|
| کد مطلب: ۱۱۹۴۸۵
لینک کوتاه کپی شد

هشدار جدی سردار قاآنی به نخست وزیر عراق

سردار قاآنی در دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، و نیز سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه بر ضرورت اجرای کامل این توافق امنیتی تأکید کرد و گفت که اگر عراق در این باره کوتاهی کند ایران از امنیت ملی خود دفاع خواهد کرد.

هشدار جدی سردار قاآنی به نخست وزیر عراق
منبع: جماران |

پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از منابع دولتی عراقی جزئیات تازه‌ای از توافق ایران و عراق درباره گروه‌های مسلح کرد مخالف ایران در شمال عراق را منتشر کرد.

روز گذشته، «باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت که عراق و ایران توافق‌نامه‌ای درباره جلوگیری از تردد افراد مسلح کرد از عراق به ایران و تحویل دادن افراد تحت تعقیب و خلع سلاح و برچیدن اردوگاه‌های آنان امضا کرده‌اند و عراق به تعهدات خود در این باره عمل کرده است.

این اظهاراتی ساعاتی پس از آن مطرح شد که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار داشت: توافقی بین ایران و دولت عراق شکل گرفت که براساس آن دولت عراق متعهد شد تا ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر) جاری براساس تفاهم و توافق اولا گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه طلب در خاک عراق و اقلیم کردستان را خلع سلاح و از پادگان‌های نظامی که در آنجا ایجاد کرده‌اند خالی و این پادگان‌ها را تخلیه کند و آنها را به اردوگاه‌هایی که دولت عراق در نظر گرفته منتقل کند.

سردار قاآنی در دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، و نیز سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه بر ضرورت اجرای کامل این توافق امنیتی تأکید کرد

کنعانی افزود: براساس اطلاعات ما دولت عراق مفاد این تفاهم را برای اجرا به مقامات اقلیم کردستان ابلاغ کرده است و منتظریم این توافق اجرایی شود. موعد ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر) ماه همانطور که مقامات ذیربط ایران اعلام کردند به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. مقامات اقلیم کردستان به دیدگاه‌های ما اشراف دارند و در گفت‌وگوهای مختلف این موضوع به مقامات عراق و اقلیم منتقل شده است. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق از دیدگاه‌های ایران اطلاع دارد. نماینده کمیسیاری عالی پناهندگان در جریان دیدگاه‌های ایران است.

وی گفت: روابط ایران و عراق دوستانه،‌ برادرانه و مبتنی بر حسن همسایگی است. مناسبات دو کشور گرم و دوستانه و سازنده است ولی حضور نیروهای مسلح تروریستی تجزیه طلب در اقلیم کردستان عراق نقطه سیاهی در مناسبات دوجانبه است. انتظار ما این است که این نقطه سیاه برچیده شود و از فضای مناسبات پاک شود. در این خصوص منتظر اجرای کامل توافق موجود بین ایران و عراق هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تأکید کرد: امنیت برای ایران حائز اهمیت است و نسبت به امنیت ایران متعهدیم. پس از پایان موعد مذکور در صورت عدم اجرای توافق به مسؤولیت‌های خود در چارچوب امنیت ایران عمل خواهیم کرد.

یک مقام عراقی که نخواسته نامش فاش شود در این راستا تأکید کرد که به موجب این توافق، ایران بمباران موشکی مواضع کردهای مخالف در شمال عراق را متوقف کرد.

این مقام افزود که این مسئله محور اصلی مذاکرات «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه ایران با مقامات عراقی در سفر اخیر وی به عراق بود.

این مقام عراقی تأکید کرد که دولت عراق با جدیت برای اجرای این توافق وارد عمل شده و نیروهای بیشتری را به منطقه مرزی اعزام کرده تا مانع هرگونه فعالیت مسلحانه کردها علیه ایران به خصوص در مناطق کویسنجق و بنجوین در استان سلیمانیه شود.

به گفته این مقام عراقی، توافق امنیتی عراق و ایران بر جلوگیری از تردد غیر قانونی افراد مسلح و تحویل افراد تحت پیگرد پس از صدور احکام بازداشت در چارچوب قانونی و خلع سلاح به خصوص سلاح سنگین و نیمه‌سنگین شبه‌نظامیان کرد و برچیدن اردوگاه‌های آموزشی آنان تأکید کرده و این توافق با هماهنگی اقلیم کردستان عراق اجرا می‌شود.

این مقام درباره سرنوشت اعضای این گروه‌ها که تعدادشان با خانواده‌هایشان حدود ۲۰ هزار تن برآورد می‌شود گفت: «در این باره پیشنهادهای مختلفی وجود دارد که وجه مشترک همه آنها دور کردنشان از مرز ایران و تشدید نظارت بر فعالیت آنهاست».

اجرای کامل این توافق چندان آسان نیست و شاید ممکن هم نباشد اما بغداد و اربیل برای بستن این پرونده مصمم هستند

به گفته این مقام، اجرای کامل این توافق چندان آسان نیست و شاید ممکن هم نباشد اما بغداد و اربیل برای بستن این پرونده مصمم هستند.

گروه های شبه‌نظامی کرد در مناطق کردنشین شمال عراق مستقر هستند و ایران آنها را به اقدام علیه امنیت داخلی خود متهم می‌کند. از مهم‌ترین این گروه‌ها حزب دموکرات کردستان ایران (حدکا) و حزب کومله و حزب پژاک هستند که در مناطق سیدکان، سوران، سید صادق، خلیفان، قندیل، کویسنجق، حلبچه و رانیا در اقلیم کردستان عراق و به شمال استان اربیل و نیز شرق استان سلیمانیه حضور دارند.

ایران در ماه‌های نوامبر و دسامبر سال گذشته این مناطق را هدف بمباران گسترده موشکی و پهپادی قرار داد.

ارسال نظر

پربازدیدترین