|
| کد مطلب: ۲۵۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد

رییسی: ویروس جهش یافته، به کشورهای همسایه رسید

رییسی: ویروس جهش یافته، به کشورهای همسایه رسید

به گزارش آیندنیوز و به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رییسی درباره اظهارات ضد واکسن از سوی برخی گروه های خاص، گفت: بهتر است بگوییم اظهارات ضد علم و ضد تکنولوژی. در همین راستا شاهد بودیم که در همین کشور کتاب مرجع پزشکی را هم سوزانده اند و این مباحث چیز تازه ای نیست. یا حتی اگر برگردیم در تاریخ خودمان، افرادی بودند که در زمان امیرکبیر در رابطه با واکسن آبله و غیره مقابله می کردند و می گفتند اگر این واکسن را بزنید شیطان یا جن و غیره وارد بدن تان می شود. متاسفانه از این اظهارات همیشه بوده و البته مختص ایران هم نیست و در امریکا و کشورهای دیگر هم گروه هایی هستند که با زدن واکسن مخالف هستند و این موضوع فقط به گروه های خاص کشور ما مربوط نیست.

وی افزود: دو نوع مخالفت وجود دارد؛ برخی ها می گویند شاید به این واکسن اطمینان نداریم و نمی زنیم و عده ای هستند که کلا مخالفند و می گویند واکسن نزنید و یک اسمی را هم می گذارند و می گویند داروی فلان را استفاده کنید.

واکسن کرونا اجباری نیست

رییسی درباره اقدامات وزارت بهداشت در مقابل اظهارات ضد واکسن در شرایط بحران کرونا و احتمال تشویش اذهان عمومی، گفت: برنامه ریزی ما برای تولید و خرید واکسن، واکنشمان نسبت به این چنین مباحثی است و این اظهارات تاثیری در برنامه ریزی ما نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: البته این افراد می توانند این واکسن خاص را نزنند واین واکسن خاص اجباری نیست. واکسنی مثل کرونا را باید در دسته بندی واکسنهایی مثل آنفلوآنزا نگاه کنیم که افراد پرخطر تزریق می کنند و اجباری هم نیست. اما واکسیناسیون روتین کشور مثل واکسن فلج اطفال، ب ث ژ و … داستانشان متفاوت است.

رییسی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره خرید واکسن کرونا و زمان دسترسی به اولین محموله این واکسن و اولویتهای دریافت آن، گفت: اقدامات زیادی انجام شد تا بتوانیم واکسنی را وارد کشور کنیم که مطمئن باشد.

ایران نپذیرفت که در فاز آزمایشی واکسنهای خارجی کرونا شرکت کند

وی گفت: در صحبت های رییس جمهور و وزیر بهداشت نیز تاکید شد که سیاست کشور ما این نبود که فاز یک و دو انسانی واکسن کرونا توسط کمپانی خارجی در کشور ما اجرا شود. بعضی کشورها مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس درست است که واکسن زدند اما در فاز آزمایشی واکسن شرکت کردند و کشور ما نپذیرفت در این فاز شرکت کند.

رییسی ادامه داد: بنابراین برخی کشورها درست است که واکسن زدند اما در فاز آزمایشی شرکت کردند و کشور ما نپذیرفت چنین کاری انجام شود. کشور ما در این زمینه دو شرط گذاشته است؛ اول اینکه یا واکسن تولید داخلی خودش باشد و یا اینکه با کشور دیگری شریک شود و تکنولوژی وارد کشور شود و آن زمان می توان فازهای مختلف را انجام داد.

تعهد ۷۰ کشور ثروتمند در صندوق کووکس

رییسی تاکید کرد: راه های مختلفی در حال انجام است؛ اما مهمترین راه پیگیری برای واکسن کرونا، صندوق کووکس است. در صندوق کووکس ۷۰ کشور ثروتمند دنیا دور هم جمع شدند و به سازمان بهداشت جهانی تعهد دادند تا عدالت در دسترسی و عدالت در توزیع واکسن ایجاد شود. این کشورها واکسن را از تولیدکنندگان مورد تایید سازمان بهداشت جهانی، درصدی از سهم تولید را دریافت کرده و وارد این صندوق می کنند تا بتوانند در سایر کشورها به صورت عادلانه توزیع کنند.

قیمت واکسن کرونا در دنیا و ایران

معاون بهداشت وزیر بهداشت در این باره افزود: کشورها طبقه بندی شده اند؛ واکسن در دنیا بین ۲.۱۹ تا ۴۴ دلار بسته به نوع واکسن قیمت دارد. حال واکسن هایی که در صندوق کووکس می آیند، بسته به اینکه واکسن را به کدام کشور می دهند، در یکجایی سوبسید می دهند و در یکجا هم قیمتش بالاتر است. قطعا واکسنی که وارد کشور ما شده و به آن دسترسی پیدا می کنیم، بحث قیمتش مطرح نیست، بلکه باید واکسنی باشد که شرایط لازم ما را داشته باشد و البته قطعا واکسنی که وارد کشور می شود، زیر ۱۰ دلار است.

امیدواری برای ورود واکسن کرونا به ایران قبل از سال ۱۴۰۰

وی گفت: در صندوق کووکس دریافت ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز را داریم پیگیری می کنیم که ۵۲ میلیون دلاری که باید به حساب کووکس ریخته می شد، تقریبا نهایی شده و انشاالله انجام می شود. ما بسیار بسیار امیدواریم که قبل از سال جدید یعنی قبل از سال ۱۴۰۰ و تا فروردین تعدادی واکسن وارد شود که بتوانیم بر اساس اولویتی که وجود دارد، واکسن را تزریق کنیم.

کاهش ورودی بیماران کرونا به بیمارستانها به یک چهارم

رییسی در بخشی دیگری از صحبت هایش، گفت: در ابتدا از همه مردم خوب و عزیزمان که در بحث رعایت پروتکل ها بسیار دقت کردند که نتیجه این تلاش باعث شده که هموطنان زیادی از کشورمان در صحت و سلامت باشند، تشکر می کنم. با توجه به اینکه میزان ورودی بیمارستان ها به یک چهارم و میزان مرگ و میرها هم حداقل به یک سوم رسیده ، بسیار خبر خوبی است، اما باید برگردیم به تجربه و شرایط خوبی که در اردیبهشت ماه داشتیم، اما میزان رعایت پروتکل ها به کمتر از ۳۰ درصد رسید و مجددا شاهد خیز جدید بیماری در سطح کشور بودیم. بعد از آن در مهر ماه که بحث زدن ماسک مطرح شد و تقریبا اکنون عمومی شده و همه استفاده می کنند.

تجمع؛ مهم ترین عامل انتقال کرونا

پیک سوم کرونا در مازندران

وی با بیان اینکه تجمعات در زیر یک سقف و فضایی که تهویه مناسبی ندارد، می تواند مهمترین عامل انتقال بیماری در سطح کشور باشد، گفت: در حال حاضر خوشبختانه بیش از ۴۰۰ شهرمان در وضعیت زرد قرار گرفتند و حدود ۴۳ شهرمان نارنجی است که از این ۴۳ شهر ۱۸ شهر مربوط به استان مازندران است و این نشان می دهد که پیک سوم بیماری در استان مازنداران آغاز شده است. البته این به این معنا نیست که سایر استان ها مشکلی ندارند، ما یک درس کلیدی یاد گرفتیم و آن اینکه به محض اینکه ساده انگاری کنیم و پروتکل ها را خوب رعایت نکنیم، بیماری مجددا خیز برداشته و بعد از دو تا سه هفته میزان مرگ و میر بالا می رود.

سه نگرانی عمده وزارت بهداشت

ویروس جهش یافته، به کشورهای همسایه رسید

رییسی ادامه داد: اکنون سه نگرانی عمده داریم؛ نکته اول این است که با توجه به سرد شدن هوا قطعا در و پنجره ها بسته است و تهویه مناسب وجود ندارد و به همین دلیل باید مراقبت کنیم که دورهمی خانوادگی را به حداقل رسانده و حذف کنیم. نگرانی دوم اینکه تجربه نشان داده که هر زمان شهرها زرد می شود، از آنجایی که محدودیت ها کمتر می شود، متاسفانه منجر به ساده انگاری شده و خیز بیماری را داریم و نگرانی سوم ما بحث جهش ویروس است که ویروس در انگلیس جهش یافته و حتی به کشورهای همسایه ما هم رسیده است. به هر حال بیماری تنفسی دیر یا زود به همه جا وارد می شود. بنابراین باید پروتکل ها را جدی بگیریم و اجازه ندهیم که تجمعاتی رخ دهد و منجر به انتقال و شیوع بیماری شود.

ارسال نظر

پربازدیدترین