4 سیما

کودتای چپ‌ها در شبکه 4 سیما

به گزارش "آیند" فرشاد مومنی و حسین راغفر دو چهره دانشگاهی چهارشنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی "زاویه" حضور یافتند تا درباره شهید بهشتی سخن بگویند.

حضور همزمان دو چهره غیر اصولگرا در کنار هم بر خلاف رویه های سازمان صدا و سیما است که عمدتا و حداقل طی ماههای اخیر یا در انحصار چهره های نزدیک به یک جریان سیاسی بود و یا اگر قراربود برنامه سیاسی چالشی روی آنتن برود حتما غیر اصولگراها اکثریت نداشتند و حضور یک چهره اصلاح طلب یا نزدیک به این جریان سیاسی حتما ملازم با حضور چهره ای اصولگرا بود.

"اگر شهید بهشتی امروز می بود چکار می کرد؟" پرسشی بود که مجری برنامه تلویزیونی زاویه از دو میهمانش مطرح کرد. پاسخ دکتر فرشاد مومنی که از معدود بازماندگان حزب جمهوری اسلامی است به این پرسش، کوتاه و گویا بود؛ آنجایی که صریح گفت شهید بهشتی اگر امروز بود " در ساحت نظر با ایدئولوژی رسانه ایِ فریبکارانه که اهداف منحوس خودش را دارد مقابله می کرد."

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی "مقابله با فریب هایی که با بزک های علمی" مطرح می شود را اقدام بعدی شهید بهشتی در دوران فعلی عنوان کرد و " تمرکز بر اشتغال مولد" را هم یکی دیگر از اقدامات شهید بهشتی برای دوره حاضر خواند و تاکید کرد باید "شرافتمندانه به تمام لوازم قانون اساسی تن بدهیم".

عضو بنیاد نشر آثار شهید بهشتی در بخشی از این برنامه زنده تلویزیونی در پاسخ به پرسش مجری درباره نسبت نظرات شهید بهشتی با نظرات چپ و مارکسیستی سخن گفت و با اشاره به موضع دولت احمدی نژاد نسبت به انتقاداتی که او نسبت به سیاستهایش داشت گفت هروقت نقدی می کردیم می گفت طرفداران سرمایه داری با من مخالف هستند. "حالا خودش فاسد ترین دولت بعد از انقلاب بود ولی می گفت تفاله های سرمایه داری دارن حرف می زنن!"

مومنی، سیاستهای دوره احمدی نژاد را "افراطی ترین" سیاست ها خواند و با اشاره به اینکه " شوک درمانی افراطی درباره حامل های انرژی را هیچ دولتی اجرا نکرده بود" با اشاره به هدفمندسازی یارانه ها گفت: طبق آمارهای موجود روزانه حجم انرژی که تلف می شود معادل بیش از 1.3 میلیون بشکه نفت است که در مراحل توزیع هدر می رود.

او با اشاره به سیاست های احمدی نژاد گفت "دست به قیمت می بری تا مصرف کننده را تامین کنی؟!" وی که به اقتصاد نهادگرا معتقد است و نقش نهادها و روند تکامل فرهنگی-اجتماعی جوامع را در شکل‌گیری رفتار اقتصادی، مورد تأکید قرار می‌دهد اظهارداشت: آن زمان - دوره احمدی نژاد - گفتیم این روش هدفمندی یارانه ها ضد توسعه و ضد تولید و ناعادلانه است.

مافیاها راه افتاده اند

دکتر فرشادمومنی که در رقابت های ریاست جمهوری سال 88 به عنوان مشاور ارشد اقتصادی موسوی قبل از انتخابات دهم ریاست جمهوری انتخاب شده بود به اشاره ای تلویحی به وعده های کاندیدهای رقابت ریاست جمهوری سیزدهم اظهارداشت: دوباره آن مافیا راه افتاده اند؛ می گوید می خواهیم یارانه ضمنی را ساماندهی کنیم.

"موعظه می کند و بعد می گوید برو ازدواج کن؛ وام می دهیم!" این جمله فرشاد مومنی اشاره به وعده های انتخاباتی ریاست جمهوری سیزدهم داشت و افزود: مردم باید شغل داشته باشد تا بتواند وام را پس بدهد! آخرین جمله فرشاد مومنی در این برنامه زنده تلویزیونی یک جمله کوتاه در میانه صحبتهای حسین راغفر بود؛ جایی که باز هم کوتاه گفت شهید بهشتی "اقتصاد صدقه ای را سیره امویان می دانست."

دکتر حسین راغفر در پاسخ به پرسش مجری برنامه تلویزیونی"زاویه"، "بازگشت به قانون اساسی و ظرفیت های آن" و " دست گذاشتن روی تولید" را دو کاری عنوان کرد که اگر مرحوم شهید بهشتی امروز حضور داشت به آن اقدام می کرد.

استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا که به عنوان پژوهشگر فقر شناخته می‌شود "دستکاری در نظام قیمت گذاری گوشی همراه" و سودهای میلیاردی عده ای را گوشه ای از فسادهایی دانست که باید علاج شود. اگر شهید بهشتی بود آنچه انجام می داد فقط بازگشت به قانون اساسی بود.نمی شود یک طرفه جایی را تعطیل کنید و جای دیگری را خیر.

او که پژوهش و تحقیقاتی در زمینه شناخت ریشه‌های فقر و توزیع عادلانه درآمد دارد افزود: در تهران 7 کیلومتر که از ساختمان قوه مجریه دور میشوید افراد بچه می فروشند. تن فروشی و فساد عریان است. این کلیه فروشی، تن فروشی و فقری است که ربا خوارها ایجاد می کنند.

وی گفت: به تعبیر شهید بهشتی جامعه لجن شده که افراد تن فروشی می کنند. دوره ایشان که کلیه فروشی نبود و اشکال عریان بی عدالتی وجود نداشت. راغفر با بیان اینکه "بیشترین تعداد ثروتمند خاورمیانه در ایران وجود دارد و همزمان مردم فرزند فروشی و کلیه فروشی می کنند" گفت: الیگارشی قلیلی منافع خودشان و اقوامشان منفعت را تامین می کنند و با فرصت نابرابر یک شبه جهش صدساله می کند. البته همزمان 50 در صدخانوارهای ایرانی در کل عمر حتی یک بار هم دسترسی به وام بانکی پیدا نمی کنند. وی افزود: حالا که مافیا هست کار به سختی پیش می رود. اصلی ترین اراده سیاسی باید حذف فساد باشد؛ فساد تا این سطح وجود دارد امکان بازسازی تولید نیست.

وی با بیان اینکه دهه نود دهه مفقوده تاریخ ایران است یادآور شد: تا قیمت ارز به زیر 7-8 هزار تومان کاهش پیدا نکند سرمایه گذاری شکل نمی گیرد. همزمان باید یارانه دستمزد و یارانه تحقیق و توسعه داده شود.

ارسال نظر

پربازدیدترین