|
| کد مطلب: ۵۷۷۰۳
لینک کوتاه کپی شد

روحانی: برجام سند کار بزرگ ملت ایران است

روحانی:  برجام سند کار بزرگ ملت ایران است

به گزارش آیندنیوز و به نقل از ایرنا، حسن روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با تاکید بر اهمیت مشارکت در انتخابات پیش رو گفت: این ایام مهمترین مسئله ای که پیش رو داریم، روز جمعه ۲۸ خرداد و روز انتخابات است که همیشه برای ما مهم و سرنوشت‌ساز بوده است.

رییس جمهوری گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ممکن است در این انتخابات و در جریان بررسی احراز صلاحیت‌ها ظلمی صورت گرفته باشد یا در جریان تبلیغات انتخاباتی که در این مدت شاهد آن بودیم، حتماً ظلم‌های فراوانی رخ داده است همه ما باید خودمان را به رفع ظلم‌ها و جبران آن‌ها موظف بدانیم و این کار شدنی است.

وی اظهار کرد: مردم بزرگ ایران در طول این ۸ سال مسئولیت سنگینی بر دوش داشتند و در مراحل مختلف این مسئولیت را به خوبی انجام دادند؛ لازم و واجب است که فداکاری و موفقیت مردم را به خوبی برای آن ها تشریح کنیم.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: اولین موضوع در آغاز این ۸ سال، برجام بود که اگر با رهبری رهبر معظم انقلاب و ارشادات ایشان و حضور و حمایت مردم و تدبیر دولت نبود این توافق تحقق پیدا نکرده همان وضع و همان مسیر پیشین ادامه می یافت، باید برای مردم ترسیم شود که در سال ۹۳ و ۹۴ ما چه وضعی داشتیم.

برجام سند کار بزرگ ملت ایران است

وی افزود: در صورت ادامه آن روند به دلیل قطع صادرات نفت در هر 6 ماه صادرات نفت به کلی قطع می‌شد. روابط بانکی کشور با دنیا قطع می شد و مردم با شرایط بسیار سختی مواجه می‌شدند. حتماً مسئولین امر این را باید در یک سند ترسیم کنند که اگر برجام نبود در سال‌های بعد چه اتفاقاتی می افتاد. این سند کار بزرگ ملت ما است.

روحانی ادامه داد: سند دومی که باید ترسیم شود؛ سند خروج آمریکا از برجام است اگر برجام در سال ۹۷ توسط فردی با بیماری روانی که متاسفانه در آمریکا مسئولیت کاخ سفید را به دست گرفته بود، نقض نشده، شخص سالمی رییس‌جمهور آمریکا می‌شد و روند سال ۹۴ و ۹۵ ادامه پیدا می‌کرد، کشور چه شرایطی را تجربه می کرد؛ ترسیم این وضعیت از لحاظ اقتصادی کار سختی نیست. اگر شرایط آن سال ها را در نظر بگیریم و مشخص کنیم که وضعیت رشد اقتصادی و تورم چه می‌شد نقدینگی به کجا می رفت و اشتغال چه می‌شد؛ بسیاری از موضوعات روشن می شود که این خیلی ساده بوده و سند دومی است که باید در اختیار مردم قرار بگیرد.
وی گفت: در ایام تبلیغات انتخابات کسی از جنایت آمریکا حرف نزد یک نفر اسمی از ترامپ نبرد. مانند این بود که ما وسط جنگ تحمیلی در حال برگزاری انتخاباتی بودیم اما کسی که می‌خواست درباره امنیت ایران صحبت کند، اسم جنگ و صدام را نمی برد. در این شرایط جنایتکاری آمده و جنگ اقتصادی توام با تروریسم اقتصادی حتی در دارو و مواد غذایی علیه مردم ایران انجام داده است.

رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم ادامه داد: اینطور که در خبرها آمده روز گذشته یک مقام در سوییس اعلام می‌کرد که با آقای بایدن ملاقات کرده و رییس جمهوریر آمریکا گفته است اگر سوییس می‌خواهد در زمینه دارو و غذا اقدامی کند ما مخالف نیستیم. این موضوع و برخورد خیلی عجیب است، بعد از سه سال و نیم رییس جمهور جدید که باید در اولین لحظه دستور می‌داد همه تحریم‌های تروریستی فورا قطع شود، می‌گوید از نظر ما بلامانع است!

رییس جمهوری بیان کرد: سند دیگری که باید توسط همین دولت نوشته و منتشر شود و همه ببینند، این است که از سال ۹۷ تا امروز چه خسارت‌هایی در اثر اقدام تروریستی آمریکا و جنگ اقتصادی به مردم ایران تحمیل شده است. همه دستگاه‌ها می‌توانند این را بنویسند، وزارت نفت، صنعت، راه و شهرسازی و همه وزارتخانه‌های مربوطه می‌توانند بنویسند که در این مدت خسارات مستقیم و خسارت غیرمستقیم ما چقدر بوده است. مثلا سه سال ما نتوانستیم نفت و میعانات در بازار بفروشیم و چقدر به ما خسارت وارد شده است.
وی ادامه داد: اینکه ما حدودا چقدر می‌توانستیم نفت صادر کنیم قیمت نفت هم حدودا مشخص بوده در سال ۹۷، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ قیمت نفت مشخص است و می‌توان اینها را محاسبه کرد. در بخش‌های دیگر را هم می‌توان ضررهای غیرمستقیم را هم می‌توان محاسبه کرد.

اگر تحریم نبود لااقل ۶۰ میلیارد دلار اعتبار از کشورهای دیگر می‌گرفتیم

روحانی خاطرنشان کرد: اگر تحریم و جنایت ترامپ نبود، ما لااقل ۵۰- ۶۰ میلیارد دلار اعتبار از کشورهای دیگر گرفته و در کشور سرمایه‌گذاری می کردیم اما همه اینها قطع شد. کسی باید اینها را توضیح بدهد اما تا می‌خواهند توضیح بدهند ؛ گفته می شود ما به بیرون کاری نداریم.

رییس دولت تدبیر و امید یادآورشد: کودتای 28 مرداد را از بیرون به ما تحمیل کردند، در جنگ جهانی دوم چه از بیرون کشور را اشغال کردند، در جنگ تحمیلی ۸ ساله جنایتکاران از بیرون وارد کشور ما شدند، با این همه الان گفته می شود به بیرون نگاه نکنید. باید ببینیم چه کسی جنگ را به ما تحمیل می‌کند؛ باید جنایتکار را که باید نشان دهیم و بگوییم صدام و ترامپ چه کردند.

وی ادامه داد: اینکه سکوت کنیم و بگوییم در جنگ ۸ ساله و با حمله صدام ما کاری به بیرون نداریم و بحث ما داخل است؛ در بحث داخل هم به این که آیا نیروها خوب تجهیز شده‌اند یا نشده‌اند، خوب جنگیده‌اند یا نجنگیدند کاری نداشته باشیم، اینکه ما کاری به کشورهای دیگری که در جنگ تحمیلی ۸ ساله علیه ما اقدام کردند نداشته باشیم درست نیست و ما باید در تجاوز خارجی و جنگ تحمیلی بیرون را به عنوان کسی که علیه ما جنایت کرده نگاه کنیم. باید برآورد خسارت کنیم و بگوییم در این سه سال چه خسارتی به ملت ما خورده است. باید بگوییم اگر این خسارت نبود چه اتفاقی می‌افتاد و این خسارت چه مقدار بوده است.

در مقاطع بسیاری تهدید را تبدیل به فرصت کردیم

رییس جمهوری عنوان کرد: می‌خواهم از ملت و دولت و همه کسانی که اقدام کردند سپاسگزاری کنم که در این سه سال و نیم در بسیاری از مقاطع کشور توانست تهدید را به نوعی تبدیل به فرصت کرده یا از بین ببرد.
روحانی با بیان اینکه در دولت در سه سال و نیم گذشته نتوانستیم از بودجه نفت استفاده کنیم ، گفت: دو نیم درصد بودجه کشور معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان از نفت بوده است. ما در این شرایط بودجه بدون نفت را طراحی کردیم. کسی فکر نمی‌کرد در این کشور بودجه بدون نفت طراحی و عمل شود.

رییس دولت دوازدهم تصریح کرد: برای جبران سهم نفت در بودجه ، سهام دولت را ۶ برابر سال قبل فروختیم که کار بزرگی بود. اوراق مالی را چند برابر استفاده کردیم و این خیلی مهم است که دولتی در جنگ اقتصادی باشد و یک ریال از پایه پولی بانک مرکزی استفاده نکند.

وی افزود: در این ایام سخت همسان سازی حقوق بازنشستگان، شاغلین و ترمیم حقوق ها را به انجام رساندیم این کار عظیم و بزرگی بود. این میان مساله کرونا هم اضافه شد که مشکلات خاص خودش را برای کشور داشت.

روحانی تصریح کرد: هزینه های اضافه به ما تحمیل شد و درآمدها از دست ما رفت، صادرات و واردات کشور دچار مشکل شد، اما در عین حال وزیر صمت دیروز گزارش خوشحال کننده‌ای ارائه کرد و گفت: در سه سال نیم جنگ اقتصادی هیچ واحد تولیدی به خاطر عدم واردات مواد اولیه تعطیل نشد.

رییس دولت دوازدهم اضافه کرد: در جنگ اقتصادی ممکن است کارخانه‌ها به دلیل نداشتن مواد اولیه تعطیل شوند. در این دولت یک واحد تولیدی به خاطر نداشتن مواد اولیه تعطیل نشده و این مساله مهمی است که ما در این مقطع جای نفت، از پتروشیمی و فولاد استفاده کردیم چون برای وارد کردن کالا و دارو به درآمد ارزی نیاز داشتیم و عمدتا پتروشیمی و فولاد ارز را به صحنه آورد و توانست کشور را اداره کند.
روحانی گفت: در تبلیغات عجیب این روزها کسی نگفت در شرایط تحریم اقتصادی چگونه ملت توانستند نفس بکشد. ملت رنج فراوانی برد اما توانست مقاوم بایستد و این ایستادگی باعث شد که طرف مقابل سر به زیر با ما در وین مذاکره کنند.

اگر دیگران جای ما بودند امروز سایه همه قطعنامه‌های فصل ۷ بر سرکشور بود

رییس دولت دوازدهم یادآور شد: اگر این دولت نبود و دیگران جای ما بودند شک نکنید حتما امروز سایه فصل ۷ منشورسازمان ملل متحد و همه قطعنامه‌ها بر سر کشور بود. کسی که توانست مسیر را دقیق و باتدبیر ادامه دهد که برجام را حفظ کند و نگذارد قطعنامه‌های سازمان ملل برگردد و قدم به قدم کاهش تعهدات را انجام دهد، توانمندی هسته‌ایش را از همیشه قوی‌تر کند این دولت بود. بنابراین تدبیر عظیم و بزرگی انجام شد که ما مشکلات و تهدیدات را تبدیل به فرصت کنیم.

وی با بیان اینکه در گذشته کشور ما وارد کننده بنزین بود، یادآور شد: امروز در مساله بنزین خودکفا هستیم و روزانه ۷۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در کشور توزیع می‌شود و از این پول ماهیانه ۶۰ میلیون نفر کمک معیشتی دریافت می‌کنند این طراحی که از سوی سه قوه و با همکاری مقام معظم رهبری صورت گرفت، باعث شد که یک تهدید را به یک فرصت بزرگ تبدیل کنیم.

رشد اقتصادی مثبت ۳.۶ کشور در سال ۹۹ افتخار ملت بزرگ ایران است

روحانی با اشاره به گزارش بانک مرکزی درباره رشد اقتصادی کشور، گفت: دیروز بانک مرکزی گزارش رشد اقتصادی سال ۹۹ را برای من فرستاد که یکی از افتخارات این دولت است. در سال ۹۹ در بسیاری از کشورهای مهم و پیشرفته رشد اقتصادی آنها منفی بوده و این منفی بودن از منفی ۳ تا منفی ۱۵ متغییر بوده و به صورت متوسط رشد اقتصادی جهان حدود منفی ۴ بوده است.

رییس جمهوری افزود:‌ در این شرایط جنگ اقتصادی که کشور درگیر آن بود و شیوع ویروس کرونا،‌ در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ رشد اقتصادی کشور مثبت ۳.۶ بوده است که یکی از افتخارات بزرگ ملت ایران است. اگر ملت ایران،‌ مقاومت و صبوری نداشت این مهم محقق نمی شد و همین مردم بودند که کشاورزی و صنعت را به حرکت درآوردند.

وی با بیان اینکه رشد صنعت کشور در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ طبق گزارش اعلام شده، مثبت ۷.۱ است، اظهار داشت:‌ گروه کشاورزی نیز در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ مثبت ۴.۵ رشد کرده است. البته خدمات ما رشد نداشته و صفر است ولی منفی نیست.

دلیل حضور آمریکا در وین رشد اقتصادی کشور است

روحانی اضافه کرد:‌ رشد اقتصادی ۳.۶ ، رشد صنعتی و کشاروزی، رشد در تمام فعالیت های زیربنایی، صدوربنزین به کشورهای منطقه سبب حضور آمریکا در وین شدهو آمریکا دید به رغم همه تحریم‌ها برای سرنگونی و فروپاشی اقتصاد کشور، ۳.۶ در سال کرونا و همه فشارها، کشور رشد داشته است.

رییس جمهوری با بیان اینکه کشور در سال کرونا نیز در بخش های مختلف از رشد قابل قبولی برخوردار بوده است، گفت: پرستاران، مدافعان سلامت، تمام شرکت های دانش بنیان، صنعت کشور کار بسیار مهمی انجام دادند. اینکه ما در دوره کرونا موفق شدیم تخت های ویژه را در شرایط جنگ اقتصادی و دوره کرونا به دوبرابر افزایش دهیم، بسیار حائز اهمیت است.

نگذاریم جمهوریت آسیب ببیند

روحانی با اشاره به انتخابات پیشروی ریاست جمهوری در روز جمعه اظهار داشت: اینکه نقد، انتقاد و گلایه به جای خود داشته باشیم اما همه باید جمهوریت را پاس بداریم. جمهوریت از یادگارهای امام راحل (ره) و از تاکیدات رهبری است. نگذاریم جمهوریت آسیب ببیند. اگر از یک نهاد یا اقدام یا دولت گلایه داریم، اشکالی ندارد اما راهش قهر از صندوق نیست.

وی با بیان اینکه قهر با صندوق هیچ مشکلی را برای ما حل نمی‌کند، تصریح کرد: پای صندوق رفتن در این شرایط استحکام نظام ماست و قدرت ما را بیشتر می‌کند. چه فایده‌ای دارد اگر به پای صندوق نرویم؟ آثارش چیست؟ پیش وجدان خودتان بررسی کنید.

رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم با اشاره به قانون اساسی خاطرنشان کرد: اگر مشکلی وجود دارد، راه حل آن مشکل بازهم صندوق است، باز هم باید به اصل ۵۹ قانون اساسی متوسل شویم و پای صندوق برویم. برخی گلایه‌هایی که داریم برخی توسط مجلس، برخی توسط دولت و برخی توسط نهادهای دیگر حل می‌شود. معضلات بزرگی که در ذهن شما وجود دارد، آنهم براساس اصل ۵۹ از طریق صندوق حل می‌شود.

باید همه اصول قانون اساسی را پاس بداریم

روحانی با تاکید بر اجرای و پاسداری از تمام اصول قانون اساسی ابراز داشت: باید همه اصول قانون اساسی را پاس بداریم. این درست نیست که بخشی را قبول کنیم و بخشی را قبول نکنیم. ممکن است بگویید افراد دیگری می‌خواستیم ولی امروز نیستند؛ باید در بین کسانی که هستند کسی را انتخاب کنیم که به ما نزدیک‌تر است.

به گفته رییس‌ دولت تدبیر و امید، انتخاباتی که سرد باشد، مردم در آن حضور نداشته باشند و پای صندوق‌ ما خلوت باشد، کشور، نظام و ما نفع نمی‌بریم. نقد و انتقاد و معضل در ذهن ما راه حل دارد.

وی خطاب به وزارت کشور، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها بیان کرد: این صندوق،‌ امانت مردم است. آرا حق‌الناس مردم است. نباید بگذاریم یک رای جابه‌جا شده یا کم و زیاد شود. من به وزیر کشور صریح و چندین بار گفتم، وزارت کشور و همه متعهد هستند و وظیفه سختی دار ند که با تمام قوا باید از آرا حفاظت کنند.
روحانی اضافه کرد: امیدوارم با حضور مردم جمعه خوبی در پیشرو داشته باشیم و ۲۸ خرداد در تاریخ کشور ثبت شود. ما به رای مردم احترام می‌گذاریم.

یک کلمه در مذاکرات وین دچار کندی شده است

وی به تلاش دولت دوازدهم برای بهبود وضعیت کشور اشاره کرد و یادآور شد: شرایط کشور تا پایان این دولت بهتر شده و کنترل می‌شود. در مسئله خشکسالی تمام تلاش خود را می‌کنیم، هرچند سخت‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه در این شرایط سخت هر روز یک افتتاح را شاهدیم، عنوان کرد: دیروز نود و یکمین تصفیه‌خانه افتتاح شد و هر هفته یک سد و تصفیه‌خانه افتتاح می‌شود. نباید بگذاریم مردم در این تابستان دچار سختی و مشکل شوند.

روحانی با یادآوری مذاکرات وین گفت: در موضوع تحریم هم در نقطه پایان آن هستند. من نمی‌دانم یک کلمه چطور کند شده است. باید از این کلمه عبور کرده و باید به نقطه برسیم. ان‌شاالله تا پایان این دولت، این کار انجام شود و دولتی با مهار کرونا، کمترین خشکسالی و پایان تحریم در اختیار دولت بعد قرار گیرد.

ارسال نظر

پربازدیدترین