|
| کد مطلب: ۱۱۹۵۷۴
لینک کوتاه کپی شد

آیت الله جنتی 100ساله و ما پیرمردها باید برویم در خانه بنشینیم/ حجاب با بگیر و ببند درست نمی شود/ مردم می پرسند چرا باید رای بدهیم

آیت الله مسعودی خمینی در این گفتگو همچنین گریزی به ردصلاحیت چهره های برجسته ای چون آیت الله هاشمی و علی لاریجانی زد.

آیت الله جنتی 100ساله و ما پیرمردها باید برویم در خانه بنشینیم/ حجاب با بگیر و ببند درست نمی شود/ مردم می پرسند چرا باید رای بدهیم

مشروح گفتگوی آیت الله مسعودی خمینی را بخوانید:

*حذف افراد دلسوز نظام که بعضا کارنامه‌ موفقی هم در طول سالیان گذشته داشته‌اند و به این مملکت خدمت کرده‌اند اما جریانی آمده که می‌خواهد این‌ها را حذف کند و نگذارد در عرصه‌ قدرت باشند را چطور می‌بینید؟

ما فقط خودمان را می‌بینیم که من هستم و بس. نه جان من! بنده یک نفر هستم، دیگران هم هستند. این همه برای انقلاب کار کرده‌اند، به چه مناسبت آن‌ها را کنار بگذاریم؟ به چه مناسبت کنار گذاشتیم؟ و چرا باید این‌طور باشد؟ من می‌گویم امام خمینی از آن کسانی که به نظر من از داشِ محل هم استفاده‌ علمی و خدایی می‌کرد. حالا ما چرا این کار را کنیم که آقا کنار برود و من بیایم؟ چرا؟ من چکاره هستم؟ من باید پولدار شوم. من بارها به آقایان گفته‌ام که؛ ما زندگی را برای پول و مقام می‌خواهیم یا مقام و پول را برای زندگی می‌خواهیم؟ کدام است؟ ما این را بین جامعه معلوم کنیم.

همین که مردم بی‌تفاوت شده‌اند بدترین ضربه است

ضربه همین است که الان عده‌ی زیادی بی‌تفاوت شده‌اند، این بدترین ضربه است که به جامعه می‌خورد. مردم بی‌تفاوت هستند، چه کسی سر کار بیاید و چه نیاید. در سابق می‌گفتند که باید فلانی باشد و باید این باشد، ۸۰-۹۰ درصد مردم متحد بودند. من همه را می‌گویم و منظورم یک نفر نیست. الان طوری شده که به قول خودمان جلوی خودمان می‌کشیم.

کاری کردیم، کسانی که در انقلاب، انقلابی بودند بی تفاوت شده اند

آن آقا را یک طور رد کردیم، این آقا را یک طور دیگر،ما کاری کردیم که کسانی که در انقلاب، انقلابی بودند بی‌تفاوت شدند. اشکال هم در همین است که ما تبعیض قائل شدیم، باید تبعیض‌ها را کنار بگذاریم. این آقا و آن آقا و آن آقا... . من نام نمی‌برم. بایستی بدانیم هر کسی را به اندازه‌ی شخصیت خودش حفظ کنیم و به افراد شخصیت بدهیم، نه این‌که شخصیت‌ها را از بین ببریم. من باز هم نام نمی‌برم، چه هر کسی که باشد، باید این روش کارش باشد.

*با توجه به انتخابات‌ مجلس در سال ۹۸ و انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ که مشارکت به نسبت دوره‌های قبل پایین بود، خیلی از دلسوزان نظام نگران این هستند که دوباره با حذف برخی از چهره‌ها در انتخابات پیش رو امسال هم انتخابات سردی را داشته باشیم. توصیه‌ی شما به عنوان یکی از بزرگان کشور چیست؟

توصیه‌ من همین است که می‌گویم. باید کسانی که در هر نظر در رأس امور هستند مردم را بینند نه خودشان، هر کسی که می‌خواهد باشد، از مقام بالای بالا تا بنده‌ ضعیف بدبخت. باید خود مردم را بدانند. اگر مردم بدانند که من می‌خواهم یک خانه‌ای درست کنم و پولی پیدا کنم، خب نمی‌آیند.

*یعنی شما معتقدید که فضای انتخابات باید بازتر باشد.

در انتخابات بایستی به مردم اعلام کنیم که ما برای حکومت بر شما نیامدیم، ما برای حکومت قرآن و حکومت اخلاق اسلامی و حکومت ائمه(ع) آمده‌ایم. از سر تا پا باید این را بگوییم.

*بحث رد صلاحیت‌ها چه در انتخابات مجلس ۹۸ و چه در ریاست جمهوری ۱۴۰۰ چطور بوذ؟

ما باید آقای رفسنجانی را رد می‌کردیم؟ آقای رفسنجانی از کسانی بود که از ابتدای انقلاب و قبل از انقلاب با امام بود و بعدش هم، تا زمانی که رفت. ما باید چنین کسی را رد کنیم؟ هر کسی می‌خواهد بشنود، بشنود، من حرفی ندارم. من الحمدلله از روز اول یک مقدار زیادی با زبان باز صحبت کردم، حالا هم همین‌طور است. ما باید خودمان را نبینیم. این یک جمله‌ای است، باید مردم را ببینیم. مردم را دیدن و قرآن را به این‌ها القاء کردن، این یک مسئله‌ی اساسی است.

هرکس رئیس شد رئیس قبلی را خراب کرد

وقتی که امام خمینی هم آمد چه گفت؟ گفت که اسلام در خطر است، نه این‌که من در خطر باشم. حالا من در خطر باشم به جهنم، اسلام در خطر است. ما مردم را طوری کردیم که گویی ریاست من در خطر است. بدبختی این است که هر کسی رئیس شد، رئیس قبلی را خراب کرد، چرا باید این‌طور باشد؟ چرا باید رئیس جمهور بگوید که قبلی این‌طور کرده است؟ من صاف می‌گویم، همین الان هم همین‌طور است. آقای رفسنجانی، آن آقای دیگر و آن آقای دیگر، هر کدام آمدند و کار کردند، حالا ممکن است یک مقدار اشتباه داشته باشند، کمااین‌که همه‌ی آدم‌ها اشتباهاتی دارند، چرا ما بایستی قبلی را خراب کنیم تا خودمان را آباد کنیم؟

شما قبلی را هم درست کنید، خودتان را هم آباد کنید. این یک مسئله‌ای است که از سر تا پا این‌طور هستیم، هر کسی آمد این‌طور بود. آخوند بود خراب کردیم، غیر آخوند بود خراب کردیم و کنار گذاشتیم، خب خودمان ضرر کردیم.

۸۰ درصد مردم متدین هستند

*به نظر شما اگر تغییر رویه توسط شورای نگهبان صورت بگیرد و در انتخابات همین امسال که داریم یک مقدار فضا بازتر شود، مشارکت بالای مردم برخواهد گشت؟

من الان هم فکر می‌کنم اگر مردم متوجه شوند که ما واقعا می‌خواهیم برای مردم باشیم می‌آیند و رأی می‌دهند. ۸۰ درصد از مردم متدین هستند. ۸۰ درصد از مردم متدین هستند اما وقتی می‌بینند که فلان آقا دزدی کرده است، سرخورده می شوند. مردم می‌گویند که پس این‌ها آمدند برای این‌که جیبشان را پر کنند و ریاستشان را انجام دهند. باید بفهمند، باید بزرگان ما، علمای ما، مراجع ما و دیگران بگویند که ما قصد حکومت بر شما نداریم. ما قصد آزمودن اسلامی برای شما داریم. یعنی اسلام را برای شما می‌گوییم.

جریان حذف و خالص سازی به حوزه رسیده است

*اشاره کردید که آخوند را هم حذف می‌کنند و قبلی‌ها را خراب می‌کنند. چقدر این جریان حذف و خالص‌سازی به حوزه هم رخنه کرده است؟

به حوزه که رسیده هیچ، شما بپرسید که چقدر این در بین مردم می‌تواند نتیجه داشته باشد؟ نتیجه‌ی عکس دارد. وقتی من می‌بینم فرد قبلی من هم آخوند بوده و ۸ سال کار کرده است، می‌گویم که او خراب کرده و من دارم درست می‌کنم. آن قبلی می‌گوید که آن قبلی بد کرده و من دارم درست می‌کنم. مردم می‌گویند: اگر این‌طوری است که هر کسی که آمد خراب کرد، ما چرا رأی دهیم؟ ما وقتی رأی می‌دهیم که ببینیم برای خودشان نیست و برای اسلام و قرآن است.

من با هیچ‌کسی رفیق نیستم که بگویم مثلا ما بایستی آقای لاریجانی را به طور کلی کنار بگذاریم؟ آقا لاریجانی چند سال به این مردم خدمت کرده و خدمت خوبی هم کرده است، ما باید همه را یکسان ببینیم. ما نباید چون این آقا رفیق من است و چون با من خوب است، او را ۱۰۰ درصد بزرگ کنیم و چون او با من خیلی رفیق نیست، او را کنار بگذارم. این‌ها را کنار بگذاریم. ما حقیقت را پیدا کنیم، منطق به درد بخور داشته باشیم. ببینیم که قرآن و اسلام به ما چه می‌گوید؟ حالا یا رفسنجانی، یا لاریجانی یا آقاجانی، همه جان دارند دیگر.

*این جریان تندرو از کجا تغذیه می‌شود؟

نمی‌توانم بگویم و نباید هم گفت.

*می‌خواهم بدانم که نگاه‌های افراطی و حذف‌آمیز این جریان خالص‌ساز به مقوله‌هایی مثل حجاب، آزادی‌های اجتماعی و این مسائل، چقدر در دین‌گریزی نسل جدید مؤثر بوده و باید چه کرد که این نسل جدید پیوند بیشتری با دین بگیرد؟

از اول تا حالا حرف من همین بوده است. ما اگر قرآن را برای جوانانمان بیان کنیم و نخواهیم خودمان از قرآن سوءاستفاده کنیم، جوان متوجه می‌شود که ما آن قرآن را می‌خواهیم نه خودمان. ما باید کاری کنیم که از اول تا آخر خودمان را نبینیم.

آیت‌الله مسعودی خمینی: گشت ارشاد نمی داند معنای بنشین، بفرما و بتمرگ متفاوت است؟ /آقای جنتی پیر شده و باید در خانه بنشیند

نمی‌دانم این را بگویم یا نگویم، مشکلات زیاد است و نمی‌توانیم صحبت کنیم. نظر من این است که مثلا من حدود ۹۲ ساله هستم، آن آقای رئیس شورای نگهبان ۶-۷ سال از من بزرگتر است و نزدیک به ۱۰۰ سال سن دارد، بسیار آدم خوب و سالمی است ولی وقتی ۹۰-۱۰۰ ساله شد، دیگر باید به دنبال پیری‌اش برود، کما این‌که من نیز الان باید دنبال پیری باشم و دیگر باید از جوانان به درد بخور استفاده کنیم.

آقای جنتی ۱۰۰ ساله است و باید در خانه بنشیند

با احترام فراوانی که برای آقای جنتی قائل هستم، چون در جامعه‌ی مدرسین همکار من بوده‌اند، ما ۴۰ سال در جامعه با هم بودیم، او هم بوده و واقعا هم در انقلاب بوده‌اند، اما خب حالا پیر شده‌اند. ۱۰۰ سالشان است دیگر باید در خانه بنشینند. لذا من معتقدم که باید یک مقدار فکر کنیم که مردم متوجه باشند که ما به دنبال ریاست و پول و خصوصیات شخصی نیستیم. اگر این‌طور باشد همه می‌آیند و رأی می‌دهند.

اسلام و قرآن نمی‌خواهد کسی به زور مسلمان شود

همچنین نه اسلام، نه قرآن و نه هیچ‌کسی نمی‌خواهد با زور کسی را انسان و آدم و مسلمان کند، با زور معنایی ندارد. من چهار دست و پای شما را بگیرم و بگویم که؛ تو باید این را بگویی. این‌طور نیست. اسلام همیشه با منطق حرف می‌زند، اگر ما منطق حجاب را برای خانم‌ها بیان کنیم. همه بیان کنند که حجاب این نیست که فکر کنید من می‌خواهم کسی را محدود کنم. حجاب بایستی برای خود شخصیت ایشان درست انجام شود و من معتقدم که اگر چنان‌چه ما حجاب را از قرآن و روایات و ائمه(ع) بیان کنیم، ۸۰ درصد از مردم می‌پذیرند، در همه جا هم همین‌طور است که ۲۰ درصد از مردم نپذیرند.

حجاب با زور درست نمی‌شود

بالأخره ما زور که نمی‌توانیم بگوییم. حجاب را هم با زور نمی‌توانیم درست کنیم. باید به این خانم بفهمانیم که این حجاب برای شما شخصیت است، نه این‌که برای شما محدودیت باشد. محدودیت به این معنا است که شما را در یک حبس‌خانه بگذاریم و حبس کنیم. نه، بیرون بیا و برو ولی یک کاری کن این جوانی که دارد رد می‌شود به شما نگاه نکند و در فکر او وضعیت بدی ایجاد نشود. شما خانمی که با این وضعیت بیرون می‌آیی، هر جوانی که شما را می‌بیند، یک افکار دیگری برای او پیدا می‌شود. این نباید پیدا شود. شما خانم هستید، برای زندگی بچه‌هایت هم باید خودت را حفظ کنی و بچه‌هایت را بزرگ کنی. اسلام هم هیچ‌گاه زور نمی‌گوید، اما منطق دارد و با منطق می‌گوید که؛ شما بایستی حجاب داشته باشید.

*این‌که فرمودید با زور نمی‌شود، این نگاه‌هایی که با زور می‌خواهند کار کنند، چقدر در دین‌گریزی نسل جدید مؤثر هستند؟

عکس‌العمل خوبی ندارد ولی اگر ما با منطق صحبت کنیم، عکس‌العمل خوبی پیدا می‌کند.

*این بگیر و ببندهایی که اخیرا به بهانه‌ مقوله‌ حجاب انجام می‌شود و جرم‌انگاری‌هایی که هست چقدر می‌توانند در هدایت جامعه تأثیر داشته باشد؟ به قول معروف هدایت جامعه را دارد یا لج جامعه را دارد؟

همین خانمی که گرفتند، چقدر برای ما مشکلات ایجاد کرد؟ چرا باید این کار را بکنیم؟ چرا ما باید ایشان را با آن وضعیت جلوی مردم بیاوریم؟ به او اخطار می‌کردید و می‌گفتید که شما یک خانمی هستید که بایستی حجاب داشته باشید و حجاب هم به درد این کار تو می‌خورد. اگر هم می‌گفت که نه، نمی‌خواهم. باید او را رها کنند و برود. بعد در منزل و خانه‌اش با او صحبت کنند. اصلا به طور کلی این کار، کار اشتباه و غلطی بود که ما انجام دادیم.

*گشت ارشاد را می‌فرمایید؟

بله هر کسی که بود.

گشت ارشاد نباید این‌قدر بداند که معنای بنشین، بفرما و بتمرگ متفاوت است؟

*الان که بحث به اینجا رسید، شرایط امر به معروف را بگویید، البته خیلی‌ها می‌دانند ولی تکرار مکررات بشود و یک بار دیگر بگویید که امر به معروف در مقام اجرا به چه صورت است؟

من اگر یک خانم سر تا پا لخت ببینم، به او می‌گویم که؛ خانم! تو یک خانم باوفا و باصفایی هستی، تو یک خانم خانه‌دار و بچه‌دار هستی. من از شما تقاضا و التماس می‌کنم که این وضعیت این‌طوری خوب نیست. به آنجا نمی‌روم که بگویم: ای خانم! این چه وضعیتی است؟ خجالت بکش. خب متفاوت است. آقا! ما از قدیم شنیده‌ایم که بنشین و بفرما و بتمرگ یک معنا دارد. اما چه تفاوتی دارد؟

بفرما، بنشین یا بتمرگ. هر سه به یک معنا است. اما اگر به یک نفر گفتند: بتمرگ. می‌گوید: خودت با پدرت بتمرگ. اگر گفتند: بفرما. می‌گویند: چشم، انجام می‌دهیم. این تفاوتش است. ما نباید این‌قدر بفهمیم؟ گشت ارشاد ما نباید این‌قدر بداند که معنای بنشین، بفرما و بتمرگ متفاوت است؟

*از شرایط امر به معروف هم بگویید. الان من به یک نفر تذکر دادم، اما اگر آن یک نفر حرف من را نشنید و اثر نگذاشت، من باید چه کنم؟

باید رها کنم و بروم. نباید یقه‌ او را بگیرم که؛ چرا حرف من را نشنیدی؟ دقیقا شما بگویید که؛ جامعه‌ی ما! بنشین، بفرما و بتمرگ، یک معنا دارد، اما اسلام با بفرما موافق است نه با بتمرگ.

ارسال نظر

پربازدیدترین