|
| کد مطلب: ۱۱۹۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد

هشدار سناتور آمریکایی به روسیه درباره حمله هسته‌ای به اوکراین

لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه آمریکایی که به داشتن مواضع جنگ طلبانه مشهور است هشدار داد، حمله هسته‌ای روسیه علیه اوکراین را حتی با وجود اینکه این کشور در ائتلاف ناتو عضو نیست به عنوان یک حمله علیه این ائتلاف در نظر می‌گیرد.

منبع: ایسنا |

 لیندسی گراهام،  بعد از آن این هشدار را داد که دمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه و معاون رئیس شورای امنیت این کشور گفت، روسیه در صورتی که نیروهای اوکراینی خاکش را تهدید کنند مجبور به استفاده از تسلیحات هسته‌ای خواهد شد.

گراهام در این توئیت مدعی شد: "خطاب به دوستان روس خود که درباره استفاده از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین صحبت می‌کنند اعلام می‌کنم: لازم است بفهمید که این اتفاق با توجه به مجاورت اوکراین به خاک ناتو حمله به خود ناتو خواهد بود."

او در ادامه این توئیت ادعایی خود نوشت: "وقت آن است که هوشیار شوید و بفهمید که حمله وحشیانه شما به اوکراین فایده ندارد. جوانان انبوه روس را خارج کرده و آنها را از مرگ بی فایده نجات دهید."

گراهام همچنین به بازنشر مقاله‌ای که در آن صحبت‌های معاون دبیر شورای امنیت روسیه منتشر شده بود پرداخت.

مدودف در این مقاله تصریح کرده بود: "تصور کنید اگر حمله (اوکراین) که مورد حمایت ناتو است، به موفقیت انجامیده و آنها بخشی از خاک ما را جدا کنند، بعد از آن ما مجبور خواهیم شد طبق مفاد قانونی حکمی که رئیس جمهور روسیه صادر کرده، از سلاح هسته‌ای استفاده کنیم."

رئیس جمهور سابق روسیه در ادامه به دکترین هسته‌ای روسیه نیز اشاره کرد که اجازه به پاسخ هسته‌ای در صورتی که خاک روسیه با یک حمله متعارف تهدید شود، می‌دهد.

ماه ژوئن گذشته گراهام به همراه ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات آمریکایی با معرفی قطعنامه‌ای اعلام کردند، هر گونه استفاده روسیه، بلاروس  یا نیروهای نایب آنها از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی که منجر به گسترش آلودگی‌های رادیواکتیو در خاک ائتلاف ناتو شود به عنوان حمله‌ای به این ائتلاف تلقی می‌شود.

بلومنتال نیز در آن زمان مدعی شد: "قرار است این قطعنامه پیامی را به ولادیمیر پوتین و ارتش او بفرستد: آنها چنانچه از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی استفاده کنند یا یک نیروگاه هسته‌ای را با ایجاد تهدید برای اعضای ناتوی نزدیک به این نیروگاه از بین ببرند، از بین خواهند رفت."

آنها در قطعنامه خود از دولت بایدن خواستند با شرکای اروپایی و متحدان در ناتو برای تدارک یک پاسخ جامع به این سناریو و به حداقل رساندن تهدیدات ناشی از حمله هسته‌ای به اراضی اوکراین یا اراضی نزدیک به مرزهای اروپا رایزنی کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اخیرا اعلام کرد، کشورش تعدادی از تسلیحات هسته‌ای کوتاه برد خود را به بلاروس منتقل کرده و آنها را در فاصله‌ای نزدیک تر به اوکراین قرار داده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین