|
| کد مطلب: ۵۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد

ماسک را هر چند ساعت یکبار باید تعویض کرد؟

ماسک را هر چند ساعت یکبار باید تعویض کرد؟

به گزارش آیندنیوز و به نقل از میزان، مسعود مردانی در پاسخ به این سوال که ماسک باید هر چند ساعت یک بار تعویض شود، گفت: این امر بستگی به نوع ماسک دارد و به طور کلی عمده ماسک‌های سه لایه معمولی و ماسک‌های جراحی که مردم بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنند هر ۴ساعت یکبار باید عوض شوند چرا که ممکن است ماسک خیس شود و با ترشحات دستگاه تنفسی تغییر ماهیت پیدا کند و هنگامی که ماسک خیس شود نه تنها از ورود از ویروس جلوگیری نمی‌کند بلکه موجب تسهیل ورد ویروس به بدن نیز می‌گردد.

وی ادامه داد: ماسک‌های سه لایه که با پارچه نانو ساخته شده‌است، قابل شست وشو هستند و می‌توان بعد از چند ساعت شسته شوند و مجددا مورد استفاده قرار گیرند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه ماسک‌های N ۹۵ ماندگاری بیشتری دارند، بیان کرد: میزان ماندگاری و مدت استفاده هر نوع ماسک با ماسک دیگر متفاوت است و به طور کلی ماسک باید هر ۴ ساعت یکبار تعویض گردد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تاکید بر اینکه ماسک‌هایی که استاندارد نباشند و کمتر سه‌لایه داشته باشند، ممکن است افراد را بر علیه ویروس کرونا محافظت نکند، متذکر شد: اکثر ماسک‌های موجود سه‌لایه هستند و ماسک‌های خانگی اگر با پارچه نانو ساخته شده باشند، سه‌لایه دارند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که استفاده طولانی مدت از ماسک چه عوارضی دارد، اظهار کرد: افرادی که بیماری‌های نظیر آسم، سی او پی دی و نارسایی‌های تنفسی ندارد با استفاده از ماسک‌های معمولی معمولا دچار آسیب نمی‌شوند و ممکن است در اشخاصی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای ریوی مثل: آسم، سی او پی دی و برونشیت مزمن هستند، استفاده طولانی مدت از ماسک مشکل ایجاد کند و به طور کلی استفاده از ماسک‌های معمولی در افرادی که دستگاه تنفسی سالمی دارند، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: افرادی دچار مشکلات تنفسی هستند باید هر چند وقت یکبار ماسک خود را در بیاورند و استنشاق اسپری‌های تنفسی که از آن‌ها استفاده می‌کنند را انجام دهند و مجدد ماسک بزنند.

ارسال نظر

پربازدیدترین