|
| کد مطلب: ۱۱۹۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد

مین‌زدایی از اوکراین ۷۵۷ سال طول می‌کشد!

روزنامه واشنگتن پست با اشاره به داده‌های دولت کی‌یف و چند گروه غیردولتی پاکسازی مین گزارش کرد، درگیری با روسیه باعث شده تا اوکراین به کشوری با بیشترین مین در جهان بدل شود.

مین‌زدایی از اوکراین ۷۵۷ سال طول می‌کشد!
منبع: ايسنا |

این روزنامه همچنین نوشت، تقریبا یک سوم اراضی اوکراین تحت تاثیر این درگیری‌ها قرار گرفته و احتمالا عملیات جدی برای مین روبی نیاز دارد.

بر اساس اعلام اندیشکیده اسلواکیایی "GLOBSEC"همچنین بیش از ۶۷ هزار مایل مربع معادل ۱۷۳ هزار و ۵۲۹ کیلومتر مربع از اراضی اوکراین با ابزارآلات منفجر نشده آلوده شده است.

"کرگ کروتر"، مدیر "برنامه غیردولتی گروه مشورتی مین" در انگلیس به روزنامه واشنگتن پست گفت: مقدار زیاد مهمات در اوکراین در ۳۰ سال گذشته بی سابقه بوده است. چیزی شبیه آن نیست.

بر اساس داده‌های سازمان ملل، ۳۰۰ غیرنظامی از جمله ۲۲ کودک در نتیجه حوادث مرتبط با مهمات منفجر نشده در بازه زمانی فوریه ۲۰۲۲ و ژوئیه ۲۰۲۳ کشته شده‌اند. مین و سایر مهمات منفجر نشده همچنین باعث زخمی شدن ۶۳۲ غیرنظامی دیگر نیز در همین بازه زمانی شده‌اند.

واشنگتن پست همچنین گزارش کرد، هر دو طرف درگیری به صورت فعالانه از مین در حملات خود استفاده کرده‌اند. آمریکا نیز با تامین گلوله‌های ۱۵۵ میلیمتری توپخانه که باعث ایجاد میدان‌های مین موقت می‌شود، در کاشت مین در اراضی اوکراین مشارکت داشته است. دیگر مهمات ساخت آمریکا که به اوکراین ارسال شده مین‌های ضد تانک M۲۱ است که قدرت خودتخریبی ندارد.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: تصمیم واشنگتن در تامین مهمات خوشه‌ای ساخت آمریکا برای اوکراین می‌تواند به خطر تلفات انسانی در این کشور بیفزاید.

همچنین براساس آمار مشابه، پاکسازی این مهمات و مین‌های عمل نکرده ۷۵۷ سال طول می‌کشد حتی اگر ۵۰۰ تیم مین زدایی برای این ماموریت به کار گرفته شوند، این مدت زمانی است که برای پاکسازی اراضی اوکراین نیاز است.

تخمین‌های بانک جهانی نیز نشان می‌دهد که هزینه چنین عملیاتی می‌تواند به مبلغ ۳۷.۴ میلیارد دلار فقط در ۱۰ سال آتی برسد.

بر اساس اعلام گزارش وزارت امور خارجه ایالات متحده در سال جاری میلادی، واشنگتن تاکنون فقط ۹۵ میلیون دلار برای عملیات مین زدایی در اوکراین متعهد شده است.

روز جمعه، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و برقراری صلح به شورای امنیت هشدار داد که بخش‌های بزرگی در اوکراین پوشیده از مین و مهمات خوشه‌ای هستند که می‌تواند خطری مداوم برای غیرنظامیان آن هم برای سالیان متمادی باشد.

اخیرا نیز آناتولی آنتونف، سفیر روسیه در آمریکا نیز واشنگتن را بابت تبدیل کردن اوکراین به محل دفن زباله‌های کشنده مورد انتقاد قرار داده بود.

ارسال نظر

پربازدیدترین