|
| کد مطلب: ۲۲۵۸۴
لینک کوتاه کپی شد

اتحادیه اروپا: تهیه دارو و تجهیزات پزشکی در ایران با مشکل روبرو شده

اتحادیه اروپا: تهیه دارو و تجهیزات پزشکی در ایران با  مشکل روبرو شده

به گزارش آیندنیوز و به نقل از ایرنا، اولوف اسکوک روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع دهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.
وی با بیان اینکه به نمایندگی از جوزسپ بورل به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام صحبت می‌کند، افزود: در ماه‌های گذشته دیپلماسی چندجانبه دچار مشکلات جدی شده است.
نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد ادامه داد: برنامه جامع اقدام مشترک اکنون پنج ساله شده است و در برابر فشارهای سال‌های گذشته مقاومت کرد.
اسکوک با یادآوری اینکه در نشست ۱۶ دسامبر کمیسیون مشترک و نشست روزگذشته وزیران خارجه اعضای برجام بر اجرای کامل این توافق تاکید شد، اضافه کرد: این عزم و اراده گویای اهمیت حفظ این توافق برای تداوم دیپلماسی چندجانبه و پایداری و پشتیبانی از توافق چندجانبه است.
وی تاکید کرد: برجام جزء کلیدی معماری جهانی منع گسترش سلاح اتمی است که خطر امنیتی منطقه‌ای و جهانی را کاهش می‌دهد.
نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد با اشاره به بازرسی کم سابقه بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اظهار کرد: اینها در سایه همکاری ایران برای اجرای پروتکل الحاقی و پادمان‌ها محقق می شود.
اسکوک یادآور شد: اجرای پروتکل الحاقی بخشی از تعهد ایران تحت برجام است. از دست دادن برجام همچنین به معنای از دست رفتن پروتکل الحاقی و تضمین دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی و از دست رفتن شفافیتی است که برجام ایجاد کرده است.
وی خاطرنشان کرد: هیچ جایگزین مثبتی برای برجام وجود ندارد که محصول مذاکرات ۱۲ ساله و مشارکت سطح بالای جامعه بین‌المللی و مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
نماینده اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه این توافق به طور آشکارا تحت فشار قرار دارد، اظهار کرد: عمیقا از تصمیم هجدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ آمریکا برای خروج از برجام متاسف هستیم که پیامد بعدی آن اعمال دوباره تحریم‌های یکجانبه آمریکا بود که به موجب برجام لغو شد و تمدید نکردن معافیت‌های مربوط بود.

اسکوک با تاکید بر اینکه اجرای کامل توافقنامه توسط همه طرف‌ها برای بهره‌گیری از منافع این توافقنامه برای کلیه شرکت کنندگان در برجام و جامعه بین المللی بسیار مهم است، گفت: من تشخیص می‌دهم که ایران به مدت سه سال و نیم از جمله به مدت ۱۴ ماه پس از خروج ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم های یکجانبه، به مفاد مربوط به هسته‌ای پایبند ماند.
وی کاهش تعهدهای مرتبط با فعالیت هسته‌ای ایران را نگران کننده خواند و به افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده، ادامه تحقیق و توسعه بر سانتریفیوژهای پیشرفته و انتقال آنها به زیر زمین، غنی سازی در فردو اشاره کرد.
نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد با ناسازگار خواندن این فعالیت‌ها با مفاد هسته‌ای برجام، اظهار کرد: ما از ایران می‌خواهیم که این فعالیت‌ها را معکوس کند و به اجرای کامل تعهدات خود بازگردد.
اسکوک به قانون جدید مقابله با تحریم‌ها اشاره کرد و گفت این قانون اجازه می‌دهد گام‌های بعدی را برای افزایش غنی سازی ۲۰ درصد بردارند؛ این بسیار نگران کننده است. من از نشانه‌های رهبران ایران مبنی بر آماده بودن ایران برای بازگشت به اجرای کامل برجام قدردانی می‌کنم.
وی افزود: من به شدت تشویق می کنم که فضای کافی برای دیپلماسی را تضمین کنیم تا بتوانیم برجام را در مسیر اجرای کامل در آینده نزدیک بازگردانیم.

اعتراف به مشکل دسترسی ایران به دارو و تجهیزات پزشک

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد اظهار کرد: در کنار تعهدات مربوط به مسایل هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، تعهدات لغو تحریم‌ها همچنان در مرکز برجام باقی است. اتحادیه اروپا با نتیجه‌گیری از توافق سال ۲۰۱۵ ، کلیه تحریم‌های مربوط به هسته‌ای خود را لغو کرد.
اسکوک تاکید کرد: اتحادیه اروپا کاملا به پشتیبانی از تلاش‌ها برای عادی سازی روابط اقتصادی و تجاری با ایران متعهد است. از این منظر، ابزار حمایت از مبادلات تجاری (INSTEX) همچنان دارای پتانسیل مهم سیاسی و اقتصادی برای تسهیل تجارت مشروع با ایران ، مطابق با قوانین بین‌المللی، مقررات اروپا و همچنین پشتیبانی از نیازهای مردم ایران است.
وی در ادامه این اظهارات به همه‌گیری کرونا در جهان به ویژه ایران اشاره کرد و گفت: وضعیت در ایران به ویژه برای مردم این کشور نامطلوب بوده است. این واقعیت است که جمهوری اسلامی ایران در تهیه تجهیزات و داروهای ضروری پزشکی و محافظتی با مشکلات اساسی روبرو شده است.

بی اثر بودن ادعای آمریکا

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد افزود: در اوایل سال جاری، من اعلامیه و موضع ایالات متحده در مورد مکانیسم به اصطلاح ماشه تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را متذکر شدم. آمریکا از اردیبهشت ۱۳۹۷ از برجام خارج شد و در هیچ یک از فعالیتهای مربوط به آن شرکت نکرد.
اسکوک تصریح کرد: بنابراین، ایالات متحده را نمی‌توان به عنوان یک کشور شرکت کننده در برجام در نظر گرفت و نمی‌تواند روند بازگرداندن تحریم های سازمان ملل را تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل آغاز کند.
وی ادامه داد: من همچنین یادآور می‌شوم که موقعیت اکثریت اعضای این شورا در مورد تلاش ایالات متحده برای آغاز روند بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل فاقد هرگونه مبنای قانونی است.
نماینده اتحادیه اروپا اضافه کرد: قطعنامه ۲۲۳۱ از جمله تعهدهای لغو تحریم‌ها تحت برجام به طور کامل ادامه دارد. در این زمینه ، اتحادیه اروپا از دبیرخانه به دلیل رویکرد متعادل و واقعی اش در نظارت بر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ سپاسگزار است. چنین کاری نیاز به حمایت مداوم و منابع کافی دارد.

استقبال از بازگشت دولت آینده آمریکا به برجام

اسکوک تاکید کرد: برای اتحادیه اروپا مشهود است که برجام باید به طور کامل و موثر توسط همه اجرا شود و چالش‌های اجرای مداوم ، از جمله در مورد منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تعهدهای لغو تحریم‌ها باید رسیدگی شود.
وی ادامه داد: من خوشحالم که جلسه وزیران دیروز وحدت همه شرکت کنندگان برای ادامه این مسیر را تایید کرد. من همچنین بسیار خوشحالم که همه شرکت کنندگان احتمال بازگشت ایالات متحده به برجام را تایید کرده و آمادگی خود را برای رسیدگی مثبت به این مساله در یک تلاش مشترک ابراز داشتند.
نماینده اتحادیه اروپا اضافه کرد: ما قادر خواهیم بود این دستاورد دیپلماسی چندجانبه را که سهم مهمی در امنیت و ثبات منطقه است حفظ و تقویت کنیم.

ارسال نظر

پربازدیدترین