|
| کد مطلب: ۱۱۹۳۸۳
لینک کوتاه کپی شد

هشدار رئیسی در باره حق آبه هیرمند به جایی نرسید

بیش از دو ماه از هشدار رئیس جمهور کشورمان به طالبان در مورد احقاق حقابه ایران می گذرد ولی کماکان خبری خوشی در این خصوص به گوش نمی‌رسد.

هشدار رئیسی در باره حق آبه هیرمند به جایی نرسید
منبع: خبر آنلاین |
فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  در مصاحبه ای به این موضوع پرداخته است.

چرا پس از هشدار رئیس جمهور به طالبان هنوز عملکرد مشخصی در مورد ادای حقآبه ایران از طرف طالبان صورت نگرفته است؟

ما انتظار داشتیم بعد از هشدار آقای رئیس جمهوربه حاکمان افغانستان که بجا هم بود و حق مطلب را ادا کرد در مورد حقآبه اتفاقی بیفتد که حداقل از دایره ملاقات ها و دیپلماسی صرفا مذاکره ای خارج شود و از اهرم های مختلفی که در دست جمهوری اسلامی ایران است استفاده کنیم که اینگونه نشد و جای گلایه دارد.

شما سم پاشی برخی را در این خصوص تا چه حد دخیل می دانید؟

این امر مهمی بود که متاسفانه رخ داد. آنزمان برخی دنبال این رفتند که نظر و هشدار آقای رئیس جمهوربه نوعی کم رنگ تلقی شود که این در شان دولت و نظام نیست و از آن طرف هم مرتب می بینیم که شرایط بسیار سختی در منطقه سیستان بلوچستان داریم و کلیپ هایی که از این منطقه می آید واقعا نگران کننده است .

با توجه به تمرد طالبان در این خصوص آیا چاره دیگری د رمورد احقاق این حق وجود ندارد؟

تا زمانی که طرح انتقال آب دریای عمان به نتیجه برسد چاره ای نداریم جز اینکه به هر طریق ممکن حقآبه اجرا شود. بخشی از اینکار مذاکراتی بوده که در طول این مدت انجام شده و عملی نشده است،که البته این را به پای ملت افغانستان نمی توانیم بنویسیم بخاطر اینکه در دولت قانونی آن زمان که آقای کرزای رئیس جمهور بود در جمع فرماندهان آمریکایی اعلام کرد که اگر ما یک قطره آب داشته باشیم نصف آن مال برادران ایرانی است،اما الان به هر دلیلی طالبان اینکار را نمی کند .در حال حاضر شرایط به گونه ای است که باید دستگاه دیپلماسی و دستگاه های دیگر جمهوری اسلامی ایران دست از مماشات بردارند و ازابزارهای مختلف استفاده کنند.ما با افغانستان مبادلات تجاری داریم و به این کشور سوخت می فرستیم وعلیرغم همه فشارهای که در دولت است ،دولت اجازه داد سفارت طالبان مستقر شود و الان از تک تک این ابزارها می تواند استفاده کند که بنظر من باید استفاده شود تا آنها مجاب شوند و بپذیرند که این حق قانونی مردم سیستان است.همچنین در جلسه ای که با وزیر خارجه در کمیسیون امنیت ملی داشتیم ایشان اظهار داشتند کمیته ای این مسائل را در شورای عالی امنیت ملی پیگیری می کند.

ارسال نظر

پربازدیدترین