|
| کد مطلب: ۲۰۸۷۷
لینک کوتاه کپی شد

برجام عامل مشکلات اقتصادی نیست

برجام عامل مشکلات اقتصادی نیست

به گزارش آیندنیوز و به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی، با شکست کامل «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و به قدرت رسیدن «جو بایدن» بار دیگر بازار مبحث «برجام» داغ شده است.

این روزها درباره برجام، قضاوت‌های متفاوت صورت می‌گیرد. عده‌ای آن را علت مشکلات اقتصادی کشور می‌دانند و عده‌ای درست در نقطه مقابل قرار دارند و برجام را فتح‌الفتوح می‌نامند. از همان ابتدای پا گرفتن برجام گفتیم و نوشتیم و افراد دیگری نیز گفتند و نوشتند که برجام، نه فتح‌الفتوح است و نه ترکمانچای، بلکه حداکثر چیزی بود که در سال ۱۳۹۴ می‌توانستیم در یک مصاف سیاسی بین‌المللی به دست بیاوریم.
روشن‌ترین دلیل بر اینکه برجام در شرایط ۱۳۹۴ حداکثر چیزی بود که می‌توانستیم به دست بیاوریم و به همین دلیل باید آن را پدیده‌ای مثبت تلقی کرد، اینست که با امضاء شدن این معاهده بین‌المللی، ایران توانست مقادیر زیادی از دارائی‌های بلوکه شده خود در آمریکا را آزاد کند و آنها را در قالب ده‌ها میلیارد دلار به کشور برگرداند. توانستیم تولید نفت را به سه میلیون بشکه در روز برسانیم. دولت توانست ارزش پول ملی را در سال‌های ۹۴ تا ۹۷ که سال خیانت ترامپ به برجام است، حفظ کند. در سال‌های ۹۲ تا ۹۷ یعنی تمام چهار سال دولت اول رئیس‌جمهور روحانی و یکسال از دومین دولت وی، اقتصاد کشور از ثبات قابل قبولی برخوردار بود و مبادلات تجاری میان ایران و سایر کشورها بطور عادی جریان داشت. همین موفقیت‌ها بودند که موجب شدند آقای روحانی در انتخابات دشوار ۱۳۹۶ بار دیگر با استقبال مردم مواجه شود و با بیش از ۲۴ میلیون رأی به پیروزی برسد.

این واقعیت‌ها نشان می‌دهند برجام نه‌تنها عامل مشکلات اقتصادی نیست بلکه باعث ایجاد گشایش اقتصادی شد. پذیرش برجام توسط رهبری، مجلس و دولت، به معنای این بود که این اقدام براساس تصمیم نظام صورت گرفت کمااینکه تمام فعالان سیاسی در آن زمان با ارسال پیام به رهبری و دولت و با اعلام موضع صریح در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها حمایت خود از برجام را نشان دادند که در روزنامه‌ها و فیلم‌ها و نوارها ثبت و ضبط است.

اینها اسنادی هستند که قابل انکار نیستند و کسانی که امروز به اقتضای منافع سیاسی خود، درصدد بدگوئی از برجام برمی‌آیند، با توجه به اسنادی که از آنها موجودند و صدا و چهره آنها را به رخ می‌کشند، فقط آبروی خود را می‌برند. با این منفی‌بافی‌ها البته واقعیت تغییر نمی‌کند و کسی نمی‌تواند آثار مثبت برجام را انکار کند.

ا توجه به این واقعیت‌های غیرقابل انکار، آنچه موجب پیدایش مشکلات اقتصادی کشور شد، برجام نیست بلکه کسانی هستند که به برجام لگد زدند و تلاش کردند آن را از کار بیندازند. در رأس این افراد، ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا قرار دارد و اهرم‌های تقویت‌کننده او، رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب در خارج از ایران و عناصر ضدبرجام در داخل ایران هستند. صهیونیست‌ها و ارتجاع عرب با فشارهای سیاسی و خرج کردن پول‌های هنگفت، ترامپ را به خارج ساختن آمریکا از برجام تشویق کردند و مخالفان داخلی برجام که به حق عنوان «کاسبان تحریم» زیبنده آنانست، با تبلیغات و اقدامات و بهانه‌تراشی‌ها به ترامپ در انجام این کار خلاف کمک کردند. پیامد خروج آمریکا از برجام، تحریم‌های حداکثری بود که دو هدف داشت، یکی ایجاد مشکلات اقتصادی برای مردم ایران و دیگری تسلیم شدن ایران در برابر ترامپ. هدف دوم، توهمی بیش نبود و می‌بینیم که ترامپ به جای اینکه ایران را به شکست بکشاند، خود دچار شکست شد.

ولی هدف اول که ایجاد مشکلات اقتصادی برای مردم ایران بود با تحریم‌ها تحقق یافت که نتیجه آن، عدم امکان فروش نفت و تبادل تجاری و مشکلات بانکی و سایر مضایق است. ماجرای عدم پذیرش FATF هم مزید بر علت شد و مشکلات را تشدید کرد.
درباره بایدن، نه باید خوشبینانه قضاوت کنیم و نه بدبینانه.باید تا استقرار او در کاخ سفید صبر کنیم و ببینیم او به وعده‌هایش مبنی بر بازگرداندن آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها عمل می‌کند یا نه.اگر عمل کرد، طبعاً هرکس که دلسوز مردم است، از اینکه گشایشی در زندگی مردم به خاطر رفع تحریم‌ها ایجاد می‌شود باید استقبال کند. و اگر به وعده‌هایش عمل نکرد، همه متحد و منسجم در برابر او می‌ایستیم همانطور که در برابر ترامپ ایستادیم. ما ملتی هستیم که در برابر زورگوئی‌ و قلدری می‌ایستیم و در مسیر احقاق حقمان هرگز کوتاه نمی‌آئیم.

ارسال نظر

پربازدیدترین