|
| کد مطلب: ۵۴۶۸۲
لینک کوتاه کپی شد

ادعای فیسبوک علیه ایران و روسیه

ادعای فیسبوک علیه ایران و روسیه

به گزارش آیندنیوز و به نقل از شفقنا، دویچه وله نوشت: فیس‌بوک مدعی شد که ایران و روسیه بیشترین اطلاعات غلط را بر روی این شبکه به منظور تاثیرگذاری بر شهروندان آمریکا منتشر کرده‌اند. میانمار و اوکراین دو کشور دیگر در این زمینه هستند.

فیس‌بوک در آخرین گزارش خود ادعا کرد که در چهار سال گذشته بیشترین اطلاعات نادرست و غلط بر روی این شبکه از سوی ایران و روسیه با هدف تاثیرگذاری بر شهروندان آمریکا منتشر شده است.

این شبکه اجتماعی گفته که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا پایان ۲۰۲۰ بیش از ۱۵۰ حساب کاربری را بسته است که بسیاری از آنها اطلاعات غلط از کشورهای خارجی به منظور تاثیرگذاری برشهروندان آمریکایی منتشر می‌کردند. برخی دیگر نیز از سوی افراط‌گرایان آمریکایی اداره می‌شدند.

فیس‌بوک می‌گوید در سراسر دنیا بیش از دو میلیارد و ۸۵۰ میلیون کاربر دارد.

در گزارش فیس‌بوک تصریح شده که تلاش برای تاثیرگذاری بر کاربران موضوع تازه‌ای نیست اما در سال‌های اخیر به طور آگاهانه افکار عمومی در سطح جهانی مورد هدف قرار گرفته است.

این کمپین سعی دارد تا اعتماد به نهادهای مدنی را خدشه‌دار سازد و در بحث‌های عمومی انتقادی رایج در شبکه‌های اجتماعی از قبیل جنبش «من هم» یا «جان سیاهان با ارزش است» دستکاری کند.

مسوول بخش امنیت سایبری فیس‌بوک گفته که این کمپانی از سال ۲۰۱۶ و زمانی که سازمان‌های امنیتی روسیه سعی در تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشتند، تلاش زیادی برای شناسایی این کمپین‌ها کرده است.

بر اساس گزارش فیس‌بوک، شبکه‌هایی از روسیه و ایران بیشترین سهم را در آنچه این کمپانی با نام «رفتارهای سازمان‌یافته غیر معتبر» می‌خواند داشته‌اند. ۲۷ شبکه از روسیه و ۲۳ شبکه از ایران از سوی فیس‌بوک در همین ارتباط بسته شده‌اند.

فیس‌بوک نمی‌تواند بگوید که این شبکه‌ها از سوی دولت‌های ایران و روسیه اداره می‌شده‌اند اما محققان خصوصی گفته‌اند که بسیاری از کمپین‌های ایرانی و روس نشانه‌هایی از نهادهای اطلاعاتی و امنیتی دولتی را داشته‌اند.

در یک مورد در سال ۲۰۲۰ یک کاربر ایرانی سعی کرده بود تا عضو گروه «پسرهای مغرور» در فلوریدا شود تا رای‌دهندگان این ایالت را مورد تاثیر قرار دهد. اما فیس‌بوک می‌گوید بیشتر این کمپین‌هایی که از سوی دولت‌های خارجی هدایت می‌شوند شهروندان خود این کشورها را هدف قرار می‌دهند.

میانمار سومین کشوری است که اطلاعات غلط در فیس‌بوک منتشر کرده تا اقلیت روهینگیا را مورد حمله قرار دهد. اوکراین نیز در مقام چهارم قرار دارد.

ارسال نظر

پربازدیدترین